Αντιγόνη

3

H παράσταση της «Αντιγόνης» που υπογράφει ο Θέμης Μουμουλίδης είναι ο πιο πρόσφατος κρίκος μιας αλυσίδας που ξεκίνησε το 2015, όταν πρωτοανέβασε την τραγωδία με τους ίδιους καλλιτεχνικούς συντελεστές

Αντιγόνη

H παράσταση της «Αντιγόνης» που υπογράφει ο Θέμης Μουμουλίδης είναι ο πιο πρόσφατος κρίκος μιας αλυσίδας που ξεκίνησε το 2015, όταν πρωτοανέβασε την τραγωδία με τους ίδιους καλλιτεχνικούς συντελεστές, τον Σταύρο Γασπαράτο στη μουσική, την Παναγιώτα Κοκκορού στα κοστούμια και τη μετάφραση της Παναγιώτας Πανταζή. Η πρώτη παράσταση των έντεκα ηθοποιών εξελίχθηκε πέρυσι σε μια εκδοχή για έξι, κάτι που ακολουθείται και στο φετινό ανέβασμα, με αλλαγές όμως στη διανομή. Με την απόδοση του έργου από έξι μόνο ηθοποιούς, με το λιτό σκηνικό από μερικούς γεωμετρικούς όγκους και με τα μαύρα, αυστηρά κοστούμια σύγχρονου ύφους, ο Θέμης Μουμουλίδης αποπειράται μια λιτή και αφαιρετική προσέγγιση της σοφόκλειας τραγωδίας, που επιθυμεί να αναδείξει κυρίως τον πυρήνα της, τη σύγκρουση δηλαδή του Κρέοντα και της Αντιγόνης και ό,τι ο καθένας εκπροσωπεί.

Αντιγόνη - εικόνα 1

Η δράση γεννιέται μέσα από μια ομαδικότητα, που πλαισιώνει το κεντρικό ερμηνευτικό δίπολο της σύγκρουσης, ενώ η ολιγοπρόσωπη διανομή ορίζει πως οι περισσότεροι ηθοποιοί υποδύονται όχι μόνο περισσότερα του ενός πρόσωπα αλλά και τα μέλη του Χορού. Με αυτά τα χαρακτηριστικά, η παράσταση λαμβάνει μια, αχνή έστω, μεταδραματική ταυτότητα, υποδηλώνει τη διάθεσή της να παίξει και όχι να «γίνει» η ιστορία. Οι βασικές αδυναμίες που είχαν διαπιστωθεί στην περσινή εκδοχή, δηλαδή η ύπαρξη μιας εξωτερικής φόρμας χωρίς εσωτερική συνάρμοση, δείχνουν να έχουν απαλειφθεί, κι έτσι η παράσταση παραδίδεται στους θεατές με περισσότερη σκηνική πυκνότητα και εσωτερική συνέπεια.

Αντιγόνη - εικόνα 2

Πολλά οφείλονται στο νέο ερμηνευτικό δίδυμο που ανέλαβε τους ρόλους του Κρέοντα και της Αντιγόνης: ο Θανάσης Παπαγεωργίου φέρνει στη σκηνή μια ανάγνωση του ήρωα που δεν βλέπουμε συχνά και αποδίδει την αλαζονεία που τον οδηγεί στην ύβρι με αξιοσημείωτη ηρεμία – αν και σε στιγμές δείχνει υποτονικός. Πρόκειται ίσως για την ηρεμία που ξεκινάει από την υπέρμετρη σιγουριά ενός κραταιού ηγέτη για το δίκιο του, αλλά ταυτόχρονα προμηνύει τη συντριβή ενός ήδη κουρασμένου άντρα. Απέναντί του η Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη υποστηρίζει την ηρωίδα της με το πάθος που ορίζει τις αποφάσεις της χωρίς να χάνει το μέτρο και την επαφή με τον εσωτερικό παλμό του κειμένου.

Γύρω τους οι υπόλοιποι ηθοποιοί, η Ντόρα Μακρυγιάννη, ο Δημήτρης Σαμόλης, ο Μάνος Καρατζογιάννης και ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, σχηματίζουν τους ρόλους τους με ευδιάκριτο σωματικό στίγμα για τον καθένα χωριστά, ενώ όλοι μαζί ερμηνεύουν και τα χορικά, που αν και συντομευμένα, μας θυμίζουν πως οι στίχοι του Σοφοκλή για τον άνθρωπο, την εξουσία και τον έρωτα είναι από τους ωραιότερους που έχουν γραφτεί.

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η απόφαση της Αντιγόνης να θάψει τον αδερφό της Πολυνείκη αντίκειται στην εντολή του βασιλιά Κρέοντα, οδηγώντας την τελικά στο θάνατο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.