Ιστορία χωρίς όνομα

3

Ο ατελέσφορος έρωτας μεταξύ του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα, σε μια παράσταση που υπηρετεί ικανοποιητικά τη λογική ενός δημοφιλούς θεάματος, αν και δεν αποφεύγει εντελώς τη συναισθηματολογία.

Ιστορία χωρίς όνομα

Μακριά από τις συνήθεις ρεπερτοριακές επιλογές του, ο Κώστας Γάκης προσαρμόζει το σκηνοθετικό του ύφος στη λογική ενός θεάματος ευρείας κατανάλωσης και το υπηρετεί χωρίς εκπλήξεις, επιχειρώντας πάντως να το τονώσει με κάποιες ενέσεις προσωπικού ύφους. Το μυθιστόρημα του Στέφανου Δάνδολου πραγματεύεται την παθιασμένη, αν και ως το τέλος της πλατωνική, σχέση που ανέπτυξαν ο Ίων Δραγούμης και η Πηνελόπη Δέλτα, το διάστημα 1905-08. Χρονικά σημεία αναφοράς είναι το 1908, όταν η σχέση τους τελειώνει οριστικά, και το 1941, όταν, με την εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα, η Δέλτα αυτοκτονεί.

Παρά το έντονο ιστορικό πλαίσιο, ο συγγραφέας εστιάζει στη συγκινητική ερωτική ιστορία, στις δυσμενείς συνθήκες υπό τις οποίες αναπτύχθηκε (στις απέλπιδες προσπάθειες της Δέλτα να απεγκλωβιστεί από το γάμο της με τον Στέφανο Δέλτα, τον εγκλεισμό της σε σανατόριο κ.ά.) και στις προσωπικότητες των δύο πρωταγωνιστών, ενώ η προσέγγιση της Ιστορίας εξυπηρετεί μάλλον το συναίσθημα, καθώς ο παθιασμένος πατριωτισμός του Δραγούμη ή η σκιά της ναζιστικής απειλής εκφέρονται υπακούοντας στη λογική του ευρείας κατανάλωσης λογοτεχνήματος.

Ο Κώστας Γάκης έχτισε στη συγκινησιακή δυναμική της ιστορίας, με επίκεντρο τις ερμηνείες και τη σκηνική ατμόσφαιρα. Εκμεταλλευόμενος τα δύο χρονικά σημεία, έστησε την παράσταση πάνω στη συνεχή εναλλαγή ανάμεσα στο 1908 και στο 1941 και, αντίστοιχα, μοίρασε το ρόλο της Δέλτα σε δύο ηθοποιούς: τη Μαρία Παπαφωτίου και την Μπέτυ Λιβανού. Το γεγονός ότι η ιστορία δεν εξελίσσεται γραμμικά, καθώς και η ταυτόχρονη παρουσία των δύο ηθοποιών, η διάδραση μεταξύ τους, όπως και με τον Τάσο Νούσια-Δραγούμη, χαρίζουν στην παράσταση σκηνικό εκτόπισμα – το ίδιο και οι ζωηρές ερμηνείες, έστω κι αν δεν αποφεύγονται εντελώς οι μελοδραματικοί τόνοι.

Ιστορία χωρίς όνομα - εικόνα 1

Από τους τρεις, ο Νούσιας αποδεικνύεται το μεγαλύτερο ερμηνευτικό ατού της παράστασης, υποστηρίζοντας εις βάθος τον παθιασμένο με τον έρωτα, το έθνος και την πατρίδα ήρωα. (Με ερωτηματικό παραμένει πάντως η νομιμοποίηση από σκηνής της σωματικής βίας ως έκφρασης ερωτικού πάθους.) Καθώς η δράση μοιράζεται μεταξύ 1908 και 1941, και μεταξύ Αθήνας και Βιέννης, έξυπνα επιλέχθηκε η λύση ενός μόνιμου, ουδέτερου σκηνικού: ελάχιστα έπιπλα, άδειες κορνίζες στο φόντο για να φιλοξενήσουν προβολές φωτογραφιών και σχολίων, και μια σκηνή διάσπαρτη με τριαντάφυλλα, αναφορά στον κήπο της έπαυλης των Δέλτα στην Κηφισιά (σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης).

Η ατμοσφαιρικότητα της σκηνής εμπλουτίζεται από τη ζωντανή εκτέλεση της μουσικής (από τον Κώστα Λώλο), ενώ ωραία ψήγματα θεατρικότητας προσφέρουν οι σκηνικές δράσεις που επωμίζονται οι υπόλοιποι ηθοποιοί, παράλληλα με τους ατομικούς τους ρόλους: Γιάννης Αθητάκης (Στέφανος Δέλτα), Αργύρης Γκαγκάνης (γιατρός Φρίντμαν), Στέλιος Γιαννακός (γραμματέας γιατρού), Ανθή Φουντά (Μαριάνθη).

ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου), Παπάγου, 2132027186-7 (5/9), ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΑΧΑΡΝΩΝ Λόφος Προφήτη Ηλία, Αχαρνές, 2132072527 (11/9), ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ, Γορδίκη & Σμόλικα, Ηλιούπολη, 2109923840 (17/9). Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορία χωρίς όνομα

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 105 '

Ο θυελλώδης έρωτας του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα μεταφέρεται στη σκηνή μέσα από τη θεατρική διασκευή (των Κ. Γάκη και Αν. Φουντά) του ομώνυμου βραβευμένου βιβλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.