Ιππείς

3

Με τη γλώσσα της εποχής μας, πολλή μουσική και με αδιάκοπη σκηνική ενέργεια μπολιάζει ο Κωνσταντίνος Ρήγος τους «Ιππείς» και μετατρέπει την -ακραιφνώς πολιτική- αριστοφανική κωμωδία σε μουσικό κλιπ και φαντασμαγορικό τηλεοπτικό σόου.

Ιππείς

Είναι περίεργο που οι «Ιππείς» δεν ανεβαίνουν συχνότερα, δεδομένης της πολιτικής υπόθεσης και της εύκολης πρόσληψής της από τον σημερινό θεατή, ο οποίος δεν χρειάζεται να γνωρίζει το πλαίσιο του 424 π.Χ. Ο Αριστοφάνης έγραψε μία κωμική αλληγορία για να επιτεθεί στον Κλέωνα, αλλά εύκολα η σκηνική συνθήκη μεταφέρεται γενικά στην πολιτική φαυλότητα και την παραπλάνηση του λαού από δημαγωγούς πολιτικούς. Ο λαός άλλωστε είναι ο πρωταγωνιστής του έργου και μάλιστα ονομαστικά, καθώς εκπροσωπείται από τον Δήμο, για την εύνοια του οποίου μαλώνουν οι πολιτικοί-δούλοι του: ο ήδη ευνοούμενός του, Παφλαγόνας, και ο Αλλαντοπώλης, που έρχεται να τη διεκδικήσει, είναι άνθρωποι άξεστοι, φαύλοι και συκοφάντες. Ο Αριστοφάνης εμφανίζεται αμφίθυμος: τι μέλλον μπορεί να έχει η (αθηναϊκή) δημοκρατία όταν αφήνεται από τον κακό στον χειρότερο; Από την άλλη, ο ανέμελος και καλοπιασμένος Δήμος δείχνει να κατακτάει στο τέλος του έργου την απαραίτητη επαγρύπνηση απέναντι στους κόλακες.

Ιππείς - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος χτίζει πάνω σε αυτό το οικοδόμημα, αλλά σε αισθητικό επίπεδο κυρίως παρά σε ερμηνευτικό. Οι «Ιππείς» του μιλάνε τη γλώσσα της (νεολαίας της) εποχής μας, τραπάρουν, λένε τα λόγια τους σε ρυθμό χιπ χοπ και κατακλύζονται από μουσική και αβίαστη σωματική ενέργεια. Ο Ρήγος σκηνοθετεί ως χορογράφος και μαζί με τον Θοδωρή Ρέγκλη που υπογράφει την μπιτάτη μουσική δίνουν την αριστοφανική κωμωδία σαν βίντεο κλιπ και φαντασμαγορικό τηλεοπτικό σόου˙ την αίσθηση εντείνουν η χρήση των φωτιστικών εφέ (Χρήστος Τζιόγκας) και τα κοστούμια της Νατάσας Δημητρίου με τον γκλαμ-κιτς χαρακτήρα τους. Οι ηθοποιοί -εξαιρετικοί στην πλειοψηφία τους- ντύνουν τους ρόλους τους με ερμηνευτική υπερβολή στοχεύοντας στο κωμικό αποτέλεσμα, που προσφέρεται άφθονο. Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης ξεχωρίζει ως άξεστος Αλλαντοπώλης, ο Πάνος Μουζουράκης εκμεταλλεύεται την τραγουδιστική του ιδιότητα για την ερμηνεία του Δημοσθένη, ο Κώστας Κόκλας προσαρμόζει τον τρομερό Παφλαγόνα στο «βαρύ» παίξιμό του και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής ως ένας εκ των Κορυφαίων του Χορού αποδεικνύει τις τεράστιες ικανότητές του˙ μάλιστα, ο δεκαεξαμελής Χορός αναδεικνύεται σύσσωμος σε ισάξιο πρωταγωνιστή, δίνοντας τον τόνο σε ολόκληρη την παράσταση και κλέβοντας σε σημεία τις εντυπώσεις.

Ιππείς - εικόνα 2

Η πολλή οπτική και ακουστική πληροφορία, όμως, καταλήγει να θολώσει τη γραμμή της ιδεολογικής ερμηνείας, αν υπάρχει κάποια, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την ανάγνωση του -κομβικού- ρόλου του Δήμου (Στέλιος Ιακωβίδης), που καπελώνεται από τη σκηνική βαβούρα. Υπάρχουν στιγμές στην παράσταση που αποκαλύπτουν τον προβληματισμό του σκηνοθέτη, όπως οι διάσπαρτες σύγχρονες νύξεις που καταθέτουν πολιτικό σχόλιο, και κυρίως ο ρόλος που έχει ανατεθεί στη Στεφανία Γουλιώτη, ως μίας σημερινής φωνής, που δίνει πολύ ωραίες ποιότητες στην παράσταση. Κατά κύριο λόγο, όμως, ο Ρήγος επιλέγει να μείνει στην επιφάνεια μιας θεαματικής κωμωδίας με πολιτική χροιά στο φόντο, διανθισμένης κυρίως με εξωτερικά -διασκεδαστικά πάντως- ευρήματα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιππείς

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Το φαινόμενο της δημαγωγίας και της διαφθοράς μπαίνουν στο στόχαστρο του αιχμηρού πολιτικά έργου (424 π.Χ.) που αποτελεί επίθεση του ποιητή κατά του δημαγωγού Κλέωνα.

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.