The 1821 - η επιθεώρηση

4

Δυνατό boost στο επιθεωρησιακό είδος από τo καλλιτεχνικό δίδυμο Καραντζά-Δεληβοριά, που αγγίζει με τόλμη το θέμα της εθνικής ταυτότητας, της σχέσης μας με την Επανάσταση του ’21, ενώ δεν αφήνει απ’ έξω την τρέχουσα επικαιρότητα.

The 1821 - η επιθεώρηση

Αν πρέπει να συνοψίσουμε σε μία πρόταση την παράσταση που υπογράφουν ο Δημήτρης Καραντζάς (σκηνοθεσία) και ο Φοίβος Δεληβοριάς (μουσική σύνθεση), είναι ότι επί δυόμισι ώρες στη σκηνή του Βεάκειου ρέει αβίαστα το ταλέντο, φέρνοντας εις πέρας ένα εγχείρημα που εξαρχής φλερτάρει με το ρίσκο. Γιατί τι άλλο από ριψοκίνδυνο είναι να δημιουργήσεις, απευθυνόμενος στους Έλληνες θεατές, μια σατιρική παράσταση που αντλεί από την ιδέα του 1821; Η σκηνική πραγματικότητα, όμως, έρχεται να διαψεύσει τόσο αυτούς που φοβούνται μια τέτοια «ιεροσυλία» όσο και αυτούς που ενδεχομένως την προσδοκούν.

Η παράσταση πιάνεται από την ιδέα του ’21, κοιτάει τους ήρωές του με συγκινητική τρυφερότητα, και την παίρνει ως οδηγό για να επανεξετάσει, να κρίνει και να αποδομήσει, μέσω του γέλιου και του κλαυσίγελου, τη δική μας σχέση με αυτό το κομμάτι Ιστορίας και τη δική μας, τη σύγχρονη πια, παρουσία σε αυτόν τον τόπο, όπως έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Χάρη σ’ αυτόν τον θεματικό προσανατολισμό, η παράσταση αποδεσμεύεται από τον επίκαιρο χαρακτήρα της και αποκτάει διαχρονικότητα, όμως δεν αφήνει έξω τη σύγχρονη πραγματικότητα: το κείμενο θα ήταν διαφορετικό αν δεν είχαν μεσολαβήσει η πανδημία, οι σχετικές πολιτικές αποφάσεις, ή το ελληνικό #metoo.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 1

Και ενώ όλα αυτά ακούγονται σοβαρά, στη σκηνή συντελείται μια πραγματική φαντασμαγορία: αφενός αυτή του λαμπερού περιτυλίγματος που δημιουργούν τα σκηνικά (Μ. Πανουργιά - Μ. Λάμπρου), τα κοστούμια (Ι. Τσάμη), οι χορογραφίες (Ζ. Χατζηαντωνίου) και, βέβαια, η μουσική του Δεληβοριά (εκτελεσμένη επί σκηνής από τέσσερις μουσικούς), που ακόμη κι όταν πατάει σε γνωστά μοτίβα, τα ανατρέπει και τους δίνει νέα υπόσταση. Είναι όμως και η φαντασμαγορία ενός δεύτερου επιπέδου, πιο εγκεφαλική, που απογειώνει την παράσταση: αυτή που δημιουργούν οι στίχοι των τραγουδιών και τα κείμενα (Λ. Κιτσοπούλου, Γλ. Μπασδέκη, Κ. Μανιάτης, Κ. Κωστάκος, Κ. Παπαδοπούλου, Φ. Δεληβοριάς), που στήνουν έναν δραματουργικό άξονα όσο αιχμηρό και τολμηρό, αλλά και απολύτως διασκεδαστικό χρειάζεται το επιθεωρησιακό είδος.

Χωρίς επιθυμία σύνθεσης ενιαίου ύφους, τα κείμενα λειτουργούν ως ένας πολυπρισματικός καμβάς που βγάζει γλώσσα αλλά μιλά και με ανείπωτη τρυφερότητα, ενοχλεί αλλά και διασκεδάζει πηγαία, προκαλεί γέλια μέχρι δακρύων αλλά και δάκρυα από συγκίνηση• και με την πληρότητά τους βάζουν το θεατή στη διαδικασία να τα σκέφτεται ξανά και ξανά.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 2

Και βέβαια τίποτα απ' όλα αυτά δεν θα είχε εκπληρωθεί με τον τρόπο που εκπληρώνεται στη σκηνή, αν ο Δημήτρης Καραντζάς, ο οποίος ενορχηστρώνει επιδέξια το όλο θέαμα, δεν είχε αυτούς τους ηθοποιούς, που αλλάζουν ρόλους, τραγουδάνε, χορεύουν και δίνουν σώμα και φωνή στα κείμενα, αποδίδοντας ταυτόχρονα τη σοβαρότητα και την ελαφράδα του όλου εγχειρήματος: Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Κοκκίδου, Νίκο Καραθάνο, Γιώργο Γάλλο, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννη Νιάρρο, Μιχάλη Οικονόμου, Γιάννη Κουκουράκη, Γιάννη Κλίνη, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνο Παπαδόπουλο, Ηλία Μουλλά, Ιωάννα Πιατά, μπράβο σας!

ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Λόφος Προφήτη Ηλία, Πειραιάς, 2104226330. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

The 1821 - η επιθεώρηση

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 140 '

Η εθνική ταυτότητα και η σχέση μας με την επανάσταση και την ιστορική συνέχεια τοποθετούνται στο στόχαστρο μιας σύγχρονης επιθεώρησης με ζωντανή 4μελή ορχήστρα και κείμενα των Φ. Δεληβοριά, Λ. Κιτσοπούλου, Γ. Αστερή, Γλ. Μπασδέκη, κ.ά.

Βεάκειο

Λόφος Προφήτη Ηλία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.