Το δάνειο

3

Η απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος μπαίνει στο στόχαστρο του Καταλανού συγγραφέα μέσα από μια πικρόχολη, δραματική κομεντί, την οποία ερμηνεύουν ένθερμα ο Σωτήρης Χατζάκης και ο Δημήτρης Μυλωνάς.

Το δάνειο

Δοσμένοι ψυχή τε και σώματι είναι ο Δημήτρης Μυλωνάς και ο Σωτήρης Χατζάκης στις ερμηνείες του Αντόνιο και του Γκρεγκόριο αντίστοιχα, δηλαδή ως απελπισμένος υποψήφιος δανειολήπτης ο πρώτος, που δεν πληροί καμία από τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να λάβει δάνειο, και ως αμείλικτος, πραγματιστής διευθυντής τράπεζας ο δεύτερος, που του ψαλιδίζει κάθε ελπίδα. Η σκηνοθεσία που υπογράφει ο ένας εκ των δύο, Δημήτρης Μυλωνάς, επικεντρωμένη στη γλαφυρή σκηνική σκιαγράφηση των δύο χαρακτήρων, διογκώνει ακόμη περισσότερο ένα κωμικό αλλά ήδη προσχηματικό έργο, που έχει εμπνευστεί από τη μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση που χτύπησε τον πλανήτη στις αρχές του 21ου αιώνα. Ως αποτέλεσμα, η παράσταση πότε αβαντάρει το ίδιο το έργο, καλύπτοντας τις αδυναμίες του, και πότε σκοντάφτει πάνω τους από υπερβάλλοντα ζήλο.

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, ο Καταλανός συγγραφέας με την παγκόσμια απήχηση (γνωστός και στην Ελλάδα από τη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» και το «Δάνειο») στηρίζεται σε μια πικάντικη, έξυπνη αρχική ιδέα: αφού ο λόγος του Αντόνιο ότι θα αποπληρώσει το δάνειο στο ακέραιο δεν έχει καμία αξία μέσα στον ορθολογιστικό κόσμο των αριθμών και των εγγυήσεων, δεν μπορεί παρά να προχωρήσει στον εκβιασμό. Προειδοποιεί έτσι τον τραπεζίτη ότι αν δεν υπογράψει το πολυπόθητο δάνειο, αυτός θα… πηδήξει τη γυναίκα του! Έτσι, ο Γκαλθεράν με ένα πικρόχολα κωμικό τρόπο βάζει στο στόχαστρό του την απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος, αλλά εντέλει δεν κατορθώνει να ξεπεράσει το επίπεδο μιας χαριτωμένης κομεντί, η οποία μάλιστα από τα μισά και ύστερα αλλάζει ρότα και λοξοκοιτάει προς το είδος της ερωτικής φάρσας.

Το δάνειο - εικόνα 1

Το έργο είναι δομημένο πάνω στους δύο χαρακτήρες, προσφέροντας μεγάλο πεδίο δράσης στους ηθοποιούς – φυλάει μάλιστα στον καθένα τον δικό του χώρο για να ξεδιπλωθεί. Και πράγματι ό,τι ξεχωρίζει στο «Δάνειο» δεν είναι οι όποιες ανατροπές ή το σασπένς, αλλά το roller coaster των διαθέσεων και των συναισθημάτων που βιώνει κάθε ήρωας, καθώς και η μεταξύ τους διάδραση. Σε αυτό τον τομέα επικεντρώνεται εξάλλου και η παράσταση, με τους δύο ηθοποιούς να δίνουν ο καθένας το δικό του στίγμα και μάλιστα σε δύο ρόλους που θα μπορούσαν να μείνουν στο επίπεδο μιας απλής σχηματοποίησης.

Όμως ο Σωτήρης Χατζάκης δεν αρκείται στην ενσάρκωση ενός ορθολογιστή διευθυντή τράπεζας που βιώνει το φόβο της απιστίας, αλλά με την ερμηνεία του αγγίζει το επίπεδο ενός υπαρξιακού δράματος, ενώ ο Δημήτρης Μυλωνάς, από την πλευρά του, κινείται με πολύ κέφι στο ρόλο ενός πανούργου Δον Ζουάν της δεκάρας. Παράλληλα, αναπτύσσεται μεταξύ τους ένα ωραίο παιχνίδι θύτη-θύματος με τους ρόλους συνεχώς να εναλλάσσονται, στοιχείο που φροντίζουν να αναδείξουν περισσότερο οι σκηνοθετικές πινελιές του Μυλωνά. Αν το εγχείρημα δεν σκόνταφτε στις εγγενείς αδυναμίες του κειμένου, το οποίο δείχνει να εξαντλεί αρκετά γρήγορα τη δυναμική του, αλλά και στην κάπως βεβιασμένη διάθεση της σκηνοθεσίας να μην αφήσει τίποτα ανεκμετάλλευτο, το αποτέλεσμα θα έφτανε πιο εύρυθμα και άμεσα στην πλατεία.

ΧΥΤΗΡΙΟ Ιερά Οδός 44, Γκάζι, 2103412313. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δάνειο

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στην κωμική πλευρά των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, ένας απελπισμένος άντρας απειλεί τον τραπεζίτη ότι θα αποπλανήσει τη γυναίκα του, αν δεν εγκρίνει το πολυπόθητο δάνειο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.