Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν

2,5

Το όραμα του Χουβαρδά για το ανέβασμα του ιψενικού δράματος εκκινεί εμφανώς από μια διάθεση απόρριψης του νατουραλισμού του. Η οδός που ακολούθησε μπορεί να θεωρηθεί συνεπής, όχι όμως σκηνικά αποτελεσματική, ούτε –ακόμη περισσότερο– θεατρικά απολαυστική.

Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν

Η πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά έρχεται να προστεθεί στη χορεία των παραστάσεων που δεν αντιμετωπίζουν τη νατουραλιστική ψίχα των ιψενικών έργων ως μονόδρομο, αλλά την παρακάμπτουν και δοκιμάζονται σε άλλα αισθητικά μέσα. Για τον «Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν» (μετάφραση της Έρις Κύργια) ο Χουβαρδάς επέλεξε μια άκρως αντιρεαλιστική οδό: αργή κινησιολογία, μη ρεαλιστική εκφορά λόγου, φωνητικοί συριγμοί μεγεθυμένοι από μικρόφωνα, παράδοξη σκηνική όψη. Η αφετηρία του, το έργο δηλαδή, φέρνει στο επίκεντρο τη διαμάχη μεταξύ παλιάς και νέας γενιάς και είναι το σαρωτικό προσπέρασμα της σφύζουσας νιότης πάνω από τους απολιθωμένους κηδεμόνες της που κινεί τη σκηνοθεσία.

Το διακύβευμα είναι ο νεαρός Έρχαρτ, τον οποίο διεκδικεί από τους γονείς του Μπόρκμαν και Γκούνχιλντ η Έλα, αδερφή της Γκούνχιλντ. Δεκαέξι χρόνια νωρίτερα ο Μπόρκμαν είχε απαρνηθεί την Έλα, προκειμένου να πραγματοποιήσει ένα μεγαλεπήβολο όραμα, που τον οδήγησε σε κατάχρηση χρημάτων και ακολούθως σε φυλάκιση και πολυετή απομόνωση. Το άνοιγμα της αυλαίας μάς βρίσκει όταν η Έλα, ταπεινωμένη ερωτικά, έρχεται να διεκδικήσει το μόνο που μπορεί: να πάρει δίπλα της τον Έρχαρτ και να του δώσει το όνομά της. Μόνο που όσο η παλιά γενιά ερίζει πάνω από το μέλλον του νεαρού, αυτός έχει άλλα σχέδια: εγκαταλείπει την οικογενειακή εστία στο πλάι της μεγαλύτερής του Φάνι Ουίλτον, ενώ μαζί τους θα πάει και η μικρή κόρη του φίλου του Μπόρκμαν, η Φρίντα Φόλνταλ.

Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν - εικόνα 1

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως ο Χουβαρδάς, πάνω στο μοτίβο της παλιάς γενιάς που «ρουφάει το αίμα» των νέων, επέλεξε να την απεικονίσει κυριολεκτικά ως βαμπίρ. Με ολόλευκα μακριά μαλλιά και ρούχα και παγερή, νεκρική όψη, η Ρένη Πιττακή (Γκούνχιλντ) και η Λυδία Φωτοπούλου (Έλα), δύο απολιθωμένες φιγούρες που έχουν βγει από τους τάφους τους, ορίζουν το στίγμα της σκηνοθετικής γραμμής: η αργή, βαθιά ομιλία πίσω από τα μικρόφωνα και το σύρσιμο στους ορθογώνιους όγκους του σκηνικού (Εύα Μανιδάκη) καταρρίπτουν κάθε νατουραλιστική σύμβαση, το αποτέλεσμα όμως πλήττει τη θεατρικότητα, ενίοτε δε ολισθαίνει προς την παρωδία και το μελοδραματισμό. Αυτός ο δρόμος, που υπηρετεί με συνέπεια η πλειονότητα των ηθοποιών, ισοπεδώνει τους χαρακτήρες και στερεί από το αποτέλεσμα τη θεατρική ηδονή.

Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν - εικόνα 2

Από την άλλη, είναι ενδιαφέρων ο ρόλος που έχει αποδώσει η σκηνοθεσία στη Φρίντα (Σοφία Κόκκαλη), ενισχύοντας ό,τι το έργο υπονοεί: βρίσκεται συνεχώς επί σκηνής και από μια άποψη ενορχηστρώνει τη δράση. Επίσης η παράσταση έχει ενδιαφέρον όσον αφορά τα μουσικά (Θοδωρής Οικονόμου) και οπτικά σημεία. Oι φωτισμοί (Λευτέρης Παυλόπουλος) είναι ταιριαστοί με τα ψυχικά τοπία του έργου και τα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη), αν και χρειάζονται αποκωδικοποίηση, οπτικοποιούν τις αντιθέσεις των ηρώων: την παγερή όψη της Φωτοπούλου, της Πιττακή, του Νίκου Χατζόπουλου (Μπόρκμαν), διαρρηγνύουν το κατακόκκινο φόρεμα της Κόκκαλη και το αστραφτερό, χτυπητό κοστούμι της Θεοδώρας Τζήμου (Φάνι).

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - ΥΠΟΣΚΗΝΙΟ Β΄ Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 2107282333. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Γραμμένο το 1896, το αριστούργημα του Ίψεν περιγράφει με προφητικά ρεαλιστικό τρόπο το μεγαλοϊδεατισμό και την καταστροφική δύναμη του καπιταλισμού, που ισοπεδώνει τους οικονομικά αλλά και τους πνευματικά αδύναμους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.