Όμορφη πόλη

4

Ο Γιώργος Βάλαρης, με θεματική βάση και υλικό τα τραγούδια αλλά και την ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη, στήνει μια σύγχρονη – ή, μάλλον, άχρονη – τραγωδία που αγγίζει με ουσιαστικό τρόπο την καρδιά και το συναίσθημα του θεατή αποτελώντας, παράλληλα, φόρο τιμής στον μέγιστο συνθέτη μας.

Όμορφη πόλη

Τα τραγούδια του Μίκη είναι πασίγνωστα – τα ξέρουμε όλοι. Είναι η ιστορία μας και εκφράζουν με τη μεγαλύτερη ενάργεια την κοινωνικοπολιτική μας πορεία μέσα στο χρόνο. Είναι μια κληρονομιά που, έτσι κι αλλιώς, μας έχει διαμορφώσει και συνεχίζει να μας διαμορφώνει. Το θέμα είναι (πάντα) τι κάνουμε με αυτά και, σ’ αυτή την περίπτωση, ο σκηνοθέτης Γιώργος Βάλαρης ξέρει πολύ καλά τι κάνει μ’ αυτά – αλλά και με την ποίηση, τον λόγο του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη μέσα στον χρόνο. Χτίζει μιαν «Όμορφη πόλη» του 2020, στήνοντας μια παράσταση που μιλάει κατ’ ευθείαν στην καρδιά του σημερινού θεατή χωρίς να χρειάζεται τις αναφορές στο παρελθόν – πέρα από αυτές που υπαγορεύουν τα ίδια τα τραγούδια, φυσικά.

Η «Όμορφη πόλη» του 2020 δεν μπορεί να είναι αυτή του 1962, ο βασιλικός κι ο δυόσμος μπορεί να μην έχουν το ίδιο άρωμα – όμως οι άνθρωποι συνεχίζουν να είναι οι ίδιοι. Είναι ένα εξαίρετο καστ (η Λήδα Πρωτοψάλτη, ο Κώστας Καζάκος, ο κεντρικός Γιώργος Κιμούλης, η Πέγκυ Σταθακοπούλου και όλοι οι άλλοι), οι τραγουδιστές (ο Γιάννης Κότσιρας, ο Δημήτρης Μπάσης, η Σαλίνα Γαβαλά), οι χορευτές, η ίδια η Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης που, μέσα σε ένα ζοφερό σκηνικό κόσμο που χτίζεται επιδέξια από το βίντεο γουόλ, τους φωτισμούς, την κίνηση και τους ίδιους του ανθρώπους, μαυροφορεμένους και σημερινούς, που ζουν τον έρωτα, βιώνουν την ξενιτιά, αντιμετωπίζουν τον θάνατο, κερδίζουν την αξία τους μέσα στον χρόνο, οραματίζονται την επανάσταση, γίνονται τελικά ΕΝΑ – αυτές είναι και οι θεματικές ενότητες του έργου που ακολουθεί πιστά τους κανόνες και τους κώδικες της αρχαίας τραγωδίας. Το δράμα είναι ομαδικό, τα πρόσωπα λειτουργούν διαχρονικά σαν εικόνες. Είναι η Ελλάδα αλλά είναι και ο Κόσμος. Τίποτα δεν σε πηγαίνει πίσω – όλα διαδραματίζονται στο παρόν. Μπορεί γύρω από την Ομόνοια ή, ίσως στη Μόρια και στη Λαμπετούζα.

Όμορφη πόλη - εικόνα 1

Και είναι, βέβαια τα τραγούδια – επιλεγμένα ένα και ένα από όλη την πλούσια πορεία του Μίκη, φτιαγμένα έτσι με το υλικό που διαπερνά τον χρόνο, δεν καθορίζεται από συνθήκες και συνάφειες, δεν ανταποκρίνεται σε ιδεολογίες και περιστάσεις. Τραγούδια που ταξιδεύουν και μένουν άφθαρτα, φθάνοντας στις μέρες μας για να εκφράσουν εμάς και τα παιδιά μας – όπως εξέφρασαν τους πατεράδες μας και όπως θα εκφράσουν τα παιδιά των παιδιών μας. Αυτή είναι η μόνη αλήθεια και μέσα από αυτά θα φτιαχτεί η «όμορφη πόλη» - δηλαδή ο ίδιος μας ο εαυτός, με όλη την ομορφιά που εμπεριέχουμε. Μέσα από αυτά θα έρθει και η κάθαρση – κάτι σαν γλέντι αισθήσεων – σ’ αυτή τη σύγχρονη τραγωδία που απολαμβάνουμε με πολλή συγκίνηση στο Μέγαρο Μουσικής.

Και κάτι τελευταίο. Εμείς, στην πρεμιέρα του έργου, είχαμε την τύχη να είναι guest η Γιώτα Νέγκα – η τραγουδίστρια που ανοίγει το στόμα της και αναγαλλιάζει το πέλαγο!

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – ΑΙΘ. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΡΙΑΝΤΗ». Λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας, Αμπελόκηποι, 210728 2333. Διάρκεια: 135 λεπτά

Περισσότερες πληροφορίες

Όμορφη πόλη

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 105 '

Δεν πρόκειται για αναβίωση της παράστασης «Όμορφη πόλη» του Μ. Κακογιάννη (1962) αλλά για ένα νέο οπτικοακουστικό θέαμα με τη συνοδεία της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης», με ιδιαίτερο αφιερωματικό χαρακτήρα στον κορυφαίο μουσικοσυνθέτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.