Το καινούργιο σπίτι

2

Ο Γιάννης Σκουρλέτης, που έχει καταθέσει αξιοσημείωτες σκηνικές προτάσεις, εδώ φαίνεται να παγιδεύτηκε στο ύφος και στις προθέσεις του. Η εικαστικότητα που χαρακτηρίζει την οπτική του απέναντι στα κείμενα πρόδωσε το έργο του Γκολντόνι – και προδόθηκε η ίδια.

Το καινούργιο σπίτι

Η εικαστική οπτική που χαρακτηρίζει τις δουλειές του Γιάννη Σκουρλέτη δεν λειτουργεί αυθύπαρκτα· συνιστά το βασικό εργαλείο της σκηνοθεσίας του. Έτσι με την ομάδα του, τους Bijoux de Kant, έχει αναδείξει κείμενα, κυρίως λογοτεχνικά ή λογοτεχνικής υφής, που συνιστούν ιδιαίτερα δείγματα γραφής και αποδεικνύονται πρόσφορα για το προσωπικό του ύφος (Μπασδέκη, Μάτεσις, Εγγονόπουλος, Λαπαθιώτης). Με το «Καινούργιο σπίτι» το πρόβλημα ξεκινάει από την ατυχή επιλογή έργου, καθώς ο σκηνοθέτης επιχείρησε να φορέσει σε μια λαϊκή κωμωδία καταστάσεων και χαρακτήρων ένα εξεζητημένο από κάθε άποψη –εικαστική, κινησιολογική, ερμηνευτική– ύφος. Το αποτέλεσμα είναι το έργο να ακυρωθεί, αλλά και η σκηνική πρόταση να φτάσει γρήγορα στα όριά της, αφού το ίδιο το έργο δεν ήταν κατάλληλο να την υπηρετήσει.

Η συγκεκριμένη παράσταση είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του πώς ένα έργο μπορεί να κατεβεί στην πλατεία αυτούσιο πλην όμως εντελώς αλλαγμένο, ξένο προς το ίδιο του το είδος. Πράγματι, από την ιστορία του Γκολντόνι δεν πειράχτηκε τίποτα. Ένα νιόπαντρο νεαρό ζευγάρι βρίσκεται σε διαδικασία μετακόμισης: ο Αντζολέτο (Ντένης Μακρής), αστός, επιμένει να ικανοποιεί τα πανάκριβα καπρίτσια της ξεπεσμένης αριστοκράτισσας Καικιλίας (Εύη Σαουλίδου), αποκρύπτοντάς της πως τον βαραίνουν δυσβάσταχτα χρέη, ενώ έχει να αντιμετωπίσει και τη δυσαρέσκεια της αδερφής του Μενεγκίνα (Ιωάννα Κολλιοπούλου).

Το καινούργιο σπίτι - εικόνα 1

Η μετακόμιση στο καινούργιο τους σπίτι, ένα οίκημα με πολλά δωμάτια πάνω σε ένα βενετσιάνικο κανάλι, ένδειξη πλούτου και κοινωνικής ανωτερότητας, θα τιναχτεί τελικά στον αέρα και μόνο η παρέμβαση του θείου του Αντζολέτο Χριστόφορου (Θανάσης Δήμου) θα αποτρέψει τα χειρότερα στο γάμο των δύο νέων. Η σκηνική του πραγματοποίηση όμως αδυνατεί να το αναδείξει, αφού η πλοκή και η ίδια η υπόθεση κουκουλώνονται πίσω από το στιλιζαρισμένο ερμηνευτικό ύφος και την έντονη οπτική εκζήτηση (τα φανταχτερά, υπερβολικά κοστούμια που αναμειγνύουν εποχές και είδη και το λιτό αλλά μνημειακού χαρακτήρα σκηνικό υπογράφει ο Κωνσταντίνος Σκουρλέτης).

Ο Γκολντόνι, ανανεωτής της ιταλικής κωμωδίας, εισάγει βέβαια στο «Καινούργιο σπίτι» τους προβληματισμούς του για τη λειτουργία του χρήματος, τη μανία της κατανάλωσης και την επιδειξιμανία, αλλά αυτό που υπογράφει είναι μια λαϊκή κωμωδία, με ευδιάκριτους χαρακτήρες και ηθικό δίδαγμα, ίσως υπερβολικά απλοϊκή με σημερινούς όρους. Ο Σκουρλέτης, από την πλευρά του, δείχνει να το διάβασε ως ένα σκοτεινό έργο –σε σημεία η παράσταση υιοθετεί ακόμη και τους κώδικες ενός έργου μυστηρίου!– και θέλησε να το σχολιάσει, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους χαρακτήρες.

Το καινούργιο σπίτι - εικόνα 2

Μόνο έτσι μπορούν να ερμηνευτούν οι πόζες, το στιλιζάρισμα, η επιτήδευση της κίνησης και της ομιλίας στην οποία καθοδήγησε τους –εξαιρετικούς ως προς την εκτέλεση, και με την Κολλιοπούλου αποκαλυπτική στον κόντρα ρόλο της– ηθοποιούς. Το αποτέλεσμα όμως δεν λειτουργεί, το κωμικό ακυρώνεται και τα πράγματα γίνονται ακόμη θολότερα όσον αφορά άλλες σκηνοθετικές επιλογές, όπως η queer φιγούρα που εισάγεται στη δράση (Άγγελος Αποστολίδης).

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX (ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ») Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 2103305074. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το καινούργιο σπίτι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η κυριαρχία του χρήματος, τα ταξικά απωθημένα και η παγίδα του φαίνεσθαι είναι τα βασικά θέματα αυτής της εξαιρετικά επίκαιρης κωμωδίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.