Ο θάνατος του εμποράκου

3,5

Το κορυφαίο έργο του συγγραφέα αποτυπώνει σε μια οικογενειακή ιστορία την κατάρρευση του αμερικανικού ονείρου. Στη στρωτή παράσταση, που το αφουγκράζεται χωρίς να τολμάει, κυριαρχεί η ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού.

Ο θάνατος του εμποράκου

Ενας άδειος χώρος, ο γυμνός σκελετός ενός κτιρίου, αποτελεί το σκηνικό της παράστασης και μόνο ελάχιστα αντικείμενα χρησιμοποιούνται για να υποδείξουν τους χώρους δράσης. Έτσι η σκηνογραφία (που την υπογράφει ο σκηνοθέτης) δεν εγκλωβίζεται στην επιθυμία να αποτυπώσει ρεαλιστικά το σκηνικό περιβάλλον, εξυπηρετεί με ευρυθμία τις συνεχείς χωρικές και χρονικές μετατοπίσεις του έργου και λειτουργεί ως το λιτότερο δυνατό πλαίσιο για να αναδειχτούν οι χαρακτήρες. Κυρίως όμως το κουφάρι του σκηνικού μοιάζει να λειτουργεί συμβολικά και να παραπέμπει στο μεδούλι της ιστορίας του Μίλερ. Η αφαίρεση και ο συμβολισμός της σκηνογραφίας θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως οδηγός της σκηνοθετικής γραμμής, κάτι όμως που ο Γιώργος Σκεύας απέφυγε, προτιμώντας να ακολουθήσει περισσότερο ασφαλείς λύσεις. Βέβαια, με ένα τόσο δυνατό δράμα κι έναν ηθοποιό της κλάσης του Δημήτρη Καταλειφού στον κεντρικό ρόλο, το τελικό αποτέλεσμα αποζημιώνει.

Ο «Θάνατος του εμποράκου» αποτελεί το κορυφαίο –για τους περισσότερους– έργο του Μίλερ και, κυρίως, το αντιπροσωπευτικότερο από αυτά που αποτυπώνουν το ξεθώριασμα του μύθου του αμερικανικού ονείρου. Ένα πολύ πικρό έργο είναι η ιστορία του Γουίλι Λόμαν, του πλανόδιου «εμποράκου» που έχει φτάσει στη δύση της καριέρας του και, όντας πια μεγάλος για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της, αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει στο σύστημα θέση γι’ αυτόν.

Ο θάνατος του εμποράκου - εικόνα 1

Αυτή η επιγραμματική περιγραφή στην πραγματικότητα αδικεί ένα σπουδαίο έργο (έστω κι αν δεν εμφανίζεται εντελώς αρυτίδωτο εβδομήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του), το οποίο μπορεί να αποτυπώνει το κούφιο οικοδόμημα του αμερικανικού ονείρου, δεν είναι όμως ούτε μανιχαϊστικό ούτε μονοδιάστατο. Ο Μίλερ, ως κορυφαίος δραματουργός, έχει δημιουργήσει ένα κοινωνικό έργο μεγάλης δυναμικής μέσα από την ιστορία ενός «καθημερινού» ανθρώπου, τον οποίο σκιαγραφεί εις βάθος, με όλες του τις αδυναμίες, τα ηθικά σφάλματα, ακόμη και με το δικό του μερίδιο ευθύνης σε όσα του επιφύλαξε η ζωή.

Με την παράστασή του ο Γιώργος Σκεύας δηλώνει έκδηλα τη γοητεία που του ασκεί το έργο. Κάτι τέτοιο φανερώνει η σκηνική ατμόσφαιρα: το ημίφως (φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη), τα νωχελικά τζαζ ακούσματα (Σήμη Τσιλαλή), η αποτύπωση της εποχής στα ρεαλιστικά κοστούμια (Εβελίνα Δαρζέντα). Η ποιητική διαχείριση του χρόνου από το ίδιο το έργο (τα συνεχή φλας μπακ δηλαδή, που επιτρέπουν στο παρελθόν να εισβάλει στα παροντικά δρώμενα) λειτουργεί ωραία, προσθέτει όμως και αυτή στη νωχελική, νοσταλγική αίσθηση που αποπνέει η παράσταση, την οποία έρχεται να διαρρήξει ο Δημήτρης Καταλειφός με την παθιασμένη ερμηνεία του: όλη η ορμή και η ματαίωση του Γουίλι, το πάθος και η παραίτησή του, η αγωνία και η έπαρσή του κυριαρχούν επί σκηνής. Δίπλα του έχουν ωραίες στιγμές οι Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Νούσης, Τάσος Λέκκας, Γιώργος Ζιόβας, εμφανίζονται όμως κάπως παροπλισμένοι από τη σκηνοθεσία.

ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ Σαρρή 11, Ψυρρή, 2103211750. Διάρκεια: 160΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θάνατος του εμποράκου

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 160 '

Το σπουδαιότερο έργο του Αμερικανού συγγραφέα, για το οποίο κέρδισε Πούλιτζερ, μιλά για το αμερικανικό όνειρο, το κυνήγι του χρήματος αλλά και τις οικογενειακές σχέσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.