Αρχιμάστορας Σόλνες

3

Το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Ίψεν είναι ένα δυνατό ψυχολογικό και κοινωνικό δράμα, κρύβει όμως συμβολισμούς και πτυχές που απαιτούν μια πιο αποφασιστική σκηνοθετική ματιά.

Αρχιμάστορας Σόλνες

Στο έργο του Ίψεν θα μπορούσε να εντοπίσει κάποιος μακρινές συγγέ­νειες με την αρχαία τραγωδία, καθώς παρακολουθούμε την πτώση ενός σημαντικού άντρα που, ενώ ωθείται στην απολύτως θεμιτή απόφαση να υπερνικήσει έναν μεγάλο φόβο του, ταυτόχρονα διαπράττει «ύβρι». Ένας επιτυχημένος αλλά πλέον παροπλισμένος αρχιτέκτονας, που βλέπει τη νέα γενιά έτοιμη να τον βγάλει από το «κάδρο», ζει σε έναν παρηκμασμένο γάμο, υπό το βάρος του θανάτου των δύο μωρών παιδιών του. Καταφύγιό του η ερωτική συντροφιά της βοηθού του, ωσότου η νεαρή Χίλντα, που εισβάλλει στη ζωή του για να διεκδικήσει την αποπληρωμή μιας παλιάς του υπόσχεσης, θα τον ωθήσει να κυνηγήσει το αδύνατο: να υπερνικήσει την υψοφοβία του και να κρεμάσει στο ψηλότερο σημείο ενός θεόρατου πύργου που έχτισε το στεφάνι των εγκαινίων.

Η κατάληξη θα είναι τραγική. Φυσικά έχουμε να κάνουμε με ένα ψυχογράφημα, όπως βέβαια και με ένα κοινωνικό δράμα, αλλά και με ένα έργο που κρύβει πολλούς συμβολισμούς κι επιτρέπει ποικίλες αναγνώσεις. Είναι ο «Σόλνες» ένα έργο για την πτώση ενός «μεγάλου ανδρός»; Για την άνωθεν τιμωρία του; Μια αλληγορική παραβολή ή ένα ρεαλιστικό έργο; Μια σύγκρουση του ανέφικτου με την πραγματικότητα, της φαντασίας με την αληθινή ζωή ή της παλιάς γενιάς με τη νέα; Ο «Αρχιμάστορας Σόλνες» είναι όλα αυτά και όχι μόνο.

Αρχιμάστορας Σόλνες - εικόνα 1

Το θέμα με την παράσταση της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου είναι ότι ακολουθεί το έργο χωρίς να αναδεικνύει κάποια από τις θεματικές του, χωρίς να φανερώνει κάποια θέση. Έτσι στερεί από την παράσταση ένα προσωπικό στίγμα (αυτό επιχειρεί να το προσδώσει με τις μουσικές επιλογές, που εκτείνονται από εκκλησιαστικές μελωδίες μέχρι πειραγμένα ροκ ακούσματα). Η εντύπωση μετριάζεται όσον αφορά τους δύο βασικούς ήρωες, τον Σόλνες του Γρηγόρη Βαλτινού και τη Χίλντα της Ιώβης Φραγκάτου, που δημιουργούν ένα δυναμικό δίπολο. Ο Βαλτινός είναι άνετος, καταδεικνύει τις αδυναμίες του ήρωα και δεν φοβάται να τον διαβάσει ακόμη και με ειρωνεία. Η Φραγκάτου φέρνει στη σκηνή την ορμή που χρειάζεται: είναι ρωμαλέα, τολμηρή, γοητευτική, ένα πλάσμα από άλλον κόσμο, που δείχνει να πατάει γερά στη γη και την ίδια στιγμή να ζει στις ονειροφαντασίες της.

Οι υπόλοιποι ρόλοι όμως διαβάζονται μάλλον μονοκόμματα από τη σκηνοθεσία, σαν να πλαισιώνουν απλώς το κεντρικό δίδυμο, όπως π.χ. ο Αντίνοος Αλμπάνης στον τόσο σημαντικό ρόλο του Ράγκ­ναρ, δηλαδή της νέας γενιάς που επελαύνει απειλητικά, ενώ η Κατερίνα Λέχου βρίσκει λίγο χώρο να μας συστήσει την ψυχοσύνθεση της Αλίνε. Οι αφαιρετικοί, γεωμετρικοί όγκοι του σκηνικού (Γιάννης Μουρίκης), αν και ψυχροί, συνομιλούν με το θέμα του έργου και προσδίδουν στην παράσταση αισθητική λιτότητα· κοντράρονται όμως με τα (καλοφτιαγμένα) κουστούμια εποχής (Γιώργος Σεγρεδάκης).

ΙΛΙΣΙΑ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107210045. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρχιμάστορας Σόλνες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Όσο κι αν φαίνεται πανίσχυρος στα μάτια των άλλων, έρχεται η στιγμή που ο αρχιμάστορας στέκεται αδύναμος μπροστά στη μοναξιά του. Ωσότου εμφανιστεί η νεαρή Χίλντα που αλλάζει τη μοίρα του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.