Πριν την αποχώρηση

3

Στα μέλη μιας οικογένειας προσωποποιεί ο Μπέρνχαρντ τη σήψη της μεταπολεμικής Γερμανίας, υπογράφοντας μια γκροτέσκα σκηνική φάρσα. Η παράσταση του Νίκου Μαστοράκη, ωστόσο, συλλαμβάνει μόνο εν μέρει το σαρκαστικό ύφος της.

Πριν την αποχώρηση

Ο Μπέρνχαρντ χαρακτήρισε το «Πριν την αποχώρηση» ως «κωμωδία της γερμανικής ψυχής», ενώ η πρώτη του παρουσίαση στη Στουτγάρδη το 1979 συνοδεύτηκε από δημοσιεύματα στον Τύπο που ζητούσαν από τους θεατές να μην περιοριστούν στην ανάγνωση του έργου ως μιας «φάρσας με θέμα τους ναζί, που τους ξεσκεπάζει κάνοντάς μας να ξεκαρδιζόμαστε στα γέλια». Μα είναι καθόλου κωμικό το έργο; Μπορεί ο Τόμας Μπέρν­χαρντ να χαρακτηριστεί «ανελέητος κωμωδιογράφος»; Πράγματι, το «Πριν την αποχώρηση» –το πιο βατό από τα έργα του συγγραφέα– είναι μια σαρδόνια, ειρωνική φάρσα, που λειτουργεί σαν καθρέφτης στραμμένος στο κοινωνικό πρόσωπο της μεταπολεμικής Γερμανίας.

Αυτό που αντικατοπτρίζεται είναι η απο-ναζιστικοποίηση που δεν έγινε ποτέ. Βασικός ήρωας είναι ο Ρούντολφ, δικαστικός και αμετανόητος ναζιστής, που όχι μόνο κατάφερε να διαφύγει της σύλληψης, αλλά μεταπολεμικά αναρριχήθηκε ακόμη περισσότερο στην ιεραρχία. Προφανώς δεν έχουμε να κάνουμε με εύκολο, απροβλημάτιστο γέλιο. Όμως μόνο ένα μυαλό όπως του Μπέρν­χαρντ θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα έργο όπου αυτός ο άντρας, που στήνει φιέστες στην επέτειο των γενεθλίων του Χίμλερ –δεύτερου τη τάξει στο Γ΄ Ράιχ–, εκφράζει οικολογικές ανησυχίες επειδή ένα εργοστάσιο μολύνει την πόλη με τα τοξικά του αέρια.

Πριν την αποχώρηση - εικόνα 1

Στην παράσταση που έχει σκηνοθετήσει ο Νίκος Μαστοράκης τον ρόλο του Ρούντολφ υποδύεται ο Περικλής Μουστάκης σε μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία, που συλλαμβάνει στην ολότητά του αυτόν τον πολυπρισματικό ήρωα. Πολυπρισματικό όχι επειδή κρύβει δήθεν ανθρώπινες, ευαίσθητες πλευρές, αλλά επειδή η ηθική διαφθορά του είναι ανεξάντλητη και το απόλυτο κακό δεν είναι ποτέ μονοδιάστατο. Τα μισανθρωπικά παραληρήματα, το αντιεβραϊκό μένος, ο κυνισμός, η ηθική σήψη και ο άρρωστος ψυχισμός του ήρωα πλημμυρίζουν τη σκηνή και αφοπλίζουν. Ο Ρούντολφ του Μουστάκη είναι ένας «κλόουν» με ένα παραμορφωτικό χαμόγελο, που σκορπίζει ανατριχίλα.

Όμως, μέχρι να εμφανιστεί επί σκηνής, η σκηνοθεσία του Μαστοράκη έχει περιοριστεί σε μια άνευρη παρουσίαση. Τα σκηνικά γεγονότα διαδραματίζονται ανήμερα των γενεθλίων του Χίμλερ στο σπίτι της Βέρας (Μπέττυ Αρβανίτη) και της Κλάρας (Σμαράγδα Σμυρναίου), που περιμένουν τον αδερφό τους για την καθιερωμένη γενέθλια φιέστα. Η Βέρα, αν και προσπαθεί να φανεί ως ο εξισορροπητικός παράγοντας, είναι κομμάτι από το πλευρό του Ρούντολφ, ενώ η Κλάρα, καθηλωμένη σε αμαξίδιο, είναι το μοναδικό ελεύθερο πνεύμα της οικογένειας. Κι ενώ τα λόγια τους αποκαλύπτουν στον θεατή μια βαθιά άρρωστη οικογενειακή κατάσταση, η ανάγνωση των ρόλων κι επακόλουθα οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών εγκλωβίζονται στη σοβαρότητα του θέματος. Λείπουν έτσι από τη σκηνή το γκροτέσκο, η ειρωνεία και η ζωηρότερη αποτύπωση του σαρκασμού που διατρέχουν το έργο.
ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Πριν την αποχώρηση

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο Αυστριακός συγγραφέας δίνει πολιτικές διαστάσεις σε ένα ψυχολογικό οικογενειακό δράμα για έναν δικαστή, πρώην ναζί που κατάφερε να διαφύγει τη σύλληψη και να αναλάβει κρατικό αξίωμα στη μεταπολεμική Γερμανία και ο οποίος ζει με τις δύο αδερφές του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.