Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

4

Το έργο του Άλμπι, από τα σπουδαιότερα του 20ού αιώνα, δεν παύει να αποδεικνύει τη δυναμική του. Εδώ το επιτυγχάνει μια στιβαρή παράσταση, που διαβάζει το έργο χωρίς «εκπλήξεις», με σημείο αιχμής τις υποκριτικές ερμηνείες.

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

Το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», γραμμένο στην αυγή της δεκαετίας του ’60, κουβαλάει τα τραύματα της εποχής που το γέννησε, όταν η Αμερική έχτιζε για ακόμη μία φορά το αφήγημα του «αμερικανικού ονείρου». Η πένα του Άλμπι παρεμβαίνει με ένα δράμα δωματίου που λειτουργεί ως καταλύτης σε αυτό το οικοδόμημα, καθώς αποδομεί την εικόνα της «αγίας» οικογένειας όπως και αυτή του ευυπόληπτου διανοούμενου. Βεβαίως, ο θεατής μπορεί να μη γνωρίζει τίποτε από αυτά, χωρίς να επηρεάζεται στο ελάχιστο η επίδραση του έργου. Και αυτό επειδή ο Άλμπι έχει συνθέσει μια υποδειγματική ιστορία, που στην ουσία της μιλάει για τον επίπονο αλλά αναγκαίο δρόμο που οδηγεί στην κατάρριψη των ψευδαισθήσεων.

Αυτόν το δρόμο διανύουν ο Τζορτζ και η Μάρθα –όπως και ο Νικ και η Χάνεϊ, το νεότερο ζευγάρι που εντέχνως έχει δημιουργήσει ο συγγραφέας– κατά τη διάρκεια μιας αποκαλυπτικής νύχτας, ενώ το αλκοόλ ρέει άφθονο και οι προσβολές αναδεικνύονται σε κύριο μέσο επικοινωνίας. Μια συζυγική σχέση έχει μετατραπεί σε ανελέητο παιχνίδι εξουσίας μεταξύ δύο πληγωμένων ανθρώπων που δεν μπορούν να εκφραστούν παρά με το μόνο συναίσθημα που γνωρίζουν: πληγώνοντας το άλλο τους «μισό». Το τέλος της βραδιάς θα τους βρει στο κατώφλι μιας νέας αρχής, απαλλαγμένης από τις ψευδαισθήσεις που είχαν κατασκευάσει, και μια χαραμάδα φωτός θα κλείσει το έργο.

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αφουγκράστηκε με ιδιαίτερη προσοχή αυτό το έργο χαρακτήρων, έντονων συγκρούσεων και, μοιραία, ερμηνειών. Δεν είναι τυχαίο π.χ. ότι η παράσταση δεν φοβάται να γίνει «κωμική»· ας μην ξεχνάμε ότι ο Τζορτζ και η Μάρθα αρέσκονται να δίνουν «παράσταση», να παίζουν «παιχνίδια» και οι βιτριολικές ατάκες είναι βασικό συστατικό των ρόλων που υποδύονται, έστω κι αν οι ρόλοι έχουν γίνει πια φύση τους (χρειάζεται, πάντως, προσοχή ώστε να μην υποκύψει η παράσταση ολοκληρωτικά στη γοητεία του κωμικού ή της έντασης).

Η μεγάλη κατάκτηση όμως είναι η διαύγεια που προσδίδει η σκηνοθεσία στα πρόσωπα, κάτι που βέβαια πάει χέρι χέρι με τις αξιοσημείωτες ερμηνείες. Ξεκινώντας από τους «μικρότερους» ρόλους, δεν γίνει να μη σταθεί κάποιος στην Ντάνη Γιαννακοπούλου: ενώ υιοθετεί στα όρια της τυποποίησης τον ρόλο της Αμερικανίδας «sweetheart», αποκαλύπτει με τη σωματική της γλώσσα τον βαθιά κλονισμένο ψυχισμό της Χάνι, ενώ ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος πιάνει ωραία τον τυχοδιωκτισμό ενός νέου επιστήμονα που δεν είναι όσο άνετος θέλει να δείχνει. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο ματαιωμένος σε σημείο «ευνουχισμού» Τζορτζ, που όμως γυρίζει αποφασιστικά το παιχνίδι, βρίσκεται στην καλύτερη ερμηνευτική του στιγμή, ενώ η Μαρία Πρωτόπαππα κυριαρχεί επί σκηνής, αδηφάγα, κυνική, αλλά στην πραγματικότητα διψασμένη για επαφή. Αναμενόμενο ίσως το σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, αποτυπώνει πάντως εύστοχα το σαλόνι ενός ζευγαριού διανοουμένων, όμως τα κοστούμια της Μαρίας Κοντοδήμα φλερτάρουν με τη σχηματοποίηση.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, κέντρο, 2103312343. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ένα σαλόνι-πεδίο μάχης, μια νύχτα που αποδεικνύεται πολύ μακριά και δύο ζευγάρια που ξενυχτούν, πίνουν και παίζουν τα πιο επικίνδυνα παιχνίδια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.