Ο άνθρωπος ελέφαντας

3

H ιστορία του δύσμορφου Τζο Μέρικ ζωντανεύει σε μια ατμοσφαιρική παράσταση τσέπης με αξιοσημείωτη αισθητική ταυτότητα, η οποία δοκιμάζει τα αντανακλαστικά μας σε σχέση με τον εγκλωβισμό στην εικόνα και στο φαίνεσθαι.

Ο άνθρωπος ελέφαντας

Ο «Άνθρωπος ελέφαντας» βασίζεται στην αληθινή ιστορία του παραμορφωμένου Τζο Μέρικ, που έζησε στο βικτοριανό Λονδίνο βγάζοντας τα προς το ζην ως ζωντανό έκθεμα στα διαδεδομένα σόου τεράτων της εποχής, ώσπου ο χειρούργος Φρέντερικ Τριβς, παρακινημένος από την τραγωδία του, τον περιέθαλψε σε νοσοκομείο μέχρι το τέλος της σύντομης ζωής του. Πρόκειται για τη συνταρακτική ιστορία ενός ανθρώπου εγκλωβισμένου στο ίδιο του το σώμα –καθώς οι δυσμορφίες του δεν ήταν μόνο αισθητικής φύσης, αλλά του προκαλούσαν πολλαπλές οργανικές δυσλειτουργίες και πόνους– καθώς και για μια ιστορία που βάζει στο τραπέζι μια σειρά θεμάτων που έρχονται να δοκιμάσουν τα αντανακλαστικά μας όσον αφορά τον εγκλωβισμό στην εικόνα και στο φαίνεσθαι, στην πραγμάτευση των εννοιών φυσιολογικό - μη φυσιολογικό, στην αποδοχή του διαφορετικού κ.λπ.

Αυτά τα θέματα επιχειρεί να φωτίσει η παράσταση του Κοραή Δαμάτη, αφού πρώτα χτίσει το κατάλληλο περιβάλλον. Πραγματικά η όψη είναι αληθινό κομψοτέχνημα. Με τα ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα που επιτρέπει η μικρή σκηνή, αλλά με ιδιαίτερη έμφαση στα καλοδουλεμένα κοστούμια (του σκηνοθέτη) και κυρίως στις εξαιρετικές μάσκες/αξεσουάρ κεφαλιού (της Ελένης Σουμή), η παράσταση αποκτάει διακριτό ύφος: η όψη της δεν προσθέτει μόνο σε θεατρικότητα, ούτε αποτυπώνει απλώς την εποχή, αλλά υπονοεί διαρκώς την ύπαρξη μιας κοινωνίας ανθρώπων που κρύβονται πίσω από προσωπεία. Το ότι τα πρόσωπα του έργου θυμίζουν κάποιες φορές άψυχες μαριονέτες είναι ένα ωραίο σχόλιο, αν και σε άλλα σημεία η σχετική τυποποίηση των ρόλων ή το ελλιπές χτίσιμο των σχέσεων –κυρίως αυτών που αναπτύσσει ο Τζο με τον Τριβς και την κυρία Κένταλ– αφαιρούν βαθμούς από τη σκηνική θερμοκρασία.

Ο άνθρωπος ελέφαντας - εικόνα 1

Οι περισσότεροι ηθοποιοί (Στέλιος Καλαϊτζής, Μιχάλης Καλιότσος, Μαρία Καβουκίδη κ.ά.) μοιράζονται δύο και πλέον ρόλους, ανταποκρινόμενοι με επάρκεια στις διαφορετικές απαιτήσεις τους, και μόνο ο Δημήτρης Καρατζιάς και ο Περικλής Μοσχολιδάκης κρατούν από έναν, του Τζο και του Τριβς αντίστοιχα, με τον δεύτερο να καταφεύγει κάποιες φορές σε έναν αχρείαστο, ελαφρύ στόμφο (ίσως επειδή ο γιατρός, αν και συμπονετικός, δεν παύει να είναι κομμάτι της κοινωνίας των «κανονικών» ανθρώπων). Ο Δημήτρης Καρατζιάς, αντιθέτως, ως άνθρωπος-ελέφαντας –με μια εξίσου ενδιαφέρουσα μάσκα, που λειτουργεί ωραία καθώς παραπέμπει σε κλουβί– προσεγγίζει τρυφερά αλλά διεισδυτικά τον ρόλο-πρόκληση και, επιδιδόμενος σε μια επίπονη σωματική και ψυχική διαδικασία, μας συστήνει έναν άνθρωπο που στην πραγματικότητα ήταν ένας από εμάς.

VAULT Μελενίκου 26, Βοτανικός, 2130356472, 6945993870. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος ελέφαντας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Πολυβραβευμένο έργο για τη ζωή του Τζον Μέρικ, ενός παραμορφωμένου άντρα που έζησε στο Λονδίνο του 1880, που έγινε ευρέως γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του Ντέιβιντ Λιντς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.