Νεφέλες

3

Η σκηνοθεσία της παράστασης από έναν εκπρόσωπο της μάχιμης νεότερης γενιάς, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, που πως έχουμε μπει σε μια νέα φάση αριστοφανικών ανεβασμάτων.

Νεφέλες

Η παρουσία όλης κι όλης μιας αριστοφανικής κωμωδίας φέτος το καλοκαίρι γεννάει το ερώτημα αν έχει επέλθει οριστική κόπωση με τα έργα του Αριστοφάνη ή αν διανύουμε απλώς ένα μεταβατικό στάδιο, που θα μας οδηγήσει σε μια νέα εποχή. Πάντως, η παρουσία του Δημήτρη Καραντζά στο σκηνοθετικό πηδάλιο αυτής της μοναδικής παράστασης δεν είναι χωρίς σημασία. Εκπροσωπώντας τη νεότερη γενιά σκηνοθετών, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, αλλά χωρίς να έχει ξανασκηνοθετήσει αριστοφανική κωμωδία –και χωρίς να καταπιάνεται γενικά με το κωμικό είδος–, μάλλον επιβεβαιώνει πως αφήνουμε σταδιακά πίσω μας την επί χρόνια δοκιμασμένη χρήση του σατιρικού ποιητή ως οχήματος για επιθεωρησιακές αναγνώσεις (με έντονο το στοιχείο της επικαιρότητας) ή για την ανάδειξη –μέχρι εξαντλήσεως– του βωμολοχικού συγγραφικού ιδιώματος.

Μάλιστα, με τις «Νεφέλες» του ο Δημήτρης Καραντζάς φρόντισε να μας δείξει πολύ καθαρά τι δεν ήθελε να κάνει. Στην απολαυστική Παράβαση που έστησε –η καλύτερη στιγμή της παράστασης, με τον Χρήστο Λούλη να ερμηνεύει απολαυστικά τον ποιητή– περιέπαιξε και διακωμώδησε τα αριστοφανικά κλισέ που ταλάνισαν την ελληνική σκηνή επί δεκαετίες (φαλλοί, επικαιροποιήσεις, αγοραίο χιούμορ κ.λπ.). Το ευτύχημα είναι ότι η σάτιρα του Καραντζά δεν εκφράστηκε αφ’ υψηλού, αντιθέτως άφησε να διαφανεί μια γνήσια αγάπη για ένα είδος θεάτρου που ταλαιπωρήθηκε τόσο από τη φτήνια όσο και από διάφορες «κουλτουριάρικες» εμμονές.

Νεφέλες - εικόνα 1

Το συγκεκριμένο έργο ταίριαξε στο προφίλ ενός σκηνοθέτη που δεν είχε δείξει μέχρι τώρα ιδιαίτερη αγάπη στο κωμικό είδος. Οι «Νεφέλες» βάζουν στο στόχαστρο τη ρητορική, τη σοφιστεία και την επιστήμη, για να τις καυτηριάσουν και να τις αποκαθηλώσουν στα μάτια του θεατή, κι έτσι βοήθησαν τον Καραντζά να υπηρετήσει και τη χοντροκομμένη κωμωδία, και τις εσωτερικότερες νότες, όπως και να αποδώσει τον Σωκράτη όχι μόνο σύμφωνα με τη διακωμώδηση που του επιφυλάσσει ο συγγραφέας αλλά και προσδίδοντάς του μια μελαγχολική, ποιητική πλευρά που δημιουργούσε συγκίνηση (τον Σωκράτη ερμήνευσε ωραία ο Νίκος Καραθάνος).

Νεφέλες - εικόνα 2

Από την άλλη, ο σκηνοθέτης δεν έπεισε πως είχε αποφασίσει απολύτως τι «θέλει να μας πει». Αρκέστηκε να μεταφέρει το έργο με μερικές ωραίες ιδέες κι έναν πολύ καλό θίασο, εστιάζοντας στην αισθητική σύγκρουση μεταξύ του χωριάτη, άξεστου Στρεψιάδη (πολύ καλός ο Γιώργος Γάλλος) και της γελοιοποιημένης διανόησης που εκπροσωπεί ο Σωκράτης και οι συν αυτώ. Το «αλλοπαρμένο» σύμπαν που έστησε (χαρακτηριστικά τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη), δηλαδή ο Χορός των Νεφελών, οι μαθητές του Σωκράτη, ο Δίκαιος και ο Άδικος Λόγος είχαν αποφασιστική συμμετοχή και κάποιες πολύ καλές ερμηνείες (Έμιλυ Κολιανδρή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου), όμως το τελικό αποτέλεσμα έμεινε κάπως μετέωρο από την απουσία πιο καίριας στόχευσης. Το σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη και η κίνηση του Τάσου Καραχάλιου λειτούργησαν προς όφελος της σκηνοθεσίας, όμως περιμέναμε από τη μουσική (Ανρί Κεργκομάρ) ενεργητικότερο ρόλο.

Η παράσταση συνεχίζει την πορεία της στα ανοιχτά θέατρα: Παπάγου 5/9, Ηρώδειο 6/9, Θέατρο Πέτρας 7/9, Ηλιούπολη 8/9, Θέατρο Βράχων 10/9. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Νεφέλες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Το μείζον ζήτημα του δίκαιου και του άδικου λόγου καθώς και η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στη συντήρηση και στο νεωτερισμό είναι τα στοιχεία της αριστοφανικής κωμωδίας που φιλοδοξεί να αναδείξει η ανάγνωση του Δ. Καραντζά.

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Κηποθέατρο Παπάγου

Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.