Η φαλακρή τραγουδίστρια

3

Αν λίγους μήνες νωρίτερα μια άλλη παράσταση του έργου μάς θύμισε τη δυναμική του, η συγκεκριμένη επιβεβαιώνει ότι τα μεγάλα κείμενα επιδέχονται διαφορετικές σκηνικές αποδόσεις. Ως κοινή συνισταμένη προκύπτει επίσης ότι το θέατρο του Ιονέσκο δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Δύο ανεβάσματα της «Φαλακρής τραγουδίστριας» μέσα στην ίδια σεζόν –και μάλιστα έπειτα από μακρά περίοδο απουσίας– μάλλον κάτι θέλουν να μας πουν. Το κατεξοχήν έργο που αμφισβητεί, μέχρι πλήρους αποδόμησης, την ικανότητα της γλώσσας να λειτουργήσει ως μέσο επικοινωνίας αντικατοπτρίζει, θεωρώ, κάτι από την εποχή μας.

Μάλιστα, η Σοφία Μαραθάκη στη δική της εκδοχή έφερε στο προσκήνιο κυρίως αυτό το χαρακτηριστικό. Δεν εννοώ πως η παράστασή της κάνει οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση νύξη για το εδώ ή το τώρα. Καθόλου. Αφήνει το έργο στο πλαίσιο που το έχει τοποθετήσει ο συγγραφέας, το αντιμετωπίζει δηλαδή ως μια διαβρωτική ανακατασκευή ενός «έργου σαλονιού».

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 1

Η Μαραθάκη πιάνεται από την «αγγλική» ταυτότητα του έργου: η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα αγγλικό αστικό σαλόνι και τα δύο βασικά ζευγάρια, οι Σμιθς και οι Μάρτινς, είναι τυπικοί Άγγλοι. Δεν στηρίζεται όμως σε αυτήν παρά μόνο περιφερειακά, για να παίξει με την αγγλική γλώσσα ή να σχολιάσει υπογείως την «καθαρότητα» της βρετανικής φυλής (ο Σμιθ της παράστασης παραπέμπει σε Ινδό, ο Μάρτιν σε Ιρλανδό –ακατανόητο γιατί η μετάφραση ή η σκηνοθεσία θέλει το επώνυμό του να ακούγεται γαλλικό ως Μαρτέν– και ο Αρχηγός της πυροσβεστικής σε Σκοτσέζο) και τροφοδοτεί με την όψη «αγγλικής εξοχής» την ενδυματολογία και το σκηνικό (Κωνσταντίνος Ζαμάνης).

Κατά βάση, η Μαραθάκη εστιάζει στο ζήτημα της μη επικοινωνίας. Η παρουσία όλων των ηθοποιών στο προσκήνιο, η ηχώ που δημιουργούν επαναλαμβάνοντας λέξεις ή φράσεις από τους διαλόγους της σκηνής που παίζεται, το κούρδισμα της δράσης πάνω σε ένα μοτίβο επαναληπτικότητας που σιγά σιγά απορυθμίζεται μέχρι να αποδιαρθρωθεί τελείως είναι σημεία καθοριστικά για τη σκηνοθετική ιδέα. Μάλιστα, αυτά αντιμετωπίζουν εύστοχα τις προκλήσεις του δεύτερου μισού του έργου, με την είσοδο του Αρχηγού της πυροσβεστικής (εξαιρετικός ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης), όταν το παράλογο κορυφώνεται και οι ανούσιες, χωρίς κανένα νόημα κουβέντες εκτοξεύονται σε κάθε κατεύθυνση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 2

Μέχρι τότε, όμως, και ειδικά στην αρχή, ο ρυθμός χωλαίνει, ζήτημα πολύ σημαντικό για το συγκεκριμένο έργο, ίσως και λόγω της μετάφρασης της Δήμητρας Κονδυλάκη που δεν ακούγεται όσο πρέπει σπιρτόζικη και στακάτη. Ειδικά το ζευγάρι των Σμιθς (Μάριος Παναγιώτου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου) έχει μια περίεργη ουδετερότητα στην ερμηνεία του, που εμποδίζει να λειτουργήσει όπως πρέπει ο απολαυστικός διάλογος με τον οποίο τους έχει προικίσει ο συγγραφέας. Η δουλειά με το κείμενο και η δημιουργία προσώπων που θα μεταφέρουν πειστικά την κενότητά τους στον θεατή δεν είναι κάτι που μπορεί να παραβλεφθεί για χάρη της φόρμας. Καλύτεροι ο Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου και η Μαρία Παρασύρη, πλάθουν δύο απολαυστικές περσόνες, όπως και η ίδια η Μαραθάκη στο ρόλο της υπηρέτριας.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 70΄

Περισσότερες πληροφορίες

Η φαλακρή τραγουδίστρια

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 75 '

Μια νέα ανάγνωση που αντιμετωπίζει το έργο του Ιονέσκο ως «οικοδόμημα καταστροφής» που καταρρέει σταδιακά, προδίδοντας την πνευματική και επικοινωνιακή ανεπάρκεια του σύγχρονου ανθρώπου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.