Το ξύπνημα της άνοιξης

3

Η φρέσκια και θαρραλέα σκηνική απόδοση δικαιώνει ένα τολμηρό έργο που μας αφορά, αλλά η παράσταση ζημιώνεται από την αφαιρετική αντιμετώπισή του.

Το ξύπνημα της άνοιξης

Στην παράσταση που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς η σεξουαλικότητα αναδύεται αβίαστα μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανεπιτήδευτης αθωότητας. Αποτυπώνεται δηλαδή με ευστοχία ο πυρήνας του έργου του Βέντεκιντ: η αφύπνιση του σεξουαλικού ενστίκτου κατά τη μεταιχμιακή εφηβική ηλικία, που σηματοδοτεί το πέρασμα από την παιδικότητα στην ενηλικίωση.

Το έργο έχει ακόμη λόγο ύπαρξης, αν και χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα (1891), ακριβώς επειδή ασχολείται με θέματα που παραμένουν ταμπού. Η υπόθεση κινείται γύρω από τη ζωή μερικών μαθητών και μαθητριών ενός γυμνασίου, που ανακαλύπτουν τον έρωτα και τις σαρκικές ηδονές, κόντρα στο αυστηρά πουριτανικό περιβάλλον –του σχολείου και της οικογένειας– στο οποίο ανατρέφονται. Η φρεσκάδα της παράστασης είναι το βασικό της προνόμιο, από το ολάνθιστο σκηνικό, που γίνεται το καταφύγιο –αλλά και ο τάφος– των ηρώων (Άρτεμις Φλέσσα) μέχρι την ολόσωστη διανομή.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 1

Οι Βαγγέλης Αμπαζής, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Γιώργος Δικαίος, Αναστάσης Λουλάκος, Μάνος Πετράκης και Νάνσυ Σιδέρη αιχμαλωτίζουν τους άγουρους ήρωες και μόνο από φυσιογνωμικής άποψης. Η «ιδρυματοποίησή» τους, έκδηλη στα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) και στα καλοχτενισμένα κεφάλια των αγοριών, δημιουργεί σκηνικό περιβάλλον χωρίς να υπάρχει ανάγκη συγκεκριμένης σκηνογραφίας και υποβάλλει στο θεατή μηνύματα προτού ειπωθούν. Μέσα στο συγκεκριμένο περιβάλλον, π.χ., όταν οι νεαροί και οι νεαρές απελευθερώνονται από τα ρούχα τους, έχει τη σημασία του. Οι ερμηνείες όλης της ομάδας αξίζει να επαινεθούν κυρίως για το γεγονός ότι μεταφέρουν την άγουρη αθωότητα που χρειάζεται, κι έτσι οι ήρωες γίνονται εκπρόσωποι ενός κόσμου άδολου ακόμη και στις σκληρές ή βίαιες στιγμές του.

Ο Καραντζάς φαίνεται ότι δόθηκε με ζήλο στη συγκεκριμένη δουλειά και τα σημεία του έργου που τον ενδιέφεραν τα φώτισε γλαφυρότατα. Η παράστασή του έχει δυναμική και διαθέτει αισθητική ταυτότητα, όμως η ιστορία κάπου χάνεται στη διαδρομή. Ένα έργο που αποτελείται ούτως ή άλλως από μικρές σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη, παρουσιάζοντας στιγμιότυπα από τη ζωή των ηρώων, εδώ αποδιαρθρώθηκε σε σημείο μεγάλης αφαίρεσης.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 2

Στον θεατή παραδίδεται περισσότερο μια σκηνική σύνθεση για την (όχι μόνο εφηβική) σεξουαλικότητα παρά ένα έργο με συγκεκριμένη πλοκή· στο «Ξύπνημα της άνοιξης», όμως, συμβαίνουν συγκεκριμένα και σημαντικά γεγονότα, κάποια από τα οποία αφαιρέθηκαν –θεμιτό–, αλλά όσα έμειναν δεν δέθηκαν σε ένα νήμα που θα βοηθούσε τον θεατή. Αυτό που έλειψε ιδιαίτερα ήταν μια πιο ολοκληρωμένη κατάδειξη του σχολικού και οικογενειακού περίγυρου, που στην παράσταση εκπροσωπείται μόνο από τη Μητέρα (την οποία ερμηνεύει η Μαρία Σκουλά). Οι κοινωνικοί περιορισμοί, η σεμνοτυφία, η γονεϊκή αμέλεια, η κακοποίηση, το πλέγμα εν ολίγοις που εγκλωβίζει τους ασφυκτιούντες νέους αποτυπώθηκε στη σκηνή σχεδόν με νύξεις.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, 2109212900. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ξύπνημα της άνοιξης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα σχόλιο πάνω στο συντηρητισμό της κοινωνίας, που πατάσσει την αθωότητα και την ενστικτώδη τάση της νιότης για την ανακάλυψη του κόσμου αλλά και του εαυτού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.