Μελίσσια

3,5

Οι δραματουργικές ποιότητες του έργου και η πρώτη ολοκληρωμένη σκηνική του παρουσίαση επισφραγίζουν το γεγονός πως το κεφάλαιο «νέο ελληνικό έργο» κάνει δυναμικό comeback.

Μελίσσια

Οι δραματουργικές ποιότητες του έργου και η πρώτη ολοκληρωμένη σκηνική του παρουσίαση επισφραγίζουν το γεγονός πως το κεφάλαιο «νέο ελληνικό έργο» κάνει δυναμικό comeback.

Τα «Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη έρχονται να προστεθούν σε μια τάση που αρχίζει να διαφαίνεται καθαρά, την άντληση της θεματικής του νεοελληνικού έργου από το τεράστιο πεδίο της (ελληνικής) οικογένειας. Στον πυρήνα τους βρίσκεται μια μητριαρχική οικογένεια και η δράση εγκλωβίζεται εξολοκλήρου σε ένα αστικό σπίτι στην ομώνυμη περιοχή των βορείων προαστίων, συγκεκριμένα στο υπνοδωμάτιο της Αγάπης, μιας επιτυχημένης συγγραφέα που είναι πια κατάκοιτη.

Το έναυσμα της δράσης δίνεται όταν θα καλέσει τα δύο παιδιά της, την Ειρήνη και τον Κυριάκο, που δεν έχουν σχέσεις μεταξύ τους, για να τους ανακοινώσει ότι πρόκειται να πεθάνει από καρκίνο. Μέσα σε αυτό το πλέγμα αναπτύσσονται οι σχέσεις και χτίζεται κλιμακωτά η δράση, ενώ παράλληλα δίνονται στον θεατή τα δεδομένα για να αποσαφηνίσει τις απαραίτητες λεπτομέρειες σχετικά με τα πρόσωπα και τα γεγονότα του παρελθόντος που τους έφεραν στο τώρα.

Μελίσσια - εικόνα 1

Η εισβολή ενός εξωτερικού παράγοντα, της νεαρής Ίριδας, που την ενώνει μια ιδιαίτερη σχέση με την Αγάπη, και ακόμη περισσότερο η καθοριστική παρουσία του Άνδρα που φροντίζει την άρρωστη γυναίκα ολοκληρώνουν ένα δράμα, που αφενός επικεντρώνεται στην οικογένεια και αφετέρου αναμετράται έξυπνα με το δίπτυχο «τέχνη - ζωή».

Μάλιστα ο ευρηματικός τρόπος που εφευρίσκει ο συγγραφέας για να συνδέσει τα δύο αυτά επίπεδα –αξίζει να τον ανακαλύψετε μόνοι σας– δεν είναι απλώς ένα τρικ για να απογειώσει το ενδιαφέρον του θεατή, αλλά ένα εργαλείο για να προχωρήσει ακόμη βαθύτερα στη βασική του προβληματική. Και με την ευκαιρία θα πρέπει να ειπωθεί πως το έργο του Σταμάτη δεν εμπνέεται από την «Ελλάδα της κρίσης» ή «της Μεταπολίτευσης», όπως άλλα άξια δείγματα που παίζονται αυτήν τη στιγμή, αλλά είναι ένα ψυχαναλυτικής υφής δραματουργικό δείγμα που βάζει στο μικροσκόπιο τις νοσηρές οικογενειακές σχέσεις.

Η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Παλούμπης επιχειρεί να αναδείξει την πολυπρισματικότητα του κειμένου κυρίως με το να φωτίζει τους ήρωες, εστιάζοντας δηλαδή στις ερμηνείες. Έτσι, παρότι η πρώτη σκηνή είναι μάλλον υποτονική, η θερμοκρασία σταδιακά ζεσταίνεται.

Μελίσσια - εικόνα 2

Ο σκηνοθέτης δείχνει να χειρίζεται καλά τις σκηνικές σχέσεις, ειδικά τις εντάσεις –πιο δυσκίνητες είναι οι σκηνές μεγαλύτερης εσωτερικότητας– και οι ηθοποιοί μεταφέρουν με επιτυχία το φορτίο του ήρωά τους. Η Μαρία Κεχαγιόγλου (Ειρήνη), ο Κώστας Βασαρδάνης (Κυριάκος) και ο Νίκος Χατζόπουλος (Άνδρας) ξεχωρίζουν· ειδικά ο τελευταίος παραδίδει μια σπουδαία ερμηνεία στην καθοριστική τελευταία σκηνή, που αποκαλύπτει την πραγματική αλήθεια στον θεατή. Άξιοι δίπλα τους η Νεφέλη Κουρή (Ίρις) και ο Νίκος Αρβανίτης (Ανέστης/σύζυγος Ειρήνης), όπως και η Μπέττυ Αρβανίτη στον κομβικό ρόλο της Αγάπης. Περιμέναμε όμως να δούμε γλαφυρότερα την έντονη προσωπικότητα και την πολυπρισματικότητα της ηρωίδας της.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΝΕΑ ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ») Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, κέντρο, 2105288173. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μελίσσια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Οι λεπτές ισορροπίες μιας μητριαρχικής αστικής κυψέλης των βορείων προαστίων διαταράσσονται από την έλευση μιας νεαρής κοπέλας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.