Ο ήχος του όπλου

2,5

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά τη συγγραφή του, το έργο της μεγάλης συγγραφέως συνεχίζει να προκαλεί τα αντανακλαστικά μας ως καθρέφτης μιας Ελλάδας πάντα παρούσας αλλά και ως δείγμα γραφής υψηλών απαιτήσεων.

Ο ήχος του όπλου

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά τη συγγραφή του, το έργο της μεγάλης συγγραφέως συνεχίζει να προκαλεί τα αντανακλαστικά μας ως καθρέφτης μιας Ελλάδας πάντα παρούσας αλλά και ως δείγμα γραφής υψηλών απαιτήσεων.

Γραμμένο λίγο μετά τα μισά της δεκαετίας του ’80 και με τη δράση να δια­δραματίζεται τον «Ιούνιο του 1985, τρεις ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές», το έργο κουβαλάει έντονα το αποτύπωμα της δεκαετίας που το γέννησε, ο «ήχος» του όμως ακούγεται ακόμη δυνατά, ειδικά σήμερα που αντιμετωπίζουμε τα «απόνερα» της πολιτικής κατάστασης δεκαετιών.

Ο ήχος του όπλου - εικόνα 1

Η Λούλα Αναγνωστάκη κατάφερε να αποτυπώσει μοναδικά το ψυχικό τοπίο του Νεοέλληνα και τη σύγχρονη Ιστορία της χώρας μέσα από ιστορίες καθημερινών ανθρώπων, στα προσωπικά αδιέξοδα και τραύματα των οποίων αναγνωρίζεις εύκολα το συλλογικό μας τραύμα. Αυτό κάνει και ο «Ήχος του όπλου» με την ιστορία της Κάτιας, η οποία επιστρέφει στην Αθήνα από την επαρχία όπου ζει για να ψηφίσει· εκεί βρίσκει τον φοιτητή γιο της αποφασισμένο να φύγει για την Αμερική, καθώς νιώθει εγκλωβισμένος σε μια πραγματικότητα που τον πνίγει, και να αφήσει πίσω την έγκυο κοπέλα του.

Τα πρόσωπα του δράματος παρουσιάζονται αντιμέτωπα με τα φαντάσματά τους: η Κάτια με το δυστυχισμένο γάμο, ο Μιχάλης με το οικογενειακό παρελθόν που θέλει να αποκηρύξει, η Φανή, στο περιθώριο της ζωής του Μιχάλη, θα μείνει μόνη πίσω με ένα παιδί, ο μικρός αδερφός της φλερτάρει με την παρανομία, η παιδική φίλη της Κάτιας ερωτευμένη αλλά χωρίς προοπτική. Όλοι δια­νύουν μια τρικυμιώδη εσωτερική διαδρομή, με φόντο τον απόηχο των προεκλογικών ομιλιών και τη βουή των συγκεντρώσεων, προς το αναπάντεχο φινάλε, το οποίο θα τους αφήσει ακόμη πιο μετέωρους...

Η Αναγνωστάκη είναι σπουδαία συγγραφέας, ακριβώς επειδή καθιστά τα «ελληνικά» θέματά της γοητευτικά για όλους κι επειδή, ακόμη και όταν μεταχειρίζεται τον ακραιφνή ρεαλισμό όπως εδώ, δεν πέφτει στην ηθογραφία ή στο μελοδραματισμό, αλλά εμβαθύνει με έναν άμεσο και μαζί ποιητικό τρόπο στον ψυχισμό των ηρώων της. Όμως ο κίνδυνος του μελοδραματισμού καραδοκεί, εκεί όπου πρέπει να αποδοθούν ταραγμένες ψυχικές καταστάσεις, και είναι πρωτίστως θέμα υποκριτικής να αποφευχθεί.

Ο ήχος του όπλου - εικόνα 2

Ο «Ήχος» ζητάει ηθοποιούς οι οποίοι θα συλλάβουν το μετέωρο εκείνο σημείο που ξεκινάει από το ρεαλισμό αλλά μεγεθύνει τους ήρωες αντί να τους περιορίσει στο επίπεδο μιας απλής δραματικής έντασης. Εδώ είναι που στραβοπατάει η παράσταση του Μάνου Καρατζογιάννη· ενώ είναι ωραία η απόφασή του να εμπιστευτεί νέους ηθοποιούς, το αποτέλεσμα εμφανίζεται τελικά άνισο καθώς, δίπλα στις σίγουρες παρουσίες της Πέγκυς Σταθακοπούλου (Κάτια), του Σταύρου Μερμήγκη (Ηλίας) και της Τζένης Σκαρλάτου (Μαρίκα), οι νεότεροι ηθοποιοί του θιάσου παλεύουν με το «ύπουλο» –λόγω της ανυποψίαστης δυσκολίας του– κείμενο [Βασιλική Τρουφάκου (Φανή), Αγησίλαος Μικελάτος (Μιχάλης), Κώστας Νικούλι (Γιαννούκος)] κι έτσι μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα η έγνοια και ο ζήλος που εμφανώς έχουν αφιερώσει –σκηνοθέτης και ηθοποιοί– στο έργο και στην παράσταση.

ΣΤΑΘΜΟΣ ΘΕΑΤΡΟ Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο, 2105230267. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ήχος του όπλου

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Στο πιο γνωστό θεατρικό έργο της μεγάλης δημιουργού, η ζωή των ηρώων αλλάζει για πάντα υπό την απειλή ενός όπλου που δεν θα εκπυρσοκροτήσει ποτέ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.