Το δείπνο

4

Υπάρχουν στιγμές που η σύγχρονη πραγματικότητα καθιστά κάποιες παραστάσεις επιτακτικά αναγκαίες. Αυτό συμβαίνει και με το «Δείπνο», που ανεβάζει στο σανίδι το –δικαίως πολυσυζητημένο– μυθιστόρημα του Ολλανδού συγγραφέα.

Το δείπνο

Υπάρχουν στιγμές που η σύγχρονη πραγματικότητα καθιστά κάποιες παραστάσεις επιτακτικά αναγκαίες. Αυτό συμβαίνει και με το «Δείπνο», που ανεβάζει στο σανίδι το –δικαίως πολυσυζητημένο– μυθιστόρημα του Ολλανδού συγγραφέα.

Το βιβλίο που έκανε πάταγο όταν εκδόθηκε (2009), επειδή ξεγύμνωσε τη σήψη των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών, δεν ήταν –και αν ήταν, έπαψε πια να είναι– μια τραβηγμένη ιστορία ή έστω σημείο των καιρών, που όμως αφορά τους «άλλους» και όχι τη «φιλήσυχη, δημοκρατική ελληνική κοινωνία». Το συμβάν που πυροδοτεί τη δράση του, δηλαδή η εν ψυχρώ δολοφονία μιας άστεγης από τρεις ευυπόληπτους εφήβους, γόνους καλών οικογενειών, ηχεί πια –και σε εμάς– τρομακτικά οικείο. Και ακόμη πιο οικεία ακούγεται η υπεράσπιση της πράξης από τη μητέρα του ενός, η οποία νομιμοποιεί ουσιαστικά τον εκφασισμό που έχει φέρει στις σύγχρονες κοινωνίες η εξοικείωση με τις βιαιότερες εκφάνσεις της ανθρώπινης προσωπικότητας.

Το δείπνο - εικόνα 1

Συντάσσομαι με την απόφαση της Λίλλυς Μελεμέ να φανερώσει εξαρχής στους θεατές το συμβάν της δολοφονίας, μετακινώντας έτσι το ενδιαφέρον και την προσοχή (μας) όχι στο σασπένς που θα έφερνε η σταδιακή αποκάλυψή του, αλλά στην επίπτωση που έχει στη συμπεριφορά και στις σχέσεις των ηρώων.

Από άποψη δομής και οργάνωσης η παράσταση ευνοείται από το ίδιο το βιβλίο, που μεταφέρεται εύκολα στη θεατρική συνθήκη: η δράση επικεντρώνεται γύρω από ένα τραπέζι ενός ακριβού εστιατορίου, όπου συναντιούνται τα δύο ζευγάρια των πρωταγωνιστών- δηλαδή οι γονείς των τριών εφήβων- με πρόφαση ένα οικογενειακό δείπνο σε κάποια πόλη της Ολλανδίας (οι δύο άντρες είναι αδέρφια, ο ένας μάλιστα υποψήφιος πρωθυπουργός και το σκάνδαλο που καραδοκεί τεράστιο). Έτσι η σκηνοθεσία έχει το χώρο και το χρόνο να ρίξει το βάρος στους ήρωες, χωρίς να αμελεί την –εξίσου σημαντική– περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Η ειρωνική αντιδιαστολή μεταξύ του πολυτελούς σκηνικού περιβάλλοντος και της σήψης των ανθρώπων που φιλοξενεί επιτυγχάνεται στην παράσταση, όχι τόσο από την κομψή αλλά στοιχειώδη όψη (σκηνικό: Μιχάλης Σαπλαούρας, κουστούμια: Βασιλική Σύρμα), αλλά κυρίως χάρη στην ευφυή παρουσία του Γιώργου Κοτανίδη στον ρόλο του μετρ του εστιατορίου. Αν και με σύντομες εισόδους, που ουσιαστικά εξαντλούνται σε περιγραφές gourmet πιάτων και ακριβών κρασιών, ο σπουδαίος ηθοποιός καταφέρνει μια υπονομευτική, υποδορίως ειρωνική παρουσία, που θέτει συνεχώς σε δοκιμασία τον υποκριτικό καθωσπρεπισμό της «εκλεκτής» πελατείας του· αυτός δεν θα αργήσει και να καταρρεύσει ολοκληρωτικά, καθώς η δράση οδηγείται προς ακόμη περισσότερη βία κι ένα νομοτελειακά απαισιόδοξο φινάλε.

Το δείπνο - εικόνα 2

Η παράσταση κυλάει εύρυθμα, παρότι το κείμενο την κρατάει αρχικά σε χαμηλούς τόνους και η ενέργειά της αποδεσμεύεται σταδιακά μέχρι να κορυφωθεί το δραματικό ενδιαφέρον· τότε και οι ηθοποιοί κατακτούν πληρέστερα το εσωτερικό τοπίο των ηρώων. Οι Κατερίνα Λέχου και Κατερίνα Μισιχρόνη στέκονται στο ύψος των ρόλων τους, αλλά αυτοί που δίνουν καθοριστικά τον τόνο είναι ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ως υποψήφιος πρωθυπουργός και ο μόνος που θέτει στο τραπέζι την ηθική διάσταση του θέματος, και ο Στέλιος Μάινας, ως ένας άνθρωπος που, έχοντας χάσει κάθε ίχνος ηθικής συνείδησης, θα διευθετήσει οριστικά το ζήτημα έστω κι αν χρειαστεί να συναινέσει σε ακόμη μία δολοφονία. Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου κάνει πολύ ωραία δουλειά, συμπληρωματική της σκηνοθεσίας.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δείπνο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ που προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση διαρρηγνύει την εικόνα της φαινομενικά ευτυχισμένης, σύγχρονης αστικής οικογένειας μέσα από ένα επικίνδυνο δείπνο που εξελίσσεται σε αγώνα επιβίωσης.

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.