Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

3

Χειρονομία αγάπης του σκηνοθέτη προς το θέατρο με αφορμή το έργο του Πιραντέλο, μια απολύτως ­προσωπική κατάθεση που γι’ αυτόν το λόγο είναι μεν γοητευτική αλλά κι εξόχως αυτοαναφορική.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

Χειρονομία αγάπης του σκηνοθέτη προς το θέατρο με αφορμή το έργο του Πιραντέλο, μια απολύτως ­προσωπική κατάθεση που γι’ αυτόν το λόγο είναι μεν γοητευτική αλλά κι εξόχως αυτοαναφορική.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε - εικόνα 1

Δεν είναι σίγουρο αν μπορεί να αποκωδικοποιηθεί πλήρως το σύμπαν που έχει χτίσει με μαεστρία ο Δημήτρης Μαυρίκιος. Θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα «μέσα» του θεάτρου, δεν γνωρίζουν το παρελθόν του έργου ή των ηθοποιών που συμμετέχουν ίσως βρεθούν στη θέση να προσπαθούν να καταλάβουν ακριβώς τι συμβαίνει επί σκηνής.

Ο Μαυρίκιος έγραψε ένα νέο έργο με όχημα αυτό του Πιραντέλο, που μας δείχνει έναν θίασο να προετοιμάζει το ανέβασμα μιας παράστασης. Ως πιραντελικό δημιούργημα, βέβαια, το εύρημα του θεάτρου μες στο θέατρο προεκτείνεται μέχρι τα δυσδιάκριτα όρια ζωής και τέχνης – ενδεικτικά ο συγγραφέας δείχνει τους ηθοποιούς να ταυτίζονται σε τέτοιο βαθμό με τους ρόλους τους, ώστε «δανείζονται» την προσωπικότητά τους.

Από το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», λοιπόν, ο Μαυρίκιος κράτησε μόνο τα κομμάτια του έργου που πρόκειται να ανεβεί κι έχτισε όλο το υπόλοιπο πάνω στον θίασο που είχε στα χέρια του. Οι ηθοποιοί του (Λυδία Φωτοπούλου, Ράνια Οικονομίδου, Γιούλικα Σκαφιδά, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιάννης Βογιατζής κ.ά.) καθώς και ο ίδιος ο Μαυρίκιος υποδύονται τον εαυτό τους στους ρόλους των μελών του θιάσου που προβάρουν το έργο και του σκηνοθέτη που τους καθοδηγεί.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε - εικόνα 2

Δημιουργείται έτσι επί σκηνής μια πολυεπίπεδη κατασκευή που αφορμάται από το πιραντελικό μοτίβο των πολλαπλών όψεων που απαρτίζουν την ανθρώπινη προσωπικότητα, αλλά κυρίως στρέφει το ενδιαφέρον της στην ίδια την τέχνη του θεάτρου. Ο Μαυρίκιος αποτίνει φόρο τιμής στους ανθρώπους που την υπηρετούν, ξεκινώντας από τον Μάνο Χατζιδάκι, και χρησιμοποιεί τη θεσπέσια μουσική που είχε γράψει για την πρώτη παράσταση του έργου. Σε αυτό το πλαίσιο ανασυστήνει τη διαδικασία των δοκιμών, αποκαλύπτει στους θεατές το «πίσω» και το «μέσα» του θεάτρου, αλλά κυρίως αναδεικνύει την «αλήθεια» και το «ψέμα» που εμπεριέχονται ταυτόχρονα στη θεατρική τέχνη και την καθιστούν τόσο ξεχωριστή.

Ως αποτέλεσμα προκύπτει ένα οικοδόμημα που είναι εγκεφαλικό και ταυτοχρόνως άκρως συναισθηματικό, όπως και μια παράσταση που από τη μία αναδεικνύει τη μαγεία και το εφήμερο του θεάτρου και από την άλλη προσγειώνει τον θεατή με τις επιτηδευμένα χιουμοριστικές αναφορές στις προκλήσεις της πιραντελικής γραφής ή φέρνει την αλήθεια στη σκηνή πότε με συγκλονιστικές σκηνές και πότε με –κατ’ εμέ– περιττές προσωπικές εξομολογήσεις. Ας μην ξεχνάμε, πάντως, πως ο συγγραφέας πρώτος απ’ όλους εμφανίζεται «διχασμένος» ανάμεσα στη λαϊκότητα των σικελικών παραδόσεων και την εμμονή του σε θέματα που άπτονται της φιλοσοφίας.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - ΝΕΑ ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ» Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, κέντρο, 2105288170. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Mια παράσταση-ύμνος στο θέατρο και στους ανθρώπους του, που συνδυάζει τη δραματουργία του Πιραντέλο με την πρωτότυπη μουσική του Χατζιδάκι, αποτυπώνοντας την εκρηκτική σχέση ανάμεσα στον δημιουργό και στο δημιούργημά του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.