Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

3

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 1

Ενας θίασος από δισδιάστατες φιγούρες με μηχανική, φορμαλιστική κίνηση (Πατρίσια Απέργη) και «γεωμετρική» όψη, μέσα σε κοστούμια που θυμίζουν κατασκευές (Βασιλική Σύρμα), κατακλύζει τη σκηνή. Θα μπορούσαν να είναι κούκλες που ζωντάνεψαν και γιατί όχι, αφού το έργο δεν επιζητά ψυχολογικές ερμηνείες ή εμβάθυνση στους ρόλους. Από τα πρωτόλεια του Σαίξπηρ, η «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» είναι μια λαϊκή κωμωδία, η οποία βασίζεται στα μπερδέματα που γεννάει η παρουσία στο ίδιο μέρος δύο ζευγαριών πανομοιότυπων διδύμων.

Τα θέματα όμως που προκύπτουν από τη φορμαλιστική ανάγνωση που προτείνει η Ευαγγελάτου δεν είναι αμελητέα, καθώς η ιδέα της δεν καταφέρνει τελικά να δικαιωθεί ως η πλέον κατάλληλη. Και αυτό επειδή, παρά την άψογη οργάνωση κι εκτέλεσή της, καταλήγει να κοντράρει συνεχώς το έργο και να λειτουργεί ερήμην του. Το «ζουμί» της «Κωμωδίας» είναι συγκεκριμένο κι έχει να κάνει με το ρυθμό, το λαϊκό χαρακτήρα και το «απροβλημάτιστο» χιούμορ της. Ο ρυθμός όμως υφίσταται μια περίεργη διαχείριση στην παράσταση, καθώς, ενώ η δράση είναι σαφώς κουρδισμένη, τα δρώμενα μοιάζουν τελικά αποσυναρμολογημένα και η ενότητα συχνά ανακόπτεται από τη σε εξαντ­λητικό βαθμό εφαρμογή της φόρμας.

Έπειτα, η φορμαλιστική προσέγγιση αποστραγγίζει τους χυμούς του έργου, ισοπεδώνει τις πιο εσωτερικές αποχρώσεις του κι έτσι, από εκεί που έχουμε να κάνουμε με μια απολύτως λαϊκή κωμωδία, καταλήγουμε να βλέπουμε μια μάλλον εγκεφαλική κατασκευή, ενδεχομένως επειδή η Ευαγγελάτου επιχείρησε να «αναβαθμίσει» την πρώτη ύλη της. Το κοινό ίσως γελάει –αν και όχι αρκετά–, όχι όμως για ό,τι συμβαίνει στο έργο, που από την πλευρά του θέτει αρκετά δεδομένα προς αποσαφήνιση, λόγω των αλλεπάλληλων παρεξηγήσεων και ανατροπών, αλλά χάρη στις σκηνικές δράσεις και στα σωματικά και ηχητικά γκαγκ που χαρίζουν στιγμές ευφορίας παρά την εξαντλητική χρήση τους.

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 2

Η δουλειά που έχει γίνει, πάντως, σε υποκριτικό επίπεδο είναι λόγος για να ξεχωρίσει κάποιος την παράσταση. Ένας αγνώριστος Νίκος Κουρής στην μπρουτάλ εκδοχή του Αντίφιλου Εφέσιου (ερμηνεύει επίσης τον Αντίφιλο Συρακούσιο) κι ένας απολαυστικός Ορφέας Αυγουστίδης, που κυριαρχεί με άνεση στη συνθήκη του δικού του διπλού ρόλου (Δρόμιος o Συρακούσιος, Δρόμιος o Εφέσιος) δίνουν το στίγμα ενός συνόλου άψογα δουλεμένου, που υπηρετεί μέχρι κεραίας το σκηνοθετικό ζητούμενο (Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αμαλία Νίνου, Ερρίκος Μηλιάρης, Γιώργος Νούσης, Πάνος Ζυγούρας κ.ά.).

Το περιστρεφόμενο σκηνικό, με πόρτες και καθρέφτες (Εύα Μανιδάκη), προτείνει έναν ωραίο τρόπο να αποδοθεί η βασική σκηνική συνθήκη που θέτει το φαρσικό είδος, ενώ με τους αντικατοπτρισμούς που δημιουργεί καταθέτει ένα έμμεσο σχόλιο πάνω στο ζήτημα της ταυτότητας. Κάτι παρόμοιο ίσως θέλησε να κάνει και η σκηνοθεσία, αλλά χάθηκε μέσα στο «θόρυβο» των ευρημάτων…

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ» Προφήτη Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002-5. Διάρκεια: 100΄.

© φωτογραφιών: Μιχάλης Κλουκίνας

Περισσότερες πληροφορίες

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μια νέα μετάφραση της φαρσοκωμωδίας του Σαίξπηρ από τον Διονύση Καψάλη, η οποία μπερδεύει πρόσωπα και πράγματα, δίνοντας τους διττή υπόσταση και διπλό νόημα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.