Θείος Βάνιας

3

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας - εικόνα 1

Πόσο δύσκολο να παιχτεί ο Τσέχοφ! Ο «Θείος Βάνιας» του Γιώργου Κιμούλη είναι από τις παραστάσεις που επιβεβαιώνουν τις παγίδες που στήνει ο Ρώσος συγγραφέας σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς για πάνω από έναν αιώνα. Και αυτό επειδή στην παράσταση ό,τι δυσλειτουργεί είναι κυρίως ό,τι ανήκει στα αδιόρατα χαρακτηριστικά της τσεχοφικής δραματουργίας, αυτά που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιτευχθούν: ο εσωτερικός ρυθμός, η διάχυτη αλλά μετρημένη ευαισθησία, οι διαφορετικές αποχρώσεις...

Αυτό που δεν κατακτάει, για παράδειγμα, η κατά τα άλλα φροντισμένη παράσταση είναι ότι, ενώ εμπεριέχει και το δραματικό και το κωμικό, δεν τα μετουσιώνει σε ένα ενιαίο σύνολο, αλλά τα παραθέτει εμφανώς διαχωρισμένα, χωρίς να δείχνει πως στο έργο το ένα εμπεριέχει το άλλο. Λείπουν, επίσης, τα ημιτόνια, το «ανάμεσα»· στην παράσταση τίποτα δεν υπονοείται, όλα λέγονται και δείχνονται και μάλιστα με σκληρότητα, κάπως «απότομα» – συμβάλλει σε αυτό και η μετάφραση που ακούγεται πολύ «σημερινή».

Θείος Βάνιας - εικόνα 2

Από την άλλη, είναι πολύ ενδιαφέρουσα η οπτική του Κιμούλη, που έχει διαβάσει το έργο εστιάζοντας κυρίως στην αντρική κρίση μέσης ηλικίας, παρά στα υπόλοιπα θέματα, π.χ. την αδράνεια ή το μέλλον. Αυτή η οπτική φαίνεται τόσο στην ερμηνεία του ίδιου ως Βάνια όσο και στην ανάγνωση του Αστρόβ (Τάσος Νούσιας), ο οποίος έχει απωλέσει αρκετή από τη γοητεία που του έχει προσδώσει ο συγγραφέας.

Η παράσταση δημιουργεί με εξαιρετική ενάργεια έναν κόσμο αντρών που έχουν χάσει την ικμάδα και την όποια γοητεία τους· καταναλώνουν αλκοόλ, επιδίδονται σε χοντροκοπιές και θρηνούν για το χρόνο που πέρασε. Μάλλον γι’ αυτό οι αντρικοί ρόλοι είναι πληρέστερα δοσμένοι, τόσο ο Τελέγκιν του Κώστα Κοράκη όσο και ο Καθηγητής Σερεμπριάκοφ του Γιώργου Ψυχογιού, ο οποίος μάλιστα, ενώ δεν είναι όσο γέρος απαιτεί ο ρόλος, καταλήγει όσο αντιπαθητικός πρέπει χάρη στην ερμηνεία του.

Θείος Βάνιας - εικόνα 3

Αντιθέτως, αμηχανία διακρίνει την καθοδήγηση των γυναικείων ερμηνειών. Και αν η Στέλλα Καζάζη δεν κατάφερε να αποφύγει τη συχνή παγίδα στην περσόνα της Έλενας, δίνοντάς την απλώς ως μια εντυπωσιακή γυναίκα, χωρίς να μεταφέρει κάτι από το προσωπικό της δράμα, είναι η ερμηνεία της Χαράς Μάτας Γιαννάτου που στοιχίζει περισσότερο. Ο τόσο σημαντικός ρόλος της Σόνιας μένει αδικαίωτος όσο η ηθοποιός, αδικαιολόγητα άκαμπτη, αδυνατεί να αναδείξει την εσωτερικότητα της ηρωίδας της. Ειδικά ο τελευταίος της μονόλογος, αυτός ο τόσο παρηγορητικός και με προσδοκία για ένα καλύτερο μέλλον, λέγεται με τόσο θυμό κι εξωτερική ένταση, που σχεδόν ακυρώνει την τελευταία αληθινά όμορφη σκηνή της παράστασης. Η ζεστή παρουσία της Μάγδας Λέκκα (Μαρίνα) και η αγέρωχη ερμηνεία της Μαίρης Νάνου (Μαρία) ικανοποιούν, όμως δεν αρκούν για να αποκαταστήσουν τις άνισες εντυπώσεις.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η κρίση της μέσης ηλικίας, ο ανεκπλήρωτος έρωτας, τα οικονομικά συμφέροντα, οι ενδοοικογενειακοί ανταγωνισμοί συνθέτουν μια ανθρώπινη ιστορία, στην οποία η ψευδαίσθηση και η απόγνωση ανταγωνίζονται το χιούμορ και την ελπίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.