To Σώσε

3

Μια σκηνική συνάντηση υψηλών προδιαγραφών, που όμως καταλήγει, παρά τις επιμέρους ποιότητες, κατώτερη των –ομολογουμένως μεγάλων– προσδοκιών.

To Σώσε

Μια σκηνική συνάντηση υψηλών προδιαγραφών στην οποία συνυπάρχουν μια δαιμόνια δραματουργική κατασκευή, ένας πρώτης τάξεως θίασος κι ένα εξαιρετικό σκηνικό περιβάλλον, που όμως καταλήγει, παρά τις επιμέρους ποιότητες, κατώτερη των –ομολογουμένως μεγάλων– προσδοκιών.

To Σώσε - εικόνα 1

Ένας είναι ο λόγος που με οδηγεί σε αυτήν τη διαπίστωση: το κωμικό αποτέλεσμα της παράστασης δεν ήταν το αναμενόμενο, πράγμα περίεργο, αν λάβουμε υπόψη ότι έχουμε να κάνουμε με μια καθαρόαιμη κωμωδία, απολύτως προσανατολισμένη στην πλήρη εκμετάλλευση των κωμικών κωδίκων. Το «Σώσε» είναι κομμάτι μιας ομάδας έργων που φέρνουν στο θεματικό τους επίκεντρο την ίδια τη θεατρική πράξη, αλλά ταυτόχρονα ξεχωρίζει από κάθε ανάλογό του. Πρόκειται για μια ευφυώς κατασκευασμένη ωρολογιακή βόμβα προορισμένη να εκραγεί, αφού κλιμακωθεί μέσα από συνεχείς «μικροεκρήξεις».

To Σώσε - εικόνα 2

Κλειδί του έργου και σημείο στο οποίο εντοπίζω την αστοχία της παράστασης είναι η δεύτερη πράξη. Χωρίς αυτή το «Σώσε» θα ήταν ένα έργο –απολαυστικότατο όπως και να ’χει– που μας δείχνει πρώτα την κωμικοτραγική πρόβα ενός δευτεροκλασάτου θιάσου πάνω σε ένα εξίσου δευτεροκλασάτο έργο κι έπειτα την ακόμη πιο κωμικοτραγική παράσταση, κατά τη διάρκεια της οποίας συμβαίνουν τα μύρια όσα. Η δεύτερη πράξη είναι αυτή που απογειώνει το δραματουργικό μηχανισμό, καθώς διαδραματίζεται στα παρασκήνια την ώρα που παίζεται η «παράσταση».

Εδώ ο Φρέιν έχει συνθέσει μια πραγματικά δαιμονική διπλή κατασκευή, ένα κρεσέντο εισόδων κι εξόδων από τα παρασκήνια στη σκηνή και τούμπαλιν και αντιστοίχως δύο παράλληλες σκηνικές δράσεις. Στην παράσταση αυτή η πράξη φωτίστηκε κατά κύριο λόγο από την πλευρά των παρασκηνίων, οι έξοδοι των ηθοποιών στη «σκηνή» κρύφτηκαν πίσω από το σκηνικό, ενώ μετά βίας ακούγονταν τα λόγια τους. Περιορίζοντας τη δράση σε ό,τι συμβαίνει στα παρασκήνια, ο Λυγίζος υπονόμευσε ένα μηχανισμό που στηρίζεται ακριβώς σε αυτήν την εκρηκτική, συνεχή εναλλαγή μεταξύ δύο δράσεων –του «Σώσε» και του έργου που παίζεται στο «Σώσε»– και η παράσταση παρουσίασε εμφανή καθίζηση.

To Σώσε - εικόνα 3

Αντιθέτως, πολύ περισσότερο λειτουργική και γι’ αυτό απολαυστικότερη ήταν η μεταχείριση του υπόλοιπου έργου. Καλοκουρδισμένοι ηθοποιοί (Άννα Μάσχα, Σοφία Κόκκαλη, Έμιλυ Κολιανδρή, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, ο ίδιος ο σκηνοθέτης στον ρόλο του... σκηνοθέτη κ.ά.) με όψη καρτουνίστικης καρικατούρας καθοδηγήθηκαν με ακρίβεια κι ευρυθμία σε σωματική και λεκτική φρενίτιδα πάνω στο εντυπωσιακό –αλλά μόνο εν μέρει λειτουργικό– σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη. Υποδύθηκαν στα όρια της υστερίας τους μετριότατους ηθοποιούς, που καλούνται να υποδυθούν ήρωες της κακιάς ώρας σε μια ερωτική φάρσα της συμφοράς, υπό τις οδηγίες ενός σκηνοθέτη που θα ήθελε –αλλά μάλλον δεν μπορεί– να σκηνοθετεί Σαίξπηρ.

Στην τελευταία πράξη δε, όπου όλα αποσυναρμολογούνται και η «παράστασή» τους οδεύει στην τελειωτική καταβαράθρωση, οι ηθοποιοί καταλήγουν να έχουν κάτι το τραγικό μέσα στη γελοιότητά τους· σκηνοθετική επιλογή που αποκαλύπτει το δεύτερο επίπεδο ενός φαινομενικά επιφανειακού έργου: το νοιάξιμο για τους ανθρώπους του θεάτρου.

ΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ Λεωφ. ­Συγγρού 107, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το σώσε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 135 '

Αυτή η σάτιρα για τη ζωή στο θέατρο μας αφήνει να κρυφοκοιτάξουμε μέσα στα παρασκήνια και να δούμε τις προβληματικές σχέσεις μεταξύ των μελών ενός θιάσου.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.