Αγαμέμνων

1,5

Αν ο σκηνοθέτης, από φόβο μην επαναληφθεί, επιχείρησε να διαφοροποιηθεί πάση θυσία από την κατά γενική ομολογία πολύ επιτυχημένη παράσταση «Επτά επί Θήβας» που σκηνοθέτησε προ διετίας, το κατάφερε, αλλά ακολουθώντας τελικά λάθος δρόμο.

Αγαμέμνων

Αν ο σκηνοθέτης, από φόβο μην επαναληφθεί, επιχείρησε να διαφοροποιηθεί πάση θυσία από την κατά γενική ομολογία πολύ επιτυχημένη παράσταση «Επτά επί Θήβας» που σκηνοθέτησε προ διετίας, το κατάφερε, αλλά ακολουθώντας τελικά λάθος δρόμο.

Αγαμέμνων - εικόνα 1

Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με μια προσπάθεια που, ούτως ή άλλως, «δεν του βγήκε» και όχι απλώς με μια δουλειά που δεν είναι τόσο καλή όσο η προηγούμενή του. Τόση ακαμψία, έλλειψη δράσης και πάθους, έμφαση στη μονότονη αφήγηση κι έναν παροπλισμένο Χορό είναι δύσκολο να τα δεχτεί κάποιος, και μάλιστα από έναν σκηνοθέτη που στην περίπτωση των «Επτά επί Θήβας» είχε πάρει μια επίσης «προβληματική», από άποψη εκτεταμένου αφηγηματικού χαρακτήρα, τραγωδία και τη μετουσίωσε σε ένα μεστό θέαμα, πλήρες δράσης, συγκινήσεων κι αισθημάτων.

Αγαμέμνων - εικόνα 2

Στο πρώτο μέρος της τριλογίας της Ορέστειας, ο Αγαμέμνων φτάνει στις Μυκήνες νικητής από την Τροία, κουβαλώντας ως λάφυρο πολέμου την Κασσάνδρα, για να βρει το θάνατο από το χέρι της Κλυταιμνήστρας, η οποία τον έχει ήδη αντικαταστήσει στο θρόνο και το κρεβάτι με τον Αίγισθο. Άραγε το έργο ήταν αυτό που ενέπνευσε στον Γκραουζίνις τη μνημειακή αναπαράσταση, από πρόθεση να αναχθούν τα πρόσωπα σε μορφές πάνω και πέρα από το ανθρώπινο; Πάντως, με αυτήν την επιλογή χάθηκαν οι κλιμακώσεις και οι επιμέρους συγκρούσεις του κειμένου και αυτό που παραδόθηκε στους θεατές ήταν μια παράθεση αφηγηματικών ρήσεων με μερικά διαλείμματα ενός Χορού χωρίς μέλος και κίνηση.

Αγαμέμνων - εικόνα 3

Η έλλειψη δράσης ή έστω συμπληρωματικής ατμόσφαιρας –η μουσική ήταν επίσης ελλιπής– στοίχισε ιδιαίτερα, καθώς από ένα σημείο και μετά ήταν δύσκολο να παρακολουθήσει κάποιος έστω το περιεχόμενο των λεγομένων. Οι συναισθηματικές διακυμάνσεις του Χορού χάθηκαν μέσα στην υποτυπώδη κίνηση (Έντι Λάμε) και τη «με ένα στόμα μια φωνή» εκφώνηση των περισσότερων χορικών (μουσική διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης), ενώ οι ηθοποιοί οδηγήθηκαν μεν σε έντονες ερμηνείες, άκαμπτες όμως και με έμφαση στη σκιαγράφηση ενός ήθους χωρίς μεταβολές.

Αποκορύφωμα στάθηκε η ερμηνεία της Μαρίας Πρωτόπαππα στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας, που εγκλωβίστηκε σε μια αυστηρή­ σκληρότητα φωνής και σώματος­, με βλέμμα συνεχώς στυλωμένο­ στο κενό κι ελάχιστη διάδραση με το περιβάλλον, ακόμη και κατά­ τις κρίσιμες στιγμές που μοιράστηκε­ με τον Αγαμέμνονα. Ακόμη και στην απόδοση του Κήρυκα, για τον οποίον επιλέχτηκε μια περισσότερο σωματική ερμηνεία, η κίνηση του Αργύρη Πανταζάρα φάνηκε αφύσικη, ίσως λόγω της γενικότερης ακινησίας, ενώ η ερμηνεία της Ιώβης Φραγκάτου ως Κασσάνδρας επιβεβαίωσε τη δυσκολία του ρόλου.

Αγαμέμνων - εικόνα 4

Τελικά από το σύνολο των ηθοποιών –που φαίνεται ότι υπάκουσαν σε συγκεκριμένες σκηνοθετικές οδηγίες– διασώθηκαν ο Θοδωρής Κατσαφάδος (Φύλακας) και ο Γιάννης Στάνκογλου, ο οποίος, μεταπηδώντας από τον Αγαμέμνονα στον Αίγισθο, έπλασε δύο διαφορετικά πρόσωπα και τουλάχιστον έπεισε, και στις δύο περιπτώσεις, ότι ένιωθε τι λέει.

Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας είναι οι εξής: Θέατρο Βριλησσίων «Αλίκη Βουγιουκλάκη» (17/9), Δημοτικό Αμφιθέατρο Κορυδαλλού «Θανάσης Βέγγος» (18/9), Δημοτικό Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (19/9), Άλσος Νέας Σμύρνης (20/9). Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αγαμέμνων

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το πρώτο έργο της Ορέστειας αφηγείται την επιστροφή του Αγαμέμνονα στο Άργος μετά τον Τρωικό Πόλεμο. Η Κλυταιμνήστρα, με συνεργό τον Αίγισθο, θέλει να πάρει εκδίκηση από τον σύζυγό της για τη θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας στην Αυλίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.