Πλούτος

2,5

Καθώς το θέμα του στρέφεται γύρω από το δίπολο φτώχεια - ευμάρεια, ο «Πλούτος» αποτελεί διαχρονικά, και ειδικά στα χρόνια της οικο­νο­μικής κρίσης, δημοφιλή σκηνοθετική επιλογή. Στη συγκεκριμένη­ περίπτωση ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς προσήλθε με πολλές ιδέες, δεν τις ενορχήστρωσε όμως προς ένα ενιαίο αποτέλεσμα.

Πλούτος

Καθώς το θέμα του στρέφεται γύρω από το δίπολο φτώχεια - ευμάρεια, ο «Πλούτος» αποτελεί διαχρονικά, και ειδικά στα χρόνια της οικο­νο­μικής κρίσης, δημοφιλή σκηνοθετική επιλογή. Στη συγκεκριμένη­ περίπτωση ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς προσήλθε με πολλές ιδέες, δεν τις ενορχήστρωσε όμως προς ένα ενιαίο αποτέλεσμα.

Πλούτος - εικόνα 1

Με αιχμή του δόρατος μια αποφασιστική διασκευή του –δεύτερου μισού του– αριστοφανικού κειμένου, η παράσταση του Εθνικού διά χειρός του Σέρβου σκηνοθέτη καταθέτει ένα πικρό σχόλιο πάνω στα αρχικά του θέματα. Η νέα εκδοχή έρχεται να διαφωνήσει με την αισιόδοξη λύση που προτείνει ο κωμωδιογράφος, διατυπώνοντας το εξής ερώτημα: «Ποιος θα πληρώσει το λογαριασμό γι’ αυτήν την άνευ κόπου πλουσιοπάροχη ζωή;»

Στο πρωτότυπο η θεραπεία του τυφλού Πλούτου αποκαθιστά την οικονομική δικαιοσύνη: ο Χρεμύλος και οι έντιμοι συμπολίτες του επιβραβεύονται με αγαθά, οι άτιμοι­ περιθωριοποιούνται και ο θεός επανέρχεται στη θέση του ως προστάτης του δημόσιου ταμείου της πόλης. Στην εκδοχή του Μιλιβόγεβιτς τα πράγματα αλλάζουν άρδην από την ίαση του Πλούτου κι έπειτα, καθώς επιβεβαιώνονται οι «προφητείες» της Πενίας. Ο Χρεμύλος και οι φίλοι του καταλήγουν να διάγουν βίο μαλθακότητας και τεμπελιάς και αποστρέφονται τη μοναδική φωνή της λογικής, τον Δίκαιο, ο οποίος επιμένει να τους θέτει ενοχλητικά ερωτήματα για το μέλλον, που προδιαγράφεται αβέβαιο μετά την –άγνωστο για πού– αναχώρηση του Πλούτου.

Πλούτος - εικόνα 2

Καλοδεχούμενη ή όχι αυτή η ανακατασκευή του πρωτότυπου, δεν εντάχτηκε πάντως σε ένα ομοιογενές σύνολο. Ο Μιλιβόγεβιτς είχε πολλές ιδέες, ερμηνείας κι αισθητικές, και τις συμπεριέλαβε τελικά όλες στην παράσταση, με αποτέλεσμα τη δυσαρμονία και την ανισομέρεια. Το έργο π.χ. ξεκινάει «αναμενόμενα» αλλά διασκεδαστικά, με έμφαση στις φαρσικές ποιότητες που προκύπτουν από την τυφλότητα του Πλούτου και τη σχέση του διδύμου αφέντης - δαιμόνιος δούλος.

Εδώ η πρωταγωνιστική τριάδα είναι απολαυστική: ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ως Πλούτος, ο Στέλιος Ιακωβίδης ως Καρίων και ιδιαίτερα ο Γιώργος Γάλλος, ο οποίος επιδεικνύει απολαυστική­ –και απρόσμενη– κωμική δεινότητα στον ρόλο του Χρεμύλου. Η οπτική αυτή θα ξεχαστεί αργότερα, όταν για την πρόκληση του κωμικού ο σκηνοθέτης θα στραφεί σε άλλες λύσεις, εφευρίσκοντας ρόλους ή διακωμωδώντας διά της μεγέθυνσης τους υπάρχοντες, με ευρήματα που ξεκινούν ωραία, αλλά ξεχειλώνουν σε στιγμές (όπως ο Ασκληπιός που χτίζεται εξολοκλήρου πάνω στο εύρημα των λατινικών).

Πλούτος - εικόνα 3

Η αισθητική δυσαρμονία, ιδιαίτερα αντιληπτή κατά τη μετάβαση από το ένα μέρος στο άλλο προς όφελος του σκηνοθετικού «μηνύματος», παρατηρείται και στην υποκριτική, καθώς οι ηθοποιοί δείχνουν ο καθένας να αναπαράγει τον «κώδικά» του (χαρακτηριστικότερος ο Γιάν­νης Κότσιφας, που θύμισε στον ρόλο του Ασκληπιού τις εμφανίσεις του στις παραστάσεις της Κιτσοπούλου). Μεταξύ όλων αυτών ο Χορός, αποτελούμενος από Έλληνες και Σέρβους, έδωσε μεν στίγμα με τη βαλκανική μουσική του και βήμα για ωραία αστεία πάνω στις διαφορετικές εθνικότητες και γλώσσες, πρόσθεσε όμως ακόμη μία αισθητική παράμετρο στην ήδη ετερόκλητη παράσταση.

Οι επόμενες στάσεις της περιοδείας είναι οι εξής: Θέατρο Πέτρας (30/8), Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (2/9), Ηρώδειο (10/9) και Κηποθέατρο Παπάγου (14/9). Διάρκεια: 110΄.

Πλούτος - εικόνα 4

Περισσότερες πληροφορίες

Πλούτος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Κοινωνικό σχόλιο για την κινητήρια δύναμη του κόσμου, το χρήμα, που κάνει τους πλούσιους πλουσιότερους και αδικεί τους φτωχούς. Με τη διαφορά ότι στο αριστοφανικό έργο το δίκαιο αποκαθίσταται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.