Ένας καλός λόγος

3,5

Ευφυής στη σύλληψη αν και κάπως προβληματική στη δραματουργική πραγμάτωση, η παράσταση εμπνέεται από κείμενα του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι, αλλά λειτουργεί ως εξαιρετικό σχόλιο για τη δυστοπία της σύγχρονης πραγματικότητας.

Ένας καλός λόγος

Ευφυής στη σύλληψη αν και κάπως προβληματική στη δραματουργική πραγμάτωση, η παράσταση εμπνέεται από κείμενα του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι, αλλά λειτουργεί ως εξαιρετικό σχόλιο για τη δυστοπία της σύγχρονης πραγματικότητας.

Ένας καλός λόγος - εικόνα 1

Από τον πολλαπλώς ερμηνευόμενο τίτλο μέχρι τη σημαίνουσα και ιδιαίτερα εύστοχη αναγωγή του σκηνικού χώρου, ενός τηλεοπτικού πλατό, σε ρινγκ πυγμαχίας (σκηνικά-κοστούμια: Γεωργία Μπούρα), η παράσταση των δύο συνδημιουργών έχει πολλά να φανερώσει­ στους θεατές, με κυριότερο το πώς μερικά «σκόρπια» αποσπάσματα δύο συγγραφέων (Ντοστογιέφσκι - Νιζίνσκι), που κατά κύριο λόγο εστιάζουν στην ανθρώπινη φύση, και μάλιστα από αντίθετες σκοπιές, μπορούν να μεταδώσουν ένα ηχηρότατο πολιτικό μήνυμα. Έχω την αίσθηση­, βέβαια, πως αν η παράσταση δεν ερμηνευόταν από τον Αργύρη Πανταζάρα, δηλαδή έναν εκ των εμπνευστών της και άρα από κάποιον που την έχει βιώσει «στο πετσί του» ήδη από τη γέννηση της πρώτης φράσης, θα έχανε αρκετή από την αξία της. Και αυτό γιατί το κείμενο της παράστασης (εμπλουτισμένο σίγουρα και με πρωτότυπες προσθήκες) αποτελεί έναν χαλαρό και σε σημεία ελλειμματικό σκελετό που νοηματοδοτείται κυρίως χάρη στον ταλαντούχο ηθοποιό, ο οποίος αναδεικνύει με τη λεπτή ερμηνεία του τα βασικά σημεία του δραματουργικού παζλ.

Αυτό που κάνει επί σκηνής ο Πανταζάρας είναι να καταδυθεί σε ένα μονόλογο εν πολλοίς παραληρηματικό κι εσωτερικό, γεμάτο αντιφάσεις, καθώς κάθε κατάφαση αναιρείται από την επόμενη, που σκιαγραφεί τον ήρωά του: ένας ημίγυμνος άντρας, που αρχικά παρουσιάζεται στο κοινό σαν αθλητής εν ώρα προετοιμασίας και διχάζεται μεταξύ της απόλυτης ματαιοδοξίας («είμαι θεός, είμαι το παν») και της ταπεινοφροσύνης («είμαι ένας άνθρωπος απλός»), ενδύεται σταδιακά την περιβολή της πραγματικής του ταυτότητας, αυτήν ενός πολιτικού που ετοιμάζεται να δώσει τη μάχη της εικόνας εκφωνώντας έναν («καλό») λόγο μπροστά στην κάμερα.

Ένας καλός λόγος - εικόνα 2

Εκτός του κειμένου και η ερμηνεία του ηθοποιού είναι έτσι σκηνοθετημένη ώστε να αποτρέπει μέχρι τελευταίας στιγμής το σχηματισμό μόνο ενός και ασφαλούς συμπεράσματος για το ήθος του ήρωα. Η υποδόρια ειρωνεία που διατρέχει κάποιες φορές τα λεγόμενά του, η αυτοδιακωμώδηση, η σχέση εξουσίας που αναπτύσσει με τους ανθρώπους του τηλεοπτικού συνεργείου (τους βωβούς, αλλά σημαντικούς για το αποτέλεσμα ρόλους υποδύονται μέλη της ομάδας Μomentum) είναι καθοριστικά σημεία που κρατούν τους θεατές σε μια εσκεμμένη σχετική παραπλάνηση.

Η πραγματική πρόθεση της όλης δουλειάς αποκρυσταλλώνεται στο τελευταίο δεκάλεπτο, κατά την εκφώνηση του λόγου. Αυτός, αντιστρέφοντας διάφορες κλισέ πολιτικές εκφράσεις, γίνεται ένα παραμιλητό διόλου καθησυχαστικό –σε αντίθεση με τις συνήθεις πολιτικές ομιλίες–, δυστοπικό και, κυρίως, καθόλου απίθανο. Αντιθέτως, περιγράφει με ανατριχιαστική ακρίβεια την παγκόσμια πολιτική πραγματικότητα που ήδη συμβαίνει κάπου δίπλα μας, καθιστώντας συνολικά την παράσταση εκτός από άκρως ενδιαφέρουσα και μία από αυτές –δεν είναι αμέτρητες– που καταθέτουν ένα προσωπικό όραμα.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ» Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη, 2108217877. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας καλός λόγος

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Διαφορετικές –ή ίσως και όμοιες–, οι σκέψεις του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης αυτής της παράστασης για τη θέση του ανθρώπου μέσα στην κοινωνία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.