Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο

3

Ο καταδικασμένος έρωτας της Κάθριν και του Χίθκλιφ ζωντανεύει σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική κι ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση που εκμεταλλεύεται διάφορα θεατρικά εργαλεία, όπως και την αισθητική σφραγίδα του σκηνοθέτη, αλλά διακρίνεται από ανισότητες που στοιχίζουν στο αποτέλεσμα.

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο

Ο καταδικασμένος έρωτας της Κάθριν και του Χίθκλιφ ζωντανεύει σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική κι ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση που εκμεταλλεύεται διάφορα θεατρικά εργαλεία, όπως και την αισθητική σφραγίδα του σκηνοθέτη, αλλά διακρίνεται από ανισότητες που στοιχίζουν στο αποτέλεσμα.

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο - εικόνα 1

Ο Σίμος Κακάλας έπεσε στα βαθιά με αυτήν του την επιλογή, αν αναλογιστούμε τόσο τον όγκο του πρωτοτύπου όσο και τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη σκηνική μεταφορά των λογοτεχνικών κειμένων. Εδώ η διασκευή της Έλενας Μαυρίδου φαίνεται να λειτουργεί καλά, ακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό την αφηγηματική φόρμα του μυθιστορήματος και σίγουρα η απόφαση να παρουσιαστεί μόνο το πρώτο μισό αποτιμάται θετικά, καθώς δίνει την ευκαιρία στους συντελεστές να το «απλώσουν» στη σκηνή αντί να καταφύγουν σε μια βεβιασμένη σύντ­μησή του. Όμως θα πρέπει να επισημανθεί πως ακόμη κι έτσι η μεγάλη διάρκεια της παράστασης αποδεικνύεται επιζήμια, ίσως γιατί από ένα σημείο κι έπειτα τα σκηνοθετικά ευρήματα κοντράρονται με το έργο αντί να συμπλέουν με αυτό.

Η παράσταση δηλώνει εξαρχής πως θα παίξει με τη θεατρική σύμβαση, λύση που αποδεικνύεται εύστοχη, καθώς διευκολύνει το εγχείρημα και δίνει ωραίες ιδέες. Από το σκηνικό, το οποίο στήνει στη σκηνή του θεάτρου ένα πατάρι με κουίντα και αυλαία που φιλοξενεί τη δράση των εσωτερικών χώρων (Ράνια Εμμανουηλίδου), μέχρι τα διάφορα θεατρικά εργαλεία –τη χρήση μάσκας (Μάρθα Φωκά) και κούκλας (Στάθης Μαρκόπουλος), τα εμφανή παιχνίδια με το φως, τα αυτοσχέδια σκηνικά εφέ, το θέατρο σκιών–, όλα υποδηλώνουν πως δεν υπάρχει πρόθεση δημιουργίας ρεαλιστικής ψευδαίσθησης. Κι όμως η παράσταση μέχρις ενός σημείου έχει τέτοιο βάρος και τόσο ωραία δομημένη ατμόσφαιρα, που σε ρουφάει μέσα στην ιστορία έτσι όπως την ξετυλίγει στο ημίφως των κεριών­, με τους ηθοποιούς να αφηγούνται και να ερμηνεύουν, αλλά να μοιάζουν και σαν τα ίδια τα πρόσωπα του βιβλίου που ζωντάνεψαν και ξεπήδησαν από τις σελίδες του. Αυτήν την εντύπωση μου προκάλεσαν τουλάχιστον η ελαφρώς στιλιζαρισμένη κίνησή τους, σε στιγμές σαν μαριονέτας, και η παγωμένη σε μια σταθερή έκφραση μάσκα που τους έδινε «μέγεθος».

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο - εικόνα 2

Τα πράγματα όμως αλλάζουν στο δεύτερο μέρος της παράστασης, όταν χάνεται σταδιακά η λεπτή ισορροπία που τη διέτρεχε και της έδινε συνοχή. Υπεύθυνη θεωρώ την κατάληξη της υποκριτικής καθοδήγησης: από τη μία ενέτεινε σε υπερβολικό βαθμό το στιλιζάρισμα κάποιων ρόλων (Ισαβέλλα, Χίθκλιφ), σε σημείο να βλέπουμε μπροστά μας καρτούν, χωρίς ωστόσο τη δύναμη της παρόμοιας προσέγγισης που είχε ακολουθήσει ο σκηνοθέτης στην «Γκόλφω» – τους έκανε να μοιάζουν με καρικατούρες και το συναίσθημα ισοπεδωνόταν.

Από την άλλη άφησε τους υπόλοιπους ρόλους σε «ρεαλιστικά» μονοπάτια, και μάλιστα όχι πάντα καλοπαιγμένα, με αποτέλεσμα η δραματική διάθεση να μετατραπεί σε «μελό». Το αποτέλεσμα ήταν να παρακολουθούμε μια όχι αρμονική συνύπαρξη δύο τάσεων που, αν και προέκυψαν από συγκεκριμένες προθέσεις, αδικούν ό,τι έχει προηγηθεί, δηλαδή μια δυναμική πρόταση σκηνικής ερμηνείας της λογοτεχνίας. Παρά τις διατυπωμένες αντιρρήσεις, βέβαια, έχουν ήδη δημιουργηθεί προσδοκίες για τη συνέχεια.

ΧΩΡΟΣ ΘΕΑΤΡΟ Πραβίου 6, Βοτανικός, 2103426736. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ανεμοδαρμένα ύψη - Μέρος 1ο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 140 '

Μέσω σύγχρονων τρόπων αφήγησης, η ομάδα παρουσιάζει το γνωστό στόρι που θέλει τον Χίθκλιφ να επιστρέφει απροσδόκητα στη ζωή της Κάθριν για να κερδίσει την αγάπη της, εκδικούμενος ό,τι την περιβάλλει

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.