Ο ηλίθιος

3

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ανέβασμα ενός σπουδαίου λογοτεχνικού κειμένου με το βλέμμα στραμμένο στο ευρύ κοινό και στην απόπειρα αναμέτρησης με τα εμπόδια που βάζει το είδος, η παράσταση δεν κερδίζει εξολοκλήρου το στοίχημα – ούτε και το χάνει.

Ο ηλίθιος

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ανέβασμα ενός σπουδαίου λογοτεχνικού κειμένου με το βλέμμα στραμμένο στο ευρύ κοινό και στην απόπειρα αναμέτρησης με τα εμπόδια που βάζει το είδος, η παράσταση δεν κερδίζει εξολοκλήρου το στοίχημα – ούτε και το χάνει.

Ο ηλίθιος - εικόνα 1

Υπάρχουν μάλλον δύο δρόμοι για να αποτιμήσει κάποιος τη σκηνική αναμέτρηση με έναν από τους ογκόλιθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η μάχη μπορεί να θεωρηθεί εκ των προτέρων χαμένη, αν ληφθούν υπόψη κάποιοι παράγοντες, με κυριότερη τη λογοτεχνική υπόσταση του έργου, η οποία θέτει επί τάπητος τόσο θέματα διασκευής όσο και σκηνοθεσίας: να επιτευχθεί δραματική οικονομία, να βρεθεί τρόπος –ή τρόποι– να ξεπεραστούν οι αφηγηματικοί σκόπελοι, να υπάρξει σκηνοθετική θέση απέναντι στα θέματα ενός μνημειώδους έργου, να σκιαγραφηθούν σε ικανοποιητικό εύρος και βάθος οι ήρωες κ.λπ. Μπορεί όμως και να θεωρηθεί κερδισμένη αν συνυπολογιστούν το τόλμημα ενός τέτοιου ανεβάσματος και το γεγονός ότι μέσω ενός λαϊκού, συλλογικού γεγονότος όπως το θέατρο επικοινωνείται ένα σπουδαίο έργο, ενδεχομένως και σε ανθρώπους που δεν είχαν προηγούμενη επαφή μαζί του.

Ανάμεσα σε αυτούς τους δύο δρόμους κινείται η παράσταση του Νίκου Διαμαντή. Το πρώτο που οφείλεται να της αναγνωριστεί είναι η δραματουργική ευκρίνεια και άνεση με την οποία μεταδόθηκε το κείμενο στην πλατεία. Η σκηνική διασκευή των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη συντέλεσε προφανώς σε αυτό, αν και δεν αποδίδονται τα ίδια εύσημα στη μετάφρασή τους, που ακούστηκε μάλλον πεζή, με ενοχλητικές­ λέξεις να παρεισφρέουν (όπως «σκασίλα μου», «ξεφτίλα» κ.ά.). Η σκηνογραφική λιτότητα, η μη επιδίωξη να εμπλουτιστεί το θέαμα με ρεαλιστικά ή πλουραλιστικά σκηνικά (Λίλη Πεζανού), ευνόησε ακόμη περισσότερο την ευκρίνεια και μετέθεσε αποκλειστικά στην ανάγνωση των ρόλων και στις υποκριτικές ερμηνείες το κύριο φορτίο. Η διασκευή έδωσε και πάλι ωραία λύση, κρατώντας δέκα βασικά πρόσωπα κι επιτρέποντας έτσι στη σκηνοθεσία να εστιάσει στην ψυχοσύνθεση και στις σχέσεις τους, κάτι που όμως δεν επιτεύχθηκε στον επιθυμητό βαθμό.

Ο ηλίθιος - εικόνα 2

Η όλη προσπάθεια ίσως ζημιώθηκε από κάτι που δεν παρατηρείται πρώτη φορά στο ανέβασμα των κλασικών αριστουργημάτων: κακώς εννοούμενο δέος. Χαρακτηριστική αυτού ήταν η ερμηνεία του Πέτρου Φιλιππίδη, που απέδωσε την ιδιοσυγκρασία του ήρωα μέσω ενός «μελαγχολικού» ύφους (στην προσπάθειά του να απομακρυνθεί από την ιδιότητα του κωμικού;), όπως και το γενικότερο κράτημα της παράστασης: ήταν μάλλον επίπεδη, σε αρκετά σημεία υποτονική και της έλειπαν οι μεγάλες σκηνές. Υπήρξαν βέβαια ερμηνείες που ανέβασαν τη θερμοκρασία (όπως του Ιωάννη Παπαζήση ως Ιππόλυτου), ηθοποιοί που έδειξαν να εμφορούνται από τα πάθη των ηρώων (ο Γιάννης Στάνκογλου ως Ραγκόζιν ή η Μαρία Κίτσου ως Ναστάζια Φιλίποβνα), αλλά τόσο αυτοί όσο και τα υπόλοιπα πρόσωπα έμειναν, λιγότερο ή περισσότερο, στο ημίφως.

Κάποια θέματα αναδείχτηκαν, όπως κάποιες ψυχοσυνθέσεις και κάποιες σχέσεις, όμως (μου) έλειψε η απάντηση σε ένα καίριο ερώτημα: τι μας λέει ο «Ηλίθιος» και τι μας λέει ειδικά σήμερα; Η αναγκαστική σύντμηση του κειμένου δεν του επιτρέπει να «μιλήσει» μόνο του, ενώ τέτοιου­ τύπου ρεπερτοριακές επιλογές απαιτούν εκ των πραγμάτων, επιτακτικότερα από άλλες, πιο αποφασιστικές σκηνοθετικές θέσεις.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 180΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ηλίθιος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 180 '

Ο αδέξιος στις κοινωνικές επαφές πρίγκιπας Μίσκιν επιστρέφει στη Ρωσία, όπου εκπλήσσει με την απλότητα και τον αυθορμητισμό του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.