Ψηλά από τη γέφυρα

2,5

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 1

Αν λάβουμε υπόψη ότι οι πρώτες κριτικές στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για το έργο του Μίλερ αμφιταλαντεύτηκαν για το αν πρόκειται για μια οικογενειακή τραγωδία ή απλώς για ένα ρομαντικό μελόδραμα, ίσως κατανοήσουμε ευκολότερα τους λόγους για τους οποίους η Νικαίτη Κοντούρη δεν κατάφερε να αναμετρηθεί ικανοποιητικά μαζί του. Αν προσθέσουμε δε πως στο οικογενειακό­ δράμα προστίθεται το πολιτικό background, τα πράγματα θολώνουν περισσότερο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο θεματικός πλουραλισμός είναι που κάνει το «Ψηλά από τη γέφυρα» ανοιχτό σε διαφορετικές ερμηνείες και αναγνώσεις, η καθεμία από τις οποίες μπορεί να φωτίσει περισσότερο μια πτυχή έναντι κάποιας άλλης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Νικαίτη Κοντούρη φαίνεται να στάθηκε αναποφάσιστη ανάμεσα στο πολιτικό σχόλιο και το ψυχολογικό επίπεδο, αφήνοντας εντέλει και τα δύο ανολοκλήρωτα. Παρότι­, για παράδειγμα, σε ένα σημερινό­ ανέβασμα θα νομιμοποιούνταν μια σύνδεση των Ιταλών παράνομων μεταναστών του τότε που κατέφταναν στη Νέα Υόρκη με τους πρόσφυγες του σήμερα, η εναρκτήρια σκηνή με τους ανθρώπους με τα πορτοκαλί γιλέκα μέσα στη βάρκα ήταν ένα εύρημα που αφέθηκε ανεκμετάλλευτο, επιχειρώντας μάλλον να απευθυνθεί στα συναισθηματικά μας αντανακλαστικά. Ή μπορεί η σκηνοθεσία να επέλεξε τη συνεχή υπενθύμιση του κοινωνικοπολιτικού προσήμου, πλαισιώνοντας τη δράση με βουβές σκηνές από τη ζωή των ανθρώπων του λιμανιού, οι ηθοποιοί όμως χάθηκαν στο βάθος της μεγάλης σκηνής και η πρόθεση έμεινε μισή.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 2

Τα πράγματα δεν βελτιώνονται, ούτε αν αφήσουμε το πολιτικό­ επίπεδο στην άκρη. Στο επίκεντρο­ του έργου, άλλωστε, βρίσκεται η ιστορία του Έντι Καρμπόνε, του Ιταλοαμερικάνου λιμενεργάτη και κρυφά ερωτευμένου με την ανιψιά της γυναίκας του, ο οποίος, τυφλωμένος από το πάθος, καταδίδει στις αρχές τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και πρόκειται να παντρευτούν. Μια σύγχρονη τραγωδία δηλαδή, για την οποία μάλιστα ο Μίλερ μεταχειρίστηκε ελεύθερα το πρότυπο της αρχαίας ελληνικής, εισάγοντας τον ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι που λειτουργεί ως Χορός/Αφηγητής κι επιχειρώντας να προσδώσει στα πρόσωπα αρχετυπική διάσταση.

Στην παράσταση βλέπουμε ηθοποιούς αναγνωρισμένων ικανοτήτων και άλλους νεότερους να βρίσκονται στη σκηνή, επιχειρώντας να δείξει ο καθένας με πειθώ την προσωπική του θέση μέσα στην τραγωδία, χωρίς όμως να συντονίζονται μεταξύ τους, ειδικά οι ηθοποιοί της επίμαχης τετράδας: Γιώρ­γος Κιμούλης (Έντι), Μαρία Κεχαγιόγλου (Μπέατρις), Ηλιάνα­ Μαυρομάτη (Κάθριν), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Ροντόλφο). Τι μένει τελικά; Ένα ωραίο έργο, η ουσιαστικά λιτή ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου (Αλφιέρι) και αυτό που έμελλε να είναι το τελευταίο σκηνικό του Γιώργου Πάτσα: μόλις με μία εικόνα, τους δεκάδες γάντζους που αιωρούνται πάνω από τους ηθοποιούς, αποτύπωσε το αναπόδραστο της μοίρας των ηρώων.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά από τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Το αυτοκαταστροφικό πάθος του Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά του στο οικογενειακό δράμα του 1955.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.