Υπηρέτης δύο αφεντάδων

3,5

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 1

Ο Κώστας Γάκης παραδίδει μια παράσταση-γιορτή του θεάτρου, που πατάει στη μεγάλη θεατρική παράδοση της Αναγέννησης και, παράλληλα, υπογραμμίζει την κοινωνική ταυτότητα του έργου, χωρίς καθόλου να του στερεί τον κωμικό οίστρο. Ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» είναι μια τυπική κωμωδία ερωτικής ίντριγκας και παρεξηγήσεων που δομείται γύρω από τους χαρακτηριστικούς τύπους της κομέντια ντελ άρτε (της αυτοσχέδιας λαϊκής κωμωδίας που γεννήθηκε στην ιταλική Αναγέννηση), τον Πανταλόνε, τον Ντοτόρε, τους Ερωτευμένους και τον, κατεργάρη και μονίμως πεινασμένο, Αρλεκίνο-Υπηρέτη, που μπαίνει στην υπηρεσία δύο αφεντικών προκαλώντας σειρά μπερδεμάτων και ευτράπελων. Ως πρώτης τάξεως εργαλείο θεατρικότητας, το έργο είναι άξιος συμπαραστάτης της σκηνοθετικής ευρηματικότητας.

Ο Γάκης και η ομάδα του ανέτρεξαν στις λαϊκές ρίζες του θεάτρου, όχι μόνο του αναγεννησιακού, και στα εκφραστικά μέσα που έχουν εξοπλίσει τη φαρέτρα του ηθοποιού, αποδίδοντας φόρο τιμής στην τέχνη του. Φέροντας το χαρακτηριστικό μακιγιάζ-μάσκα του θεατρίνου/γελωτοποιού, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν το έργο μέσα από κινησιολογικό στιλιζάρισμα και με μεγάλες δόσεις παντομίμας, το εμπλουτίζουν με ευφάνταστα σκηνικά ευρήματα, γκαγκ και αυτοσχεδιασμούς, του προσδίδουν αέρα επιθεώρησης με τις επίκαιρες προσθήκες τους, παίζουν με τα θεατρικά κλισέ, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται, αξιοποιούν πολλαπλώς τη (ζωντανή) μουσική. Όλα αυτά μέσα σε ένα γυμνό χώρο που ορίζεται από το κατεξοχήν χαρακτηριστικό του θεάτρου: την κόκκινη αυλαία.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 2

Η παράσταση χαρακτηρίζεται από τη σκηνοθετική ιδέα να δοθεί το έργο ως «θέατρο εν θεάτρω», ως θέαμα, δηλαδή, που στήνουν κατά παραγγελία μιας αριστοκράτισσας οι υπηρέτες της και το οποίο συντελεί στην αλλαγή της στάσης τους απέναντί της, από τη δουλική υποταγή στην στην ανυπακοή. Το εύρημα εντάσσεται ωραία σε ένα έργο που, ούτως ή άλλως, έχει προοδευτικό κοινωνικό πρόσημο και το φωτίζει υπό νέο, πιο σύγχρονο πρίσμα. Επιπλέον, προσφέρει ευκαιρίες για περαιτέρω παιχνίδια με τη θεατρική σύμβαση και για πειραματισμούς με το σκηνικό ύφος, ενώ ειδικό νόημα έχει το εύρημα που χτίζεται γύρω από τη στρυφνή αριστοκράτισσα που κρατάει στην «παράσταση» το ρόλο της Κλεαρέτης.

Στους ηθοποιούς ανήκει δικαιωματικά η επιτυχής εφαρμογή της σκηνοθετικής ιδέας. Αποτελούν μια καλοκουρδισμένη ομάδα, είναι απολαυστικοί στο σωματικό παίξιμο, άνετοι στους αυτοσχεδιασμούς, επιδεικνύουν ταλέντο και αφοσίωση (Γ. Δρακόπουλος, Χρ. Ευθυμίου, Γ. Κοψιδάς, Στ. Λιλικάκης, Λ. Μανιατάκου, Αθ. Μουστάκα, Κ. Παπουτσάκη, Άκ. Φιλιός). Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής στο ρόλο του Υπηρέτη Τρουφαλδίνο δεν είναι, απλώς, εξαιρετικός. Όντας στο μεταίχμιο μεταξύ κωμωδίας και δράματος, προσδίδει έναν, πολύτιμο για το ειδικό βάρος της παράστασης, σκεπτικισμό.

Αυτό που ζημιώνει την παράσταση είναι ο υπερβάλλων ζήλος. Ο πλουραλισμός των ευρημάτων και των εξωκειμενικών προσθηκών και οι παύσεις που επιφέρει το εύρημα της «παράστασης μέσα στην παράσταση» επιβαρύνουν το ρυθμό και αποσπούν την προσοχή του θεατή από το ίδιο το έργο, που κάποιες στιγμές μοιάζει να λειτουργεί απλώς ως αφορμή. Αν η παράσταση τιθασεύσει τον πλουραλισμό της, θα αποτελέσει σημείο αναφοράς.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ-ΙΔΕΑ 28ης Οκτωβρίου 37 & Στουρνάρη 51, Πολυτεχνείο, 2105238742. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπηρέτης δύο Αφεντάδων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η πασίγνωστη, ευφρόσυνη βενετσιάνικη κωμωδία με πρωταγωνιστές τον απερίσκεπτο αλλά και παμπόνηρο υπηρέτη και τα δύο ερωτευμένα αφεντικά του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.