Φωνές

2

Τέσσερα μεταξύ τους ασύνδετα μονόπρακτα του νομπελίστα συγγραφέα σε ενιαία παράσταση. Δύσθυμη η ατμόσφαιρα, άνισα τα κείμενα, θεωρητικά ενδιαφέρουσα η σκηνοθετική γραμμή, αλλά στην πράξη ασαφής. Συνεπείς οι ερμηνείες.

Φωνές

Τέσσερα μεταξύ τους ασύνδετα μονόπρακτα του νομπελίστα συγγραφέα σε ενιαία παράσταση. Δύσθυμη η ατμόσφαιρα, άνισα τα κείμενα, θεωρητικά ενδιαφέρουσα η σκηνοθετική γραμμή, αλλά στην πράξη ασαφής. Συνεπείς οι ερμηνείες.

Φωνές - εικόνα 1

Γνωρίζατε ότι το χειμώνα του 1916-17 εξαπλώθηκε στην Ευρώπη κι έπειτα στον υπόλοιπο κόσμο μια εξαιρετικά μεταδοτική κι επικίνδυνη ασθένεια, η ληθαργική εγκεφαλίτιδα; Εκδηλωνόταν με καταληψία, κώμα και ύπνο και προσέβαλε περίπου πέντε εκατομμύρια ανθρώπους. Από τους επιζήσαντες, οι περισσότεροι κλείστηκαν σε άσυλα και ιδρύματα μένοντας σε μια κατάσταση «ύπνου». Πενήντα χρόνια μετά, με τη χορήγηση του φαρμάκου L-DOPA, κάποιοι γύρισαν αιφνίδια στη ζωή. Βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα αυτήν την πληροφορία (από το πρόγραμμα της παράστασης). Προφανώς το ίδιο και ο Χάρολντ Πίντερ, ο οποίος, με έναυσμα το ξακουστό βιβλίο του Όλιβερ Σακς «Ξυπνήματα» (1973), όπου αναφέρεται η εν λόγω ασθένεια, έγραψε το «Κάπου στην Αλάσκα» (1982). Ηρωίδα είναι μια ασθενής που ξυπνάει ύστερα από 29 χρόνια.

Η Όλια Λαζαρίδου αποδεικνύεται ιδανική για τον ρόλο της αλλόκοτης αυτής «ωραίας κοιμωμένης». Ήδη όμως από το πρώτο κείμενο της παράστασης διαφαίνεται ότι ο Μάνος Καρατζογιάννης δεν έχει βρει τον τρόπο να ενώσει τις διαφορετικές «φωνές» των ηθοποιών του, με τον καθέναν να παίζει βάσει της δικής του αίσθησης και δη αισθαντικότητας (εκτός από την προαναφερθείσα και τον ίδιο τον σκηνοθέτη, παίζουν επίσης οι Δημήτρης Καταλειφός, Λουκία Μιχαλοπούλου, Νίκος Πουρσανίδης και ο μικρός Σπύρος Γουλιέλμος).

Φωνές - εικόνα 2

Η παράσταση βασίζεται σε τέσσερα μονόπρακτα του Πίντερ, ελάχιστα γνωστά και ολοφάνερα ασύνδετα μεταξύ τους. Μπορεί κάποιος να εντοπίσει κάποιους θεωρητικά ενδιαφέροντες κοινούς άξονες: η μνήμη και κατ’ επέκτασιν η ταυτότητα ως κατασκευή, απειλή, οντολογική βάσανος και υποκειμενική πραγματικότητα και ο χρόνος ως μηχανή παραγωγής πόθων, πόνων, ελπίδων και ματαιώσεων. Επίσης, μπορεί να διακρίνει τις διαφορετικές «φωνές» που ενυπάρχουν στον ίδιο τον συγγραφέα αν αντιπαραβάλει το πρώτο και το τελευταίο (που είναι και τα πιο ενδιαφέροντα): το «Κάπου στην Αλάσκα» με το «Ένα για το δρόμο» (1984), στο οποίο, όπως έχουν επισημάνει οι μελετητές, «ο Πίντερ αγκαλιάζει τη σκληρή πλευρά του Κάφκα». Έναυσμά του; Οι βασανισμοί αντιφρονούντων στην Τουρκία το ’80.

Προσωπικά­ το βρήκα σαν μια υποσημείωση στο παλιότερο και πολύ αρτιότερο «Θερμοκήπιο». Όλα αυτά είναι ασφαλώς θεωρητικοί προβληματισμοί, χρήσιμοι για έναν μελετητή, αλλά άχρηστοι στη σκηνή. Διότι στην πράξη, παρά την πρόθεση του σκηνοθέτη να «γεφυρώσει» τα μονόπρακτα προβάλλοντας με βίντεο κάποιους στίχους του Πίντερ, φοβάμαι ότι δραματουργικά δεν δικαιώνεται η συνύπαρξή τους. Επιπλέον, η λύση του προσκηνιακού ρεαλισμού, με την προσθήκη κινητών τηλεφώνων και βίντεο, δεν συνιστά αισθητική πρόταση και ο ράθυμα μελαγχολικός ρυθμός τυλίγει την παράσταση σε μια ευαίσθητη δυσθυμία που ακυρώνει το ύπουλα πνευματώδες χιούμορ του συγγραφέα.

Η μετάφραση (Δήμος Κουβίδης), μολονότι ρέουσα, παρουσιάζει προβλήματα κατανόησης (π.χ. δεν καταλάβαμε ποτέ τη σχέση Καταλειφού - Μιχαλοπούλου στο πρώτο έργο). Ο Πίντερ ανασυνθέτει την πιο καθημερινή, αδιάφορη στιχομυθία σε μουσική φράση και απαιτεί υπαινικτικούς υποκριτικούς τόνους, που κόβουν σαν στιλέτο, ώστε τα έργα του να μη μοιάζουν με στατικά νατουραλιστικά πλάνα, όπως εδώ.

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ» Προφήτη Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002-5. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φωνές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Τέσσερα ελάχιστα γνωστά μονόπρακτα του Πίντερ, με θέμα την παιδική ηλικία, την οικογένεια και τους δεσμούς εξουσίας, παρουσιάζονται σε ενιαία παράσταση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).