Θερισμός

4

Ζόρικο και βραδυφλεγές έργο, με μια βιτριολική κι εξεζητημένη διάθεση αποδόμησης κάθε θετικής έννοιας γύρω από τον άνθρωπο και τους δεσμούς του –και δη τους οικογενειακούς–, με υποδειγματικές ερμηνείες, ψύχραιμη σκηνοθεσία, υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα.

Θερισμός

Ζόρικο και βραδυφλεγές έργο, με μια βιτριολική κι εξεζητημένη διάθεση αποδόμησης κάθε θετικής έννοιας γύρω από τον άνθρωπο και τους δεσμούς του –και δη τους οικογενειακούς–, με υποδειγματικές ερμηνείες, ψύχραιμη σκηνοθεσία, υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα.

Θερισμός - εικόνα 1

«Φρικτή σπορά ο άνθρωπος! Θερίστε τον, αφανίστε τον, καθετί άλλο μάταιο ­είναι»: να ένα ταιριαστό επιμύθιο γι’ αυτό το έργο, όπου πέντε παραθεριστές θρηνούν την τραγωδία της ύπαρξης. Φορώντας tropical outfits, είναι αραγμένοι στις ξαπλώστρες και στους καναπέδες ενός 57άστερου (!) θέρετρου στο Ακαπούλκο και πίνουν Martini, ακούνε αιθέριους κιθαρωδούς, φλυαρούν και διεκδικούν το δικαίωμα στην οκνηρία. Κάθε φορά όμως που τα κινητά τους κουδουνίζουν κι εκείνοι απαντούν στις κλήσεις των μανιοκαταθλιπτικών και νυμφομανών τέκνων τους ή των άπιστων εραστών τους, η φαινομενική νωχέλεια αντικαθίσταται από τον τρόμο, την υστερία, την υπαρξιακή κρίση, το οδυνηρό πάθος, το σοκ και το αμοκ.

Ναι, τόσο εξεζητημένη είναι η συνθήκη στην οποία τους τοποθετεί ο Δημήτρης Δημητριάδης. Κι όμως πόσο παράξενα οικεία. Είναι και οι πέντε βραχυκυκλωμένοι αστοί, με συγκεχυμένες αρχές και ιδεώδη, «ξεχαρβαλωμένες επιθυμητικές μηχανές» σαν εκείνες που περιγράφουν οι Ντελέζ - Γκουαταρί στον «Αντι-Οιδίποδά» τους, όμηροι ενός μετα-τον-Σαρτρ κολαστηρίου, όπου, «κεκλεισμένων των θυρών», η κόλαση είναι εξίσου οι άλλοι όσο και ο εαυτός τους.

Τη ματαιότητα και μαζί την ποτα­πότητα της ανθρώπινης ύπαρξης περιγράφει στα έργα του εδώ και δεκαετίες ο Δημητριάδης. Δεν είναι ο μόνος απομαγευμένος. Αν τοποθετήσουμε τον «Θερισμό» (2010) στο ίδιο πάνθεον με τα έργα «Τα χρόνια της αθωότητας» των Nova Melancholia, «Στέλλα κοιμήσου» του Γιάννη Οικονομίδη και «Μια μέρα όπως κάθε άλλη μέρα σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες της Αθήνας…» της Λένας Κιτσοπούλου, τότε μπορούμε να μιλάμε για μια άτυπη νεοελληνική τετραλογία «θεάτρου του καναπέ ως κολαστηρίου». Προβληματικός στην ανάπτυξη όσο και τη γενεαλογία των ηρώων του –όλοι παρεμφερείς είναι και όλοι σχηματικοί, αντιπαθέστατοι μες στην αφασία τους– και υφολογικά αναποφάσιστος, ο «Θερισμός» δεν παύει να ασκεί μια στρεβλή γοητεία στον θεατή που θα ανεχτεί το βραδυφλεγή ρυθμό, την ηθελημένη φλυαρία και την περιγραφικότητά του μέχρι το διθυραμβικά απεγνωσμένο τέλος.

Θερισμός - εικόνα 2

Εκεί όπου, χάρη στο μητροκτόνο μονόλογο της Άννας Μάσχα και τον ικετευτικό της Μάρως Παπαδοπούλου αλλά και στην ευφυή σκηνοθετική απόφαση να ακουστεί πλέον το κείμενο σαν αγριεμένη ραπ, τα πάντα κλιμακώνονται σε μια μεταμοντέρνα λυρική απόγνωση. Γενικότερα ο Δημήτρης Τάρλοου δίνει την αίσθηση πως σκηνοθέτησε τον «Θερισμό» με μια κυνική ψυχραιμία και μια δηλητηριασμένη μακαριότητα αντίστοιχες με εκείνες που είχε επιστρατεύσει ο Λευτέρης Βογια­τζής για ένα εξίσου ζόρικο έργο του Δημητριάδη, τον «Τόκο».

Με τις σκιές στο υπερώο προσδίδει τον απαιτούμενο μεταφυσικό τόνο χωρίς να καταφεύγει σε βαρυσήμαντες ηθικολογίες ή/και εστέτ παραδοξότητες. Καμία εκζήτηση δεν βαραίνει τη σκηνοθεσία του. Μεθοδικός και σίγουρος, εγκαλεί τους ηθοποιούς του σε έναν οριακό ψυχολογικό ρεαλισμό, εξασφαλίζοντας ρεσιτάλ από όλους. εκτός από τις προαναφερθείσες, παίζουν επίσης οι Αλεξία Καλτσίκη, Περικλής Μουστάκης και Νίκος Ψαρράς. Ενδιαφέρον το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, όχι όμως και τα κοστούμια της.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 2105288170. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θερισμός

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Μια παρέα εύπορων παραθεριστών χαλαρώνει ατενίζοντας τη θέα από τον κόλπο του Ακαπούλκο. Κάθε τόσο το κουδούνισμα του κινητού ηχεί σαν παραφωνία στον επίγειο παράδεισο κι ενίοτε τον μετατρέπει σε κόλαση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).