Αφέντης και δούλος

3,5

Η ανάγνωση της δραματικής νουβέλας του 1895 από τους Γιώργο Νανούρη και Δημήτρη Λιγνάδη, στοχαστική και ατμοσφαιρική, μάς παρασύρει σ’ έναν κόσμο στιγματισμένο από το βίωμα του θανάτου αλλά και της αγάπης.

Αφέντης και δούλος

«Περίεργο πράγμα η καρδιά. Όσο τη σπαταλάς, τόσο περισσότερη έχεις» ακούγεται στο τέλος της παράστασης και ο στίχος του Κύπριου ποιητή Κώστα Μόντη γίνεται το επιστέγασμα ενός αγώνα επιβίωσης για τον αφέντη, Βασίλι Αντριέιτς Μπριεχούνοφ (Δημήτρης Λιγνάδης) και τον μουζίκο/δούλο, Νικήτα αλλά ταυτόχρονα είναι κι ένα νέο σημείο εκκίνησης για μια ζωή απαλλαγμένη από την εχθρική λίμπιντο. Ο άπληστος Αφέντης μια χειμωνιάτικη νύχτα ξεκινά ένα ταξίδι για ν’ αγοράσει γη και μαζί με τον δούλο του, που οδηγεί την άμαξα χάνουν το δρόμο μέσα στη χιονοθύλελλα και θάβονται κάτω από το χιόνι.

Ο Τολστόι στην αλληγορία του αναφέρεται στη κοινωνική αδικία, στην ηθική ποταπότητα των προνομιούχων τάξεων, στη θυσία του αφεντικού και στην έννοια του ανθρώπου, μόνο όταν γίνεται συνάνθρωπος με έναν ιδιόμορφο ειρηνιστικό και χριστιανικό αναρχισμό. Ο Γιώργος Νανούρης μας τη μεταφέρει στη σκηνή χρησιμοποιώντας το βασικότερο εργαλείο του θεάτρου, το λόγο. Αυτό είναι το μεγάλο ταλέντο του Νανούρη ως σκηνοθέτη, ακούει πίσω από τις λέξεις, συλλαμβάνει τα έμψυχα και τα άψυχα και τα αφηγείται συνήθως με τον πιο ανεπιτήδευτο τρόπο δίνοντας το προβάδισμα στο λόγο. Εδώ μάλιστα λέξη, λέξη οδηγούμαστε σε μια μυσταγωγία και για το λόγο αυτό αισθανθήκαμε πως οι καπνοί και το πλαστικό χιόνι λειτούργησαν ως μια περιττή φλυαρία στον ποιητικό ρεαλισμό της παράστασης.

Στο ερμηνευτικό κομμάτι ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι εκείνος που σηκώνει-και πετυχαίνει-το βάρος της συγκινητικής ερμηνείας. Για μια ακόμα φορά αποδεικνύει πως είναι μια πολύ ξεχωριστή μορφή στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο με πολύ γερές βάσεις στη κλασική παιδεία. Διαθέτει ταυτόχρονα τη φιλοσοφική αύρα του διανοούμενου καλλιτέχνη, την ελαφράδα του ώριμου σκηνοθέτη-σχολιαστή και τη βαθύτητα του ερμηνευτή. Μπορεί εδώ, να μην σκηνοθετεί όμως η συμμετοχή του στην επιλογή, και στην απόδοση στίχων, από τον Παπαντωνίου, του Μόντη ακόμα και από το τροπάριο της Μεγάλης Εβδομάδας «Τον νυμφώνα σου βλέπω» επιτρέπουν να αναδυθεί με δραστικότητα η συγκίνηση. Είναι μια γενναία, απενοχοποιημένη παρέμβαση στη δραματουργία του Τολστόι, μια προσωπική και τολμηρή δήλωση απέναντι στον επίγειο αγώνα επιβίωσης.

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ» Πρ. Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002. Διάρκεια 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αφέντης και Δούλος

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 70 '

Μια παραβολή για την ανθρώπινη φύση και την αναγέννηση των ανθρώπων οι οποίοι, παρότι ανήκουν στις προνομιούχες τάξεις, αντιλαμβάνονται την κοινωνική αδικία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.