Το στρίψιμο της βίδας

3

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 1

Γραμμένη το 1898, στο γύρισμα του αιώνα, με τον Νίτσε να έχει αποφανθεί πως «δεν υπάρχουν γεγονότα, μόνο οι ερμηνείες τους», η περίφημη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς είναι πολλά περισσότερα από μια ιστορία φαντασμάτων. Με αυτό το πρόσχημα –μια γκουβερνάντα βλέπει απειλητικά οράματα όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών–, ο συγγραφέας προκαλεί ένα ανησυχαστικό, οντολογική υφής «στρίψιμο της βίδας» στο μυαλό του αναγνώστη.
Είναι όντως στοιχειωμένη η έπαυλη; Όσα συμβαίνουν είναι τεχνάσματα δύο σατανικών παιδιών ή νοσηρές φαντασιώσεις της γκουβερνάντας; Και ακόμη, είναι η αντίληψή μας ένας ασφαλής οδηγός για την αλήθεια και οι λέξεις μας για τον ορισμό του κόσμου;

Η παραδοξότητα, η αμφισημία, η υποκειμενικότητα και η αβεβαιότητα είναι οι μόνες σταθερές στο «Στρίψιμο της βίδας». Η μετάφραση-διασκευή του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, στην ουσία ένα μπρα-ντε-φερ στιχομυθιών για δύο υποκριτές, όπως περίπου η προγενέστερη του Τζέφρι Άτσερ, διατηρεί κάτι από την αινιγματική αίσθηση του έργου, αλλά την ακυρώνει με το λογικοφανές φινάλε «όλα ήταν παιχνίδι του μυαλού». Στενεύει γενικότερα τον ορίζοντα της νουβέλας η ψυχαναλυτικής διάθεσης παράστασή του έτσι όπως εστιάζει στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και τη θρησκόληπτη νεύρωση της συμπλεγματικής γκουβερνάντας.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 2

Ημίφως, σκιές και περιγράμματα, κουρτίνες και ριντό, η επιβλητική πρασιά ενός κατάφυτου κήπου, ομίχλη, καπνός, αιφνίδια σκοτάδια και κηροπήγια... Η σκηνογραφική αντιμετώπιση του Σταύρου Λίτινα παρουσιάζει ενδιαφέρον, το ίδιο και οι ερμηνείες τού –φωνητικά άγουρου, έγκυρου όμως ως σκηνική παρουσία– Ιάσονα Παπαματθαίου και της –πιο έμπειρης και με σωστά κλιμακούμενες εντάσεις– Θάλειας Ματίκα. Κοντράρονται όμως άτσαλα με το βικτοριανό κέλυφος της παράστασης και ξενίζουν, ως παράταιρες ή ιδιοσυγκρασιακά άστοχες, κάποιες πολύ χτυπητές επιλογές: οι μεσογειακές εξάρσεις, τα βίντεο, το «σύνθετο» που θέλει να είναι καθρέφτης, πιάνο αλλά και φέρετρο και, βέβαια, το ποντιακό νανούρισμα.

ΑΝΕΣΙΣ Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 2107488881-2. Διάρκεια: 85΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το στρίψιμο της βίδας

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 85 '

Όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών παιδιών, μια γκουβερνάντα συναντιέται με τους «δαίμονές» της σε ένα παιχνίδι νοητικών παραδοξοτήτων και μεταφυσικού τρόμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.