Ο γενικός γραμματεύς

3,5

Μια σκηνοθεσία που προδίδει μεν το είδος αλλά με στιλ, μεταμορφώνοντας μια λαϊκή κωμωδία μετ’ ασμάτων του 1893 σε δυσοίωνη μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών. Με το θίασο να πλάθει αξιομνημόνευτες περσόνες, τις οποίες η περιρρέουσα θεατρικότητα απογειώνει σε ένα κωμικοτραγικά σπουδαίο σύμπαν.

Ο γενικός γραμματεύς

Μια σκηνοθεσία που προδίδει μεν το είδος αλλά με στιλ, μεταμορφώνοντας μια λαϊκή κωμωδία μετ’ ασμάτων του 1893 σε δυσοίωνη μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών. Με το θίασο να πλάθει αξιομνημόνευτες περσόνες, τις οποίες η περιρρέουσα θεατρικότητα απογειώνει σε ένα κωμικοτραγικά σπουδαίο σύμπαν.

Ο γενικός γραμματεύς - εικόνα 1

Ένας Έλλην του 1893, επαρχιώτης, αμόρφωτος και φαντασμένος, κάνει τα πάντα για να γίνει αστός, Αθηναίος και δη ανώτατος δημόσιος υπάλληλος. Αναρωτιέμαι πόσο μας ενδιαφέρουν σήμερα η υπόθεση, η γλώσσα, οι τύποι, τα ήθη και τα αστεία του «Γενικού Γραμματέα». Η Σοφία Μαραθάκη, απαντώντας με άποψη, καταλήγει στην ευφάνταστη φόρμα ενός παιγνιώδους εξπρεσιονιστικού θεάματος, υψηλής αισθητικής και ακρίβειας, με το θαυμάσιο δεκαμελή θίασο να φέρεται και να κινείται βάσει απόλυτα προσδιορισμένων χορογραφιών (κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού). Το αναμενόμενο, λαϊκό και «χύμα» ύφος εξοβελίζεται, το στοιχείο του παραλόγου υπερτονίζεται και το έργο του Καπετανάκη μοιάζει να ξαναγράφτηκε από τον Μποστ. Όλα παίζονται σαν από φασουλήδες, μπροστά στο γαλανόλευκο μπερντέ που στήνει ο σκηνογράφος Κωνσταντίνος Ζαμάνης, με τα περιπαικτικά «φουστανελάτα» κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα. Αυτό ήταν: τα βάσανα του φαντασιόπληκτου Λάμπρου ανάγονται σε ζοφερή μαρτυρία των εθνικών μας παθογενειών με το έργο να αποκτά την ισχύ ενός εφιάλτη από το παρελθόν που προσπαθεί, επί ματαίω, να αποτρέψει όσα τελικά συνέβησαν (και συμβαίνουν).

Ο γενικός γραμματεύς - εικόνα 2

Ο συνθέτης Χαράλαμπος Γωγιός δίνει τον τόνο με τις «κουρδισμένες» μουσικές του: τσάμικα, αμανέδες και πειραγμένα «Κάρμινα Μπουράνα», όλα παιγμένα από χειροποίητα μουσικά κουτιά. Κι αν κάπου τα άσματα περισσεύουν «μπουκώνοντας» την υπόθεση και μπλοκάροντας την εξέλιξη του ρυθμού, η παράσταση έχει το δικό της ειδικό βάρος. Οι δέκα ηθοποιοί νοηματοδοτούν την υιοθετημένη φόρμα, πλάθοντας περσόνες μοναδικές, ενώνοντας τη θεατρικότητα με την ελληνικότητα σε ένα κράμα κωμικοτραγικά εκκεντρικό. Το ισχυρό φινάλε, αποστασιοποιημένο από είδη και διαθέσεις, με τον Λεονάρδο Μπατή στον ομώνυμο ρόλο, ως σπαρακτική πια φιγούρα, κλείνει την παράσταση με τρόπο αιφνιδιαστικά συγκινητικό, διακτινίζοντας μια για πάντα το κωμικό στο τραγικό. Παίζουν επίσης οι Μ. Βαλάσογλου, Λ. Κουτσοδασκάλου, Ρ. Κυπριώτη, Σ. Μαραθάκη, Κ. Παπαθεοδώρου, Φ. Παπαχριστοπούλου, Γ. Σύρμας, Δ. Τσιγκριμάνης, Ν. Χανακούλας. ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ -

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ Πανεπιστημίου 48, 2103301881. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γενικός γραμματεύς

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η κατάκτηση της θέσης του γενικού γραμματέα από έναν επαρχιώτη δίνει αφορμή στον συγγραφέα να σχολιάσει μεδιασκεδαστικό τρόπο τη μεγαλομανία των επαρχιωτών

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.