Relax… Mynotis

4

Με φλεγματικό χιούμορ και ειρωνική διάθεση, ο Βασίλης Παπαβασιλείου καλπάζει μέσα στο νεοελληνικό χρόνο και τα σαρώνει όλα, το θέατρο και την ιστορία του, όχι ως ιδεοληπτικός μοναχικός καβαλάρης αλλά ως ένας διανοητής θεατρίνος που σε ενεργοποιεί με την «ευγλωττία» της σκέψης του.

Relax… Mynotis

Με φλεγματικό χιούμορ και ειρωνική διάθεση, ο Βασίλης Παπαβασιλείου καλπάζει μέσα στο νεοελληνικό χρόνο και τα σαρώνει όλα, το θέατρο και την ιστορία του, όχι ως ιδεοληπτικός μοναχικός καβαλάρης αλλά ως ένας διανοητής θεατρίνος που σε ενεργοποιεί με την «ευγλωττία» της σκέψης του.

Relax… Mynotis - εικόνα 1

Ένας εκατοντάχρονος ηθοποιός (Βασίλης Παπαβασιλείου), εμμονικός με τις διαθήκες, υπαγορεύει στον πολύ νεότερό του συμβολαιογράφο (Γιάννος Περλέγκας) την 35η διαθήκη του. Την ώρα που ρητορεύει δηλώνοντας πως αφήνει μόλις 100 δραχμάς σε έναν από τους δεκάδες κληρονόμους του δεν μπορεί να κρύψει την έπαρση, τη ματαιοδοξία και τη μοναξιά του. Σε μια μεταθεατρική διάσταση τον ακούμε να διαπιστώνει ότι «η τέχνη είναι δάσκαλος θάρρους» και να θυμίζει: «Όταν ακούς από θεατρίνο ότι δεν του δόθηκαν ευκαιρίες, να κουμπώνεσαι...

Κανείς δεν χαρίζει τίποτα σε κανέναν». Ο βίος και η πολιτεία του Αλέξη Μινωτή τροφοδότησαν το νέο θεατρικό εγχείρημα του Βασίλη Παπαβασιλείου. Ξεκίνησε να γράφει το έργο το 1990, με αφορμή τον ταυτόχρονο θάνατο του θεατρανθρώπου Αλέξη Μινωτή και του ποιητή Γιάννη Ρίτσου. Κανένα από τα στοιχεία που δίνονται δεν παραπέμπει στην πραγματική διαθήκη του Μινωτή πλην της φράσης «τα ποσά είναι ασήμαντα, πλην όμως τα αισθήματα πρωτεύουν».

Relax… Mynotis - εικόνα 2

Η δραματική ανθρώπινη μονάδα αναδύεται μοναδικά στις παραστάσεις του Βασίλη Παπαβασιλείου, ιδιαίτερα στις τελευταίες δύο, το περσινό «Σιχτίρ ευρώ, µπουντρούµ δραχµή, θα πεις κι ένα τραγούδι» και το φετινό «Relax… Mynotis». Το σαγηνευτικό σκηνικό του ιδίωμα είναι το καταστάλαγμα μιας μαθητείας κι ενός πικρού στοχασμού για τα αδιέξοδα, προσωπικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά, σε εποχές κρίσης κι έλλειψης αξιών. Το «Relax… Mynotis» έχει αναφορές στο τώρα, δεν έχει όμως επικαιρικό χαρακτήρα όπως το περσινό έργο του, που θα μπορούσες να το πεις και... μανιφέστο. Είναι διαφορετικής φόρμας, πιο ολοκληρωμένο ως θεατρικό έργο και μπορεί να παίζεται από βιρτουόζους ηθοποιούς.

Κάθε σκηνή αποτελεί κι ένα υπαρξιακό επεισόδιο, μια πράξη ζωής κρυμμένη στη φαντασία και την πραγματικότητα, την κοινωνία και την Ιστορία, τους μύθους, που πολλές φορές χτίζουμε με ευκολία, και την ιδεολογία. Με την αγωνία εκείνου που θέλει να τα πει αλλά κι εκείνου που θέλει να ακούσει, μέσα από αλλεπάλληλα στρώματα του εγώ, επαληθεύει τα θεωρήματα για τον άνθρωπο καλλιτέχνη, αγωνιά για το θέατρο και αναζητά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να ξεφύγει από όλες του τις παθογένειες και να κοιτάξει μπροστά. Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκεται στην απόλυτη ωριμότητά του και με την ερμηνεία του κάνει κατά κάποιον τρόπο τους δύο ρόλους του έργου ισότιμους.

Μετατρέπεται κι εκείνος στο τέλος σε Παπαβασιλείου ή Μινωτή και αποδέχεται τη μοίρα του καταλήγοντας να ομοιάζει τρομακτικά με τον πρόγονό του, ενώ εκείνος έχει ήδη φύγει από τη ζωή. Η στατική­ σκηνική δράση και η ασταμάτητη αφήγηση μπορεί να κουράσουν κάποιους, όμως η σύλληψη του κειμένου είναι ευφυής και οι λέξεις του καιροφυλακτούν σαν κρυμμένος δυναμίτης.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ», Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια 85΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Relax… Mynotis

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 85 '

Ένας μεγάλος –σε ηλικία και αξία– ηθοποιός υπαγορεύει τη διαθήκη του σε έναν νεαρό βοηθό συμβολαιογράφου. Μόνο που η υπαγόρευση εξελίσσεται σε ένα σατιρικό ταξίδι στο νεοελληνικό χωροχρόνο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.