Για... μια ανάσα

3

Το δυστοπικό οδοιπορικό μιας δαιμονισμένης γυναίκας σε μια Ευρώπη που καταρ­ρέει. Η Ελένη Ράντου φέρνει στα μέτρα της ένα ενδιαφέρον αλλά υπερφίαλο σύγχρονο ψυχόδραμα και ο Σταμάτης Φασουλής το σκηνοθετεί με το απαιτούμενο μέτρο. Επάξιοι συμπρωταγωνιστές οι Μελέτης Ηλίας, Αντώνης Καρυστινός κι Ελένη Ουζουνίδου.

Για... μια ανάσα

Το δυστοπικό οδοιπορικό μιας δαιμονισμένης γυναίκας σε μια Ευρώπη που καταρ­ρέει. Η Ελένη Ράντου φέρνει στα μέτρα της ένα ενδιαφέρον αλλά υπερφίαλο σύγχρονο ψυχόδραμα και ο Σταμάτης Φασουλής το σκηνοθετεί με το απαιτούμενο μέτρο. Επάξιοι συμπρωταγωνιστές οι Μελέτης Ηλίας, Αντώνης Καρυστινός κι Ελένη Ουζουνίδου.

Για... μια ανάσα - εικόνα 1

Μια Ευρωπαία αστή, η Άννα, περνάει μια ηδονική βραδιά με έναν περίεργο τύπο. Όταν αρνείται να δεχτεί τα 45 ευρώ που της δίνει για το σεξουαλικό τους αλισβερίσι, εκείνος την καταδιώκει ανελέητα. «Μολύνει» το σώμα, τη φωνή, το μυαλό και τη ζωή της. Μήπως τελικά αυτός ο τύπος είναι ο... δαίμων του καπιταλισμού; Ή μήπως πρόκειται για μια νοσηρή φαντασίωσή της; Τίποτα δεν είναι βέβαιο στο πληθωρικό αλλά δίχως κέντρο βάρους έργο της Ζίνι Χάρις. Οι εκκρεμότητες και οι ασάφειες εμμένουν μέχρι τέλους, με τη μία απιθανότητα να διαδέχεται την άλλη σε ένα τοπίο Αποκάλυψης: το τραπεζικό σύστημα καταρρέει, τα σύνορα κλείνουν και η Άννα με την αδερφή της, ως μετανάστριες πια, θαλασσοπνίγονται στη Μεσόγειο.

Για... μια ανάσα - εικόνα 2

Η Ζίνι Χάρις μπλέκει το πνεύμα­ της εποχής (το λεγόμενο «zeitgeist») με το πνεύμα του κακού (το λεγόμενο «poltergeist»). Δεν αναπτύσσει όμως τη φαεινή της ιδέα με μαεστρία, αποφασιστικότητα ή έστω επαρκή σοβαρότητα. Πληθωρικό ψυχόδραμα, το «Για… μια ανάσα» (πρωτ. «How to hold your breath», 2015) παλινωδεί ανάμεσα στη χοντροκομμένη κωμωδία καταστάσεων και τη μελοδραματική αλληγορία. Με ιντριγκαδόρικες εναλλαγές σκηνών και προσώπων, αλλά με την άστοχα υπερφίαλη διά­θεση να χωρέσει «τα πάντα», αναφέρεται επιδερμικά, με μελό ατάκες, «τραβηγμένα» επεισόδια και ασυνέχειες στη χρηματοπιστωτική κρίση, στο προσφυγικό και το αντι-ουμανιστικό πνεύμα των ημερών. Εξίσου επιδερμική είναι η συνάφειά του με τον «Φάουστ» του Γκαίτε και το «Blasted» της Σάρα Κέιν.

Ευτυχώς, υπάρχουν μεμονωμένα στιγμιότυπα φλεγματικού αυτο-υπονομευτικού χιούμορ, όπως στη σκηνή που η Ελένη Ουζουνίδου επισημαίνει: «Είμαι ψύχραιμη, διότι τίποτα­ κακό δεν μπορεί να μας συμβεί στην Ευρώπη». Ανά σημεία, λοιπόν, το έργο αποκαλύπτεται ως μια θαρραλέα εκκεντρική ευρωπαϊκή δυστοπία, με τον Σταμάτη Φασουλή να το σκηνοθετεί ψύχραιμα, μετριάζοντας τις συγγραφικές αντινομίες, δίνοντας αρχικά τον τόνο στο κωμικό κι επιτρέποντας σταδιακά στο δράμα να το εμβολίσει. Δυσλειτουργικά φαντάζουν τα σκηνικά της Μαγιού Τρικεριώτη και ατυχώς κιτς τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Αντίθετα, υπέρ της δημιουργίας ατμόσφαιρας λειτουργούν οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη και οι μουσικές της Nalyssa Green.

Στην Ελένη Ράντου αρέσουν από παλιά τέτοια ιδιόρρυθμα έργα. θυμίζω εδώ τη σουρεαλιστική «Νύχτα Ραδιο-Φόνων». Όπως τότε «απο-αμερικανοποίησε» τη φάρσα του Νίκι Σίλβερ, έτσι τώρα «απο-αγγλικοποιεί» με την απόδοσή της το ψυχόδραμα της Χάρις, φέρνοντάς το σε ένα πιο ελληνικό θεατρικό «καθ’ ημάς». Αφήνει το φλέγμα στην άκρη, προβάλλει τις έντονες υφολογικές του διακυμάνσεις και προσδίδει ταυτόχρονα το μεσογειακό, υπερ-εκφραστικό κι ενίοτε υπερβολικό υποκριτικό της ιδίωμα στον ρόλο της Άννας. Έχει συνοδοιπόρο την εξίσου λυρική Ελένη Ουζουνίδου (στον ρόλο της αδερφής της), ως αντίπαλον δέος τον παιγνιώδη­ κι εύστοχα γκροτέσκο Μελέτη Ηλία (στον ρόλο του αινιγματικού βιβλιο­θηκάριου) και ως alter ego τον επιβλητικό Αντώνη Καρυστινό (ο δαίμων Φελίς). Συνεπείς στους περιφερειακούς ρόλους τους οι Γιώργος Ματζιάρης και Κρις Ραντάνοφ.

ΔΙΑΝΑ Ιπποκράτους 7, 2103626596. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Για... μια ανάσα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η οδύσσεια δύο γυναικών, η ζωή των οποίων μετατρέπεται σε θρίλερ καθώς ταξιδεύουν σε μια Ευρώπη που καταρρέει

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.