Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

3,5

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 1

Δεν είναι απλώς εκκεντρική, αλλά μια κανονική ντίβα της αντικανονικότητας. Δεν είναι μόνο μια μεγαλομανής με παντελή έλλειψη αυτογνωσίας, αλλά μια λοξή ιέρεια της υπέρβασης – το δηλώνει ευθαρσώς και η ίδια: «Έσπασα τα δεσμά του φόβου». Δεν είναι δηλαδή τόσο μια cult φιγούρα όσο μια αρχετυπικά queer περσόνα. Έτσι παρουσιάζεται η κοσμική κυρία Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς (1868-1944) από τη Ναταλία Τσαλίκη στην παράσταση του Θεάτρου Θησείον, δικαιώνοντας τόσο την Αμερικανίδα σοπράνο όσο και την Ελληνίδα πρωταγωνίστρια. Απογειώνοντας τη θεατρικότητα, υιοθετώντας αισθητικές τόσο της κομεντί όσο και του drag show, του ψυχολογικού δράματος όσο και του freak show, ο Γιάννος Περλέγκας «τεντώνει» ένα περιορισμένου ενδιαφέροντος και δυσανάλογα εκτενές έργο για δύο πρόσωπα έτσι όπως φέρνει σε πρώτο πλάνο τις αρετές και απαλείφει εν μέρει τις φλυαρίες του, για να καταθέσει ένα φάλτσο ύμνο στην ελευθερία με αφορμή την πιο παράφωνη σοπράνο όλων των εποχών.

Αν εξαιρέσουμε τις μεγαλόσχημες παύσεις και τους –ενίοτε– ράθυμους ρυθμούς, η παράσταση δίνει την αίσθηση μιας μονοκοντυλιάς έτσι όπως οι δύο ηθοποιοί κινούνται αυτόνομα κι έπειτα τέμνονται και ξαναχωρίζουν, πάντα αρμονικά ή έντεχνα δυσαρμονικά, σαν κάποιος να σχεδιάζει/χορογραφεί επιτόπου τη δράση τους στα ελάχιστα τετραγωνικά μιας αιωρούμενης πλατφόρμας-αναφορά στην αιθεροβάμονα ηρωίδα (κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου). Η Λουκία Χουλιάρα μπορεί να καυχιέται τόσο για το σκηνικό όσο και για τα κοστούμια-σημείο αναφοράς που φιλοτέχνησε, μπλέκοντας τα έπιπλα εποχής με τα πολυτελή κι ευτελή υφάσματα και τις παλέτες χρωματισμών προκειμένου να συνθέσει το ιδιοσυγκρασιακό σκηνογραφικό κι ενδυματολογικό τοπίο της παράστασης.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 2

Ιδανικοί είναι στον ρόλο τους ­τόσο η Ναταλία Τσαλίκη όσο και ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος ως πια­νίστας-συνοδός της Κόσμο ΜακΜουν. Με φόντο το ρεσιτάλ (υποκριτικό αλλά και φωνητικό) της πρώτης, εκείνος εγείρει τα θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από τον ορισμό του εαυτού και της τέχνης (αλλά και της αντι-τέχνης), για το σωφρονισμό στο ευρέως αποδεκτό και την αμφισημία της «τελειότητας», για τη συνάφεια του καλλιτέχνη με το χρήμα, ακόμη και για την έλξη του μη κανονικού ή, τέλος, για την αποδοχή του ατελούς και δη του ξεχωριστού. Αδιαπραγμάτευτη είναι η σκηνική χημεία των δύο πρωταγωνιστών, όπως και η ισχύς στη σκηνή-πασαρέλα μεταμορφώσεων της Φλόρενς.

Δεν είμαι βέβαιη ότι οι προβολές με τα ιστορικά ντοκουμέντα και τις παρεμφερείς πληροφορίες (όπως ο υπαινιγμός για τη σύφιλη που επιβάρυνε την ακοή της Φλόρενς) προσφέρουν κάτι στην παράσταση, εκτός από τη βεβαιότητα πως οι δύο ήρωες του έργου διήγαγαν το βίο τους αδιαφορώντας για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπως επίσης δεν είμαι βέβαιη ότι αυτή η παράσταση απευθύνεται στο ευρύ κοινό – ξέρω όμως αρκετούς που θα συγκινηθούν με αυτήν τη στρεβλή ιστορία για το αμφιλεγόμενο της τελειότητας.

Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η αληθινή ιστορία της χειρότερης τραγουδίστριας του κόσμου, η οποία έμεινε πιστή στο όνειρό της και ανάγκασε το κοινό να υποκλιθεί όχι στη φωνή της, αλλά στην αγάπη της για την όπερα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.