Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

4

Η αγάπη σε καιρούς σύγχυσης, όπως οι δικοί μας, είναι τόσο ανέφικτη όσο το να επανενωθούν οι δύο Κορέες: αυτό φανερώνει το σπονδυλωτό έργο του 2013 με τις ιστορίες διαταραγμένης αγάπης, σε αυτήν την υποδειγματικά σκηνοθετημένη παράσταση που συγκινεί, σαρκάζει, προκαλεί και διαθέτει ερμηνείες ολκής.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

Η αγάπη σε καιρούς σύγχυσης, όπως οι δικοί μας, είναι τόσο ανέφικτη όσο το να επανενωθούν οι δύο Κορέες: αυτό φανερώνει το σπονδυλωτό έργο του 2013 με τις ιστορίες διαταραγμένης αγάπης, σε αυτήν την υποδειγματικά σκηνοθετημένη παράσταση που συγκινεί, σαρκάζει, προκαλεί και διαθέτει ερμηνείες ολκής.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 1

«Δεν θυμάμαι τίποτα και σας κουράζω», λέει στον σύζυγό της η γυναίκα με το Αλτσχάιμερ. «Δεν πειράζει. Υπάρχουν ζωές πολύ πιο περίπλοκες από τη δική μας», της απαντά εκείνος. Αυτές μας ζητά να παρατηρήσουμε ο Ζοέλ Πομερά (γενν. 1963), σε συνθήκες εργαστηρίου, αποσπασματικά και συνοπτικά. Από το ειδικό της κάθε περίπτωσης οδηγούμαστε στο συλλογικό: στο διαλυτικό πνεύμα των υπερτροφικά εκλογικευμένων και απείρως συγκεχυμένων καιρών μας. Σκηνές-εικόνες ζευγαριών, τα οποία «πιάνονται επ’ αυτοφώρω» σε μια οριακή συνθήκη της σχέσης τους, εκθέτει ο Γάλλος πολυβραβευμένος δραματουργός, που παράτησε το σχολείο στα 16 και, μολονότι αυτοδίδακτος, έχει ήδη καταξιωθεί ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας ενός νέου ουμανιστικού θεάτρου.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 2

Με υπόκωφο χιούμορ κι ευγενή σαρκασμό, μέσα από δώδεκα αυτόνομες σκηνές, η αγάπη δοκιμάζεται, αμφισβητείται, καταστρατηγείται ή απλώς τελειώνει. Γνώστης του λόγου, του ρυθμού και του άρρητου, του «από-κάτω-κειμένου», ο Πομερά αξιοποιεί φράσεις στα όρια του κλισέ («σ’ αγαπώ ολοκληρωτικά, τρυφερά και τραγικά») και μελό συμβάσεις (η προδομένη πόρνη, η κερατωμένη νύφη κ.λπ.), υπονομεύοντάς τις με λεπτή ειρωνεία, εύστοχες κλιμακώσεις και παιγνιώδη­ στοχαστικότητα. Αποτίνει άτυπο φόρο τιμής στα ερωτικά γαϊτανάκια του Άρτουρ Σνίτσλερ αλλά και των αμερικανικών κομεντί, στο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» αλλά και στη «Φιλουμένα Μαρτουράνο». Συνθέτει έτσι ένα έργο-ανατομία των σχέσεων, απογειώνοντας τη θεατρικότητα κι επαναπροσδιορίζοντας με όρους εκλαϊκευμένης ψυχολογίας, ηθικής και κοινωνικής ανθρωπολογίας την ιστορία της έννοιας «αγάπη».

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 3

Ο Νίκος Μαστοράκης κλείνει το έλλογο ζώο που λέγεται «άνθρωπος» στις ατραπούς ενός σκηνικού κλουβιού και μεταφέρει το σκυθρωπά περιπαικτικό ύφος του Γάλλου­ συγγραφέα. Μολονότι κάποτε υπερτονίζει το συναίσθημα (ταυτίζοντας π.χ. την αγάπη με νεκρή πόρνη), καταθέτει μια παράσταση-ζωντανός οργανισμός. Ξέρει τι σημαίνει «ξερό» ύφος και πόση βαρύτητα έχει μια «αγκαλιά» ή πώς πρέπει να διαμείβονται οι πιο κοινότοπες στιχομυθίες. Οι ηθοποιοί­ ξέρουν πώς να δημιουργήσουν ρόλους με συνταρακτική φυσικότητα. Κι έτσι τα πάντα εξελίσσονται με αδιαπραγμάτευτη οργανικότητα­.

Χάρη στην –ευφυώς δυσαρμονική­– κινησιολογία της Βάλιας Παπαχρήστου, στην οποία χρωστάει πολλά η σκηνοθεσία, στα δραματικά σκοτάδια που φωτίζει με στιλ η Στέλλα Κάλτσου, αλλά πρωτίστως στις ερμηνείες ακριβείας, η παράσταση μας θυμίζει πως ό,τι βλέπουμε, παρά τη θαυμαστή του αληθοφάνεια, δεν είναι παρά ένα θέατρο που παριστάνει την πραγματικότητα: σύντομα δράματα που διεκτραγωδούν τα αληθινά μας (ερωτικά), περιπαίζοντας τα ηθικά διλήμματα­ και τα υπαρξιακά μας άλλοθι. Οι Ιωάννα Μαυρέα, Χάρης Φραγκούλης και Κωνσταντίνα Τάκαλου ξεχωρίζουν, αλλά όλοι ανάγονται ανά σκηνές σε ρολίστες ολκής (Κλέων Γρηγοριάδης, Μαρία Καλλιμάνη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου και Ανθή Σαββάκη).

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ-ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, 2103228706. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Εραστές, σύζυγοι, οικογένειες, φίλοι… μιλούν με μελαγχολία, σκληρότητα αλλά και χιούμορ για το αδιέξοδο της αγάπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.