Φαύστα

3

Σαν να μη γράφτηκε το 1962, αλλά... αύριο: μάλλον έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται η «Φαύστα». Έτσι, πάντως, παίζεται στο Θέατρο Προσκήνιο. Ένας ωραίος θίασος, με την Ελένη Κοκκίδου κυρίαρχη, παίζει και άδει με μποστικό πάθος – σημείο αναφοράς τα εξαίσια άσματα του Βασίλη Μαντζούκη

Φαύστα

Σαν να μη γράφτηκε το 1962, αλλά... αύριο: μάλλον έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται η «Φαύστα». Έτσι, πάντως, παίζεται στο Θέατρο Προσκήνιο. Ένας ωραίος θίασος, με την Ελένη Κοκκίδου κυρίαρχη, παίζει και άδει με μποστικό πάθος – σημείο αναφοράς τα εξαίσια άσματα του Βασίλη Μαντζούκη

Φαύστα - εικόνα 1

Ένας ιλαροτραγικός μύθος που έρχεται από έναν ρευστό χωροχρόνο είναι η «Φαύστα» (1962) της Μάρθας Φριντζήλα. Όλα συνυπάρχουν εδώ: ο Ναπολέων και ο Καραϊσκάκης, οι Βόρειοι και οι Νότιοι, ο Μπιζέ και ο Μητσάκης, το έντεχνο λαϊκό των ’60s και η εξτραβαγκάντσα, το «παλιό στιλ» και το queer show. Η σκηνοθέτις αξιοποιεί τον καλλίφωνο και σκαμπρόζικο θίασό της, θέτει τη μουσικότητα υπέρ πάντων και δίνει το στίγμα της, σεβόμενη το θεοπάλαβο κύρος του Μποστ. Η Φαύστα της χαμογελά σκυθρωπά, με τη vintage εσάνς μιας συγκινημένης οπερέτας. Και ο αποδομημένος δεκαπεντασύλλαβος του Μποστ ακούγεται ορθά.

Παραπέμποντας αρχικά στην μπεκετική Γουίνι από τις «Ευτυχισμένες μέρες», η Ελένη Κοκκίδου παίζει μια Φαύστα μελιστάλαχτη κι αιθέρια. Με την κωμική σοβαρότητα και τη σκωπτική λαχτάρα που απαιτούνται, ο –αντρικός κι εύστοχα παρενδυτικός– θίασος την πλαισιώνει παίζοντας εξίσου απολαυστικά: Τάσος Γιαννόπουλος (Γιάννης), Κώστας Μπερικόπουλος (Μαριάνθη), Βαγγέλης Χατζηνικολάου (Ριτσάκι), Μενέλαος Χαζαράκης (κύριος Ιατρού), Γιώργος Γιαννακάκος (κυρία Ιατρού) και Γιώργος Οικονόμου (υιός Ιατρού).

Φαύστα - εικόνα 2

Σημείο αναφοράς είναι τα έντεκα τραγούδια που συνέθεσε ο Βασίλης Μαντζούκης. «με σαφείς αναφορές στον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, τον Μπιζέ και τον Μότσαρτ, με σάμπες που γίνονται σούστες, με ζεϊμπέκικα και κουβανέζικα μπολερό», όπως παραδέχεται και ο ίδιος­. Ένα τσαντίρι μεταμοντέρνας­ οπτικής έχει στήσει ο Άγγελος Παπαδημητρίου (σκηνικά-κοστούμια­): μια λευκή ακολουθία από σκηνές τύπου igloo. Ευφάνταστο, αλλά κάπως παράταιρο. Το ίδιο σχόλιο ισχύει και για την queer εξτραβαγκάντσα –ένδυση, χορευτικό και στιλ– της οικογένειας Ιατρού. Πρόκειται, ωστόσο, για μια παράσταση που δίχως πολλά μέσα, με την αισθητική του χειροποίητου, ανασταίνει το ιδιοσυγκρασιακό, απαράμιλλο και μοναδικό θεατρικό ιδίωμα του Μποστ με το σουρεαλισμό, τη σκεπτόμενη αθωότητα και την εντοπιότητα των ελληνικών ’60s.

Διότι η «Φαύστα» αποδεικνύεται μια τολμηρή θεατρική κατασκευή-κιβωτός υφών, αλληγοριών, γέλιων και συγκινήσεων. Είναι ένα ανελέητα σκανδαλιάρικο, επιτηδευμένα αφελές και ακραιφνώς παραδοξολόγο σκέρτσο διαρκείας. Είναι μαζί μια πικρή προσομοίωση της μικροαστικής νοημοσύνης, ηθικής και κοινωνικής ευπρέπειας και μια θλιμμένη σάτιρά τους. Η απλοϊκή­ υπόθεση αφορά ένα μελοδραματικά παράλογο συμβάν: ένα τετράχρονο κοριτσάκι πνίγεται στη θάλασσα. Ύστερα από δώδεκα χρόνια ο πατέρας της τη βρίσκει ζωντανή στην κοιλιά ενός θαλάσσιου κήτους που ψαρεύει, ενώ γιορτάζουν όμως το ευτυχές γεγονός, οι γάτοι της γειτονιάς κατασπαράσσουν την κοπέλα, η οποία μυρίζει ψαρίλα.

Πίσω από το γελοίο της υπερβολής ο Μποστ σατιρίζει τους μικρόνοες μικροαστούς που τελούν σε πλήρη αφασία, εθελοτυφλώντας επιδεικτικά στα δεινά που συμβαίνουν. Μόνο που σε καιρούς όπως οι δικοί μας, με τη Μεσόγειο να έχει μετατραπεί σε υδάτινο τάφο, η υπόθεση αποκτά νέα συμφραζόμενα. Η αφασία της Φαύστας και των ομοίων της φέρνει στο νου την τωρινή στάση απέναντι στο προσφυγικό. τέτοιες απωθήσεις δεν είναι ψυχαναλυτικής, αλλά κοινωνιολογικής φύσης.

ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ Στουρνάρη και Καπνοκοπτηρίου 8, 2108256838.

Περισσότερες πληροφορίες

Φαύστα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Μια «απωλεσθείς» κόρη, που την καταπίνει ένα κήτος, ανθρωποφάγες γάτες, το ναυάγιο του «Τιτανικού» και ο χαμός του Καραϊσκάκη στην τρελή και αιχμηρή κωμωδία του Μποστ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.