Δωδέκατη νύχτα

2,5

Παράσταση με δυνατές στιγμές, ασυντόνιστη όσο κι ενδιαφέρουσα, με αμφισεξουαλικές προθέσεις στην ανάγνωση της υπόθεσης, ηθελημμένη παιδικότητα στον ερμηνευτικό κώδικα κι ένα φορμαλιστικά αλλόκοτο ύφος, στα όρια του βιντεοκλίπ.

Δωδέκατη νύχτα

Παράσταση με δυνατές στιγμές, ασυντόνιστη όσο κι ενδιαφέρουσα, με αμφισεξουαλικές προθέσεις στην ανάγνωση της υπόθεσης, ηθελημμένη παιδικότητα στον ερμηνευτικό κώδικα κι ένα φορμαλιστικά αλλόκοτο ύφος, στα όρια του βιντεοκλίπ.

Δωδέκατη νύχτα - εικόνα 1

Ο έρωτας είναι πάνω και πέρα από τα φύλα. Μάλλον αυτό προασπίζεται ο σκηνοθέτης, διαβάζοντας με queer προθέσεις την ούτως ή άλλως οντολογικά αμφίσημη υπόθεση της «Δωδέκατης νύχτας». Θυμίζω: σε αυτήν την ιδιότυπη κωμωδία η Βιόλα ναυαγεί σε έναν τόπο με το όνομα «Ιλλυρία» και θέτει τις υπηρεσίες της στον άρχοντα Ορσίνο μεταμφιεσμένη σε αγόρι. Εκείνος είναι ερωτευμένος με τη βαρυπενθούσα Ολίβια, η οποία τον απαρνείται. Μόλις όμως η Ολίβια δει τη Βιόλα ντυμένη ως Σεζάριο, θα την/τον ερωτευτεί ακαριαία. Η Βιόλα, με τη σειρά της, θα ερωτευτεί τον αφέντη της. Ο Χρόνος, η Μοίρα και η Φύση –ή αλλιώς ο μέγας Σαίξπηρ– θα αποφασίσουν ποια ζευγάρια τελικά θα ευτυχήσουν.

«Έλα να σείεται το Τσίλλερ! Το μ… μου κι έξι αβγά κάνουνε μια τηγανιά!»: έτσι βρόμικα μιλάει ο γλεντοκόπος σερ Τόμπι, ερμηνευμένος από έναν καρατερίστα του εκκεντρικού όπως ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, ντυμένο εξωφρενικά με τουτού μπαλαρίνας και γουνάκι ώμου (κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη). Ο ρόλος αποθεώνεται, φανερώνοντας εξίσου το λαϊκό, φαρσικό υπόστρωμα του έργου όσο και τον παγανιστικά οργιαστικό χαρακτήρα του. Η έκκλησή του όμως στο θυμικό και το αίτημα για ρήξη πέφτει στο κενό. Διότι εντέλει ρόλος και ηθοποιός μοιάζουν φερμένοι «από άλλο ανέκδοτο». Το θυμικό μένει ανενεργό εδώ και μια άλλου τύπου θεατρικότητα εγκαλείται.

Δωδέκατη νύχτα - εικόνα 2

Ο Δημήτρης Καραντζάς, χρησιμοποιώντας σαν αλλόκοτη πασαρέλα το εντυπωσιακό ρόδινο σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη, μπλέκει ύφη και διαθέσεις για να δημιουργήσει ενδιαφέροντες πόλους και σκηνές ανθολογίας, αλλά χάνει το κέντρο των ζητουμένων. Εκείνα που διακαώς εγκαλεί ο Σαίξπηρ είναι η τρέλα, η απελευθέρωση, το γλέντι και η κατάρριψη των ταμπού. Ο Καραντζάς δεν θέλησε να φέρει στη σκηνή αυτήν τη χοϊκή παραφορά, ούτε να μας παρουσιάσει τους σαιξπηρικούς ήρωες ως νέους γεμάτους σφρίγος, πάθος κι επαναστατικές ορέξεις. Κινήθηκε περιμετρικά, κάποτε φλυαρώντας αμήχανα (όπως όταν ακυρώνει τις σκηνές αναγνώρισης και αποκάλυψης του φινάλε) και άλλοτε πετυχαίνοντας διάνα (όπως όταν επιτρέπει στις ευαισθησίες της διάθεσης και του φύλου να αναχθούν σε εμβληματικές στιγμές). Κατά βάση επέμεινε σε ένα στιλιζαρισμένο ύφος, με μιαν επίφαση ρομαντικής μελαγχολίας, παιγνιώδη –συχνά στα όρια του παιδικού θεάτρου– σκέρτσα, θεατράλε πόζες στο στιλ του μοδάτου voguing των ’80s και χορογραφημένα σύνολα (κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου). αυτή η βιντεοκλίπ αισθητική επιτείνεται από τις διαρκείς ηχητικές παρεμβολές, τις αναπαραγωγές των φωνών και τις πένθιμες electropop νεο-μπαλάντες (Δημήτρης Καμαρωτός).

Φοβερή φιγούρα είναι, πάντως, η άφυλη Βιόλα με τη δερματί ολόσωμη φόρμα, ερμηνευμένη με υποδειγματική σοβαρότητα από την Έμιλυ Κολιανδρή, ωραία σφήνα η Ελίνα Ρίζου (η ακόλουθός της), πνευματώδης ο Γιάννης Κλίνης (τρελός), σαν θλιμμένη μαριονέτα η Εύη Σαουλίδου (Ολίβια), ορθός στην κρίση μεγαλομανίας του ο Νίκος Χατζόπουλος (Μαλβόλιο). στον τελευταίο χρωστάμε και τη μετάφραση-σωστό έργο τέχνης. Παίζουν επίσης οι Β. Αμπατζής, Δ. Κίτσος, Β. Μαγουλιώτης, Άρ. Μπαλής, Μ. Σαράντης, Αιν. Τσαμάτης­, Σπ. Χατζηαγγελάκης, Γ. Χρυσοστόμου.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 2105288170-1. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δωδέκατη νύχτα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 130 '

Ρομαντισμός, παγανισμός, μεταμφιέσεις με φόντο τη μυθική Ιλλυρία. Η Βιόλα φτάνει εκεί ναυαγός, μεταμφιέζεται σε αγόρι για να μπει στην υπηρεσία του δούκα Ορσίνο, του οποίου η αγαπημένη Ολίβια ερωτεύεται τελικά τη Βιόλα σαν αγόρι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.