Στέλλα κοιμήσου

3

Το πρώτο θεατρικό έργο του γνωστού κινηματογραφιστή είναι ένα αστικό δράμα με αλληγορικές προεκτάσεις και με γλώσσα επιτηδευμένα χυδαία, παιγμένο με ένα ρεαλιστικό κώδικα που δαγκώνει και φτάνει διαρκώς στην υστερία, μπουκάρει στο σαλόνι των λούμπεν μεγαλοαστών και μας λέει: «Ιδού ποιοι ορίζουν τη ζωή μας».

Στέλλα κοιμήσου

Το πρώτο θεατρικό έργο του γνωστού κινηματογραφιστή είναι ένα αστικό δράμα με αλληγορικές προεκτάσεις και με γλώσσα επιτηδευμένα χυδαία, παιγμένο με ένα ρεαλιστικό κώδικα που δαγκώνει και φτάνει διαρκώς στην υστερία, μπουκάρει στο σαλόνι των λούμπεν μεγαλοαστών και μας λέει: «Ιδού ποιοι ορίζουν τη ζωή μας».

Στέλλα κοιμήσου - εικόνα 1

Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Σπιρτόκουτο» (2003), ο Γιάννης Οικονομίδης εξέθετε το δράμα ενός καφετζή στον Κορυδαλλό-«δείγμα» της νευρωτικής ψυχοπαθολογίας του μικρομεσαίου νεοέλληνα. Στο πρώτο θεατρικό του έργο εστιάζει στο «δράμα» ενός άλλου νεοέλληνα, του φτασμένου λούμπεν μεγαλοαστού. Στο «Σπιρτόκουτο» άντλησε την πρώτη ιδέα από τον «Πατέρα» του Στρίντμπεργκ, εδώ από την «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου. Μόνο που στο «Στέλλα κοιμήσου» ο πάτερ φαμίλιας, εκτός από θεσμική μορφή της οικογένειας, παραλληλίζεται εύκολα με τους υπαρκτούς νονούς του νεοελληνικού παρακράτους. οπότε αντίστοιχα η οικογένειά του ταυτίζεται με ό,τι αποκαλείται «ελληνικός λαός» και καταχρηστικά «εμείς οι θεατές».

Ένα αστικό δράμα που ζητά έναν εξουθενωτικό ρεαλισμό από τους ηθοποιούς και μια τραγικωμική αλληγορία πάνω στην κοινοτοπία του κακού που καλεί τους θεατές σε αφύπνιση και αυτογνωσία: αυτό είναι το «Στέλλα κοιμήσου». Ο Οικονομίδης μιλάει για την εμπορευματική αξία που έχει το θηλυκό της φεουδαρχικής οικογένειας ενόψει του γάμου του, φέρνοντας το «λαϊκό» αυτό μοτίβο δραματουργίας στο οικονομικο-πολιτικο-κοινωνικό παρόν. Πραγματεύεται έτσι έντεχνα το μύθο, τα κλισέ όσο και την πραγματικότητα των νεόπλουτων που διαφεντεύουν τους κρατικούς πόρους με τις ίδιες μαφιόζικες πρακτικές που ορίζουν την τύχη των τέκνων τους. Παράδειγμα; Η κόρη του μεγαλομαφιόζου Στέλλα (Ιωάννα Κολλιοπούλου) πρέπει σώνει και ντε να παντρευτεί τον γιο ενός πολιτικού παράγοντα, ώστε να «καθαρίσει το όνομα της οικογένειας» και «να μπει ο μπαμπάς στην πολιτική». Πολλές αλήθειες ακούγονται σε αυτό το έργο. Και άλλες τόσες ­κοινοτοπίες…

Ο Οικονομίδης, πάντως, δεν ηθογραφεί. Ούτε παρουσιάζει απλώς μια σύγκρουση χαρακτήρων. Ο ρυθμός με τον οποίο κλιμακώνονται η λεκτική και η φυσική βία, οι υστερικές –στα όρια του ορυμαγδού– στιχομυθίες, η βραδυφλεγής ανατροπή και η αιφνίδια μετατροπή της, οι παύσεις και οι εντάσεις υποδηλώνουν υποκριτική εμβάθυνση. Μολονότι ο θίασος έχει δουλευτεί επαρκώς, δεν διαθέτουν όλοι το εκτόπισμα του ιδανικού στο ρόλο του πατέρα Στάθη Σταμουλακάτου ή τη διαλεκτική της απεγνωσμένης ανηθικότητας που φέρει η Έλλη Τρίγγου (μικρή κόρη), ούτε το σαρκαστικό χιούμορ του Γιάν­νη Νιάρρου (γιος). Η διευθέτηση των ηθοποιών επίσης δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Τα πάντα διαδραματίζονται κάπου στο κέντρο της σκηνής. Ο Οικονομίδης δεν αξιοποιεί το προσκήνιο ή το βάθος, αφήνοντας στην τύχη τους τις δυναμικές που ενεργοποιεί μια δουλεμένη mise-en-scène. Κομβικά αισθητικά ζητήματα απομένουν ανεπίλυτα. Η παράσταση είναι κατ’ ουσίαν ασκηνογράφητη, με κοστούμια δίχως άποψη, κάτω από ένα βασικό φωτισμό και μουσικό βόμβο. Αξιοσημείωτο είναι το ότι με τη συγκεκριμένη παραγωγή το Εθνικό Θέατρο κέρδισε, σε επίπεδο marketing, το θόρυβο μιας αντιδραστικής επιτυχίας. η παράσταση είναι ήδη οριακά sold out. Παίζουν επίσης οι Αντ. Ιορδάνου, Μ. Κώνστα, Αλ. Μαυρόπουλος, Κ. Μυριαγκού.


ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ-ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ» Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170-1. Διάρκεια: 90΄. Κατάλληλο για άνω των 15 ετών.

Περισσότερες πληροφορίες

Στέλλα κοιμήσου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρώτο θεατρικό έργο του βραβευμένου κινηματογραφιστή («Σπιρτόκουτο»), αθυρόστομο, βίαιο και ανατριχιαστικά αληθοφανές, μας βάζει στην πολυτελή βίλα ενός νεόπλουτου νονού της νύχτας, όπου ακόμη και οι οικογενειακές σχέσεις έχουν το χρώμα του χρήματος.

Στέλλα κοιμήσου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρώτο θεατρικό έργο του βραβευμένου κινηματογραφιστή («Σπιρτόκουτο»), αθυρόστομο, βίαιο και ανατριχιαστικά αληθοφανές, μας βάζει στην πολυτελή βίλα ενός νεόπλουτου νονού της νύχτας, όπου ακόμη και οι οικογενειακές σχέσεις έχουν το χρώμα του χρήματος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.