Γκιακ

3

Γύρω από μια τάφρο γεμάτη κόκαλα, σε απόσταση αναπνοής και κοιτώντας μας κατάματα, τέσσερις ηθοποιοί εξομολογούνται, με αυθεντικότητα που καθηλώνει, τις «παλιές», αιμάτινες ιστορίες ενός νέου συγγραφέα που αξίζει να ανακαλύψετε.

Γκιακ

Γύρω από μια τάφρο γεμάτη κόκαλα, σε απόσταση αναπνοής και κοιτώντας μας κατάματα, τέσσερις ηθοποιοί εξομολογούνται, με αυθεντικότητα που καθηλώνει, τις «παλιές», αιμάτινες ιστορίες ενός νέου συγγραφέα που αξίζει να ανακαλύψετε.

Γκιακ - εικόνα 1

Κανίβαλοι, ανθρωποφάγοι, στυγνοί εκδικητές. Βάρβαροι και αιμοδιψείς, εξόριστοι από την κοινή ηθική. Πρωτόγονοι και σαλεμένοι. Έχουν γυρίσει από το μέτωπο του πολέμου. Ο θάνατος τους έχει μεταμορφώσει. Κι όμως, μια στιγμή μετά, φαντάζουν ολότελα αθώοι, έρμαια ενός βίαιου εθιμικού δικαίου. Είναι οικείοι, κοντινοί μας, σχεδόν συγγενείς, ίσως παππούδες μας. Το αίμα μας μιλά στο «Γκιακ» (στα αρβανίτικα, «αίμα» και «έγκλημα τιμής»), τη συλλογή διηγημάτων που έγραψε στην, καταγωγική του διάλεκτο, ο νέος και δικαίως διακεκριμένος συγγραφέας Δημοσθένης Παπαμάρκος. Ο 33χρονος ιστορικός με τη γερή πένα, παραμερίζοντας τις επίσημες «ένδοξες» καταγραφές, δίνει το λόγο στον άδοξο, άγνωστο –και δη Αρβανίτη– στρατιώτη του 1922. Φέρνει έναν παλιό, λησμονημένο κόσμο στο φως και ανάγει τη σκοτεινότητά του σε λογοτεχνικό, ιστορικό και, συνάμα, βιωματικό γεγονός.

Υποψήφιος διδάκτορας Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ο Παπαμάρκος, αρβανίτικης καταγωγής, μεγάλωσε στη Μαλεσσίνα της Λοκρίδας. Πρωτοέγραψε, στα 15 του, ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας. Το «Γκιακ» (εκδ. Αντίποδες, 2014) είναι το πιο πρόσφατο έργο του. Πηγή έμπνευσης; Το διδακτορικό του, με θέμα τη μικρασιατική εκστρατεία. Πρόκειται για οχτώ αφηγήσεις, γραμμένες σε πρώτο ενικό, τόσο άμεσες και ζωντανές που φαντάζουν με μύχιες εξομολογήσεις, μαρτυρίες που αλιεύθηκαν σε σκονισμένα αρχεία. Αρβανίτες στρατιώτες στη μικρασιατική εκστρατεία αναθυμούνται και εξιστορούν τι συνέβη στο μέτωπο ή όταν επέστρεψαν στα χωριά τους ή κατέληξαν στρατοκόποι, σφαγείς γουρουνιών στο Σικάγο, πλάνητες και σαλοί. Υπάρχει και μια παραλογή, σε έμμετρο δεκαπεντασύλλαβο, για μια γυναίκα και το θάνατο. Δυσκολεύεσαι να πιστέψεις πως γράφτηκε το 2014. Το ίδιο ισχύει για όλη τη συλλογή.

Γκιακ - εικόνα 2

Η διάπυρη προφορικότητα της γραφής του Παπαμάρκου αποδεικνύει την εγγενή της θεατρικότητα και το λοξό ρεαλισμό της στην παράσταση του ηθοποιού Θανάση Δόβρη, ο οποίος σκηνοθετεί, μάλιστα, για πρώτη φορά. Δίχως να ανοίγεται σε νέους δρόμους αφηγηματικότητας, κατευθύνει στέρεα τους ικανότατους ηθοποιούς του κι εκείνοι ερμηνεύουν τους «ρόλους» τους με προσωπικότητα. Παράφορος κι ορμητικός, όλο νεύρο ο Στέλιος Ιακωβίδης. Γλαφυρός και δηκτικός, με έλεγχο των εκφραστικών του μέσων, ο Σωτήρης Τσακομίδης. Θαρρείς με μιαν αναπνοή, η Eύη Σαουλίδου. Αφοπλιστικά ειλικρινής, με αφομοιωμένο αίσθημα και τεχνικές, ο Γρηγόρης Ποιμενίδης.

Ένα σκάμμα γεμάτο κόκαλα ο σκηνικός χώρος (Εύα Γουλάκου), υποβλητικά ημι-φωτισμένο (Λευτέρης Παυλόπουλος), γίνεται ένα εναργές τοπίο για ιστορίες «απ’ τα κόκαλα βγαλμένες» και καίριες είναι οι συνθέσεις του Νίκου Ντούνα. Το σκηνικό τοπίο προϊδέαζε, ωστόσο, για μια πιο υπερβατική, μη ρεαλιστική σκηνοθετική φόρμα. Βασική ένσταση: με τα κόκαλα δεν παίζουμε. Όπως έλεγε και ο Ισμαήλ Κανταρέ στον «Στρατηγό της νεκρής στρατιάς», με τον οποίο θαρρείς ότι συνομιλεί ο Παπαμάρκος: «Τα οστά είναι ο αληθινός πόλεμος. Είναι η ουσία του, ό,τι απομένει στο τέλος, σαν τα άλατα στον πυθμένα του σωλήνα όπου εκτελείται μια χημική αντίδραση».

SCROW Αρχελάου 5, Παγκράτι, 2107235842. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Γκιακ

  • Δραματοποιημένα Διηγήματα
  • Διάρκεια: 70 '

Θεατρική μεταφορά της βραβευμένης συλλογής ιστοριών για στρατιώτες που είχαν πολεμήσει στη Μικρασιατική Εκστρατεία γραμμένες σε προφορική γλώσσα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.