Οιδίνους

4

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους - εικόνα 1

«Δουλειά μου είναι να κάνω τους ανθρώπους να συμμετέχουν πιο ουσιαστικά στη ζωή τους. Η τέχνη, για να είναι καλή, πρέπει να είναι χρήσιμη και όχι διακοσμητική», έχει πει ο Έντουαρντ Άλμπι, για τον οποίο το θέατρο λειτουργεί ως καθρέφτης της ζωής και ως καταλύτης που μπορεί να προκαλέσει μια αυτογνωσιακή διαδικασία. Στην ίδια αυτή διαδικασία μας βάζει και ο αρχαιοελληνικός μύθος του Οιδίποδα, του οποίου ολόκληρη η ζωή είναι η δύσκολη και γεμάτη εμπόδια πορεία προς την αυτογνωσία. Δεν είναι τα περιστατικά που καθιστούν τραγική την ύπαρξη. Τραγικός είναι αυτός που ωθεί τη βεβαίωση της ύπαρξής του στα όρια κι εκεί αποτυγχάνει.

Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά με το έργο του Θανάση Τριαρίδη; Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας βρήκε έναν ιδιοφυή τρόπο να συνομιλήσει με το εμβληματικό πρόσωπο του αρχαίου δράματος, ακολουθώντας τη δομή ενός εξίσου εμβληματικού έργου του σύγχρονου θεάτρου, του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι, προκειμένου να αποκαλύψει τις γκρίζες ζώνες της ταυτότητας και της οικογενειακής ζωής. Χρησιμοποιεί παιχνίδια του μυαλού και των λέξεων (Οίδημα-Νους) και προσπαθεί να ταυτίσει τον Λάιο με τον Οιδίποδα μέσα από την ιστορία ενός ζεύγους φιλολόγων. Η Ι. και ο Λ., αρνούμενοι να αποδεχτούν το θάνατο του παιδιού τους, αποφασίζουν να το «διατηρήσουν» στη ζωή. Ο Λ. μάλιστα στην καθημερινότητά του ζει άλλοτε ως πατέρας κι άλλοτε ως γιος – με αυτό τον τρόπο το έργο σχολιάζει τόσο τη σχέση του εξουσιαστή πατέρα με τον γιο του όσο και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα.

Οιδίνους - εικόνα 2

Μια τέτοια ιστορία υπερβαίνει τις ερμηνείες, διότι οι ερμηνείες, καθότι ορθολογικές, δεν μπορούν να εξαντλήσουν το ανορθόδοξο που είναι η ύπαρξη μέσα στον κοσμικό χρόνο. Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ζει εκ των έσω και με πάθος το δράμα του πατέρα. Το εσωτερικό αυτό δράμα, όμως, είναι ταυτόχρονα αυτό που, εξωτερικευόμενο, δημιουργεί την ιστορία. Μαζί με τη γυναίκα του –αξιοθαύμαστα συγκρατημένη η ερμηνεία της Άννας Μάσχα ως τραγικής μάνας και συζύγου–, εντέλει, δεν επιζητούν την «ευημερία» αλλά την αλήθεια. Αυτό είναι το οντολογικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου, αυτό είναι το ζητούμενο σε αυτό το έργο για την αφύσικη συνθήκη της οικογένειας, για τον ανυπόφορο εαυτό, για τις παραισθητικές ταυτότητες της Δύσης, για την άβυσσο της ακατανόητης αγάπης.

Η σκηνοθεσία καθιστά διάφανες τις υπαρξιακές, μεταφυσικές και φιλοσοφικές αγωνίες του ιδιότυπου ψυχολογικού δράματος και μας καλεί να βυθιστούμε στο υποσυνείδητο του Λ., διατηρώντας όμως αδρή και ανέπαφη τη συνάντησή του με τη γυναίκα του Ι., η οποία τον παροτρύνει να απελευθερωθεί από τους φόβους του αλλά τον οδηγεί στη συντριβή. Αν αφεθείτε στο συγκινησιακό ταξίδι των σημαντικών ερμηνευτών, τότε με μια γνήσια συναισθηματική φόρτιση θα τους απολαύσετε και ίσως δεν κουραστείτε από τη διαρκή ένταση και το χρονικό «ξεχείλωμα» κάποιων σκηνών.

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, 2103255444. Διάρκεια 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίνους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα εφιαλτικό ψυχολογικό θρίλερ όπου ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή συναντά το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.