Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ ή η ανουσιότητα του να ζεις

3

Ήδη από τον τίτλο μπορεί να υποψιαστεί κανείς πόσο προβοκατόρικο είναι αυτό το έργο. Όχι όμως πόσο ενδιαφέρον, σπλάτερ, και διεστραμμένα διδακτικό γίνεται.

Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ ή η ανουσιότητα του να ζεις

Ήδη από τον τίτλο μπορεί να υποψιαστεί κανείς πόσο προβοκατόρικο είναι αυτό το έργο. Όχι όμως πόσο ενδιαφέρον, σπλάτερ, και διεστραμμένα διδακτικό γίνεται.

Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ ή η ανουσιότητα του να ζεις - εικόνα 1

"Θέλεις να το διαλύσουμε το μπουρδέλο;" Από τέτοιες εκφράσεις συντίθεται το κείμενο της Λένας Κιτσοπούλου. Βρισιές, κλισέ και κοινοτοπίες: από το ποιος είναι ο καλύτερος ταραμάς μέχρι την ξανθή κουπ του Χρ. Ξηρού και για το πώς κατεβάζεις ταινίες με u-torrent μέχρι την ψηφιακή ζυγαριά. Η λέξη "μαλάκας" λειτουργεί σαν leitmotiv σ’ αυτό το έργο-κατάλογο από τετριμμένες κουβέντες και ανούσιες θεματικές. Οι δυο ηθοποιοί φλυαρούν επί 80΄, καθισμένοι σε έναν καναπέ, μπροστά στα ανοιγμένα laptop τους, με μια κούπα καφέ στο πλάι. Μόνο που, ανά στιγμές, παθαίνουν αμόκ. Εντελώς ξαφνικά, δηλαδή, παρουσιάζουν συμπτώματα ψύχωσης, πανικού, σχιζοφρένειας, παράνοιας.

Ουρλιάζουν ή/και παραφέρονται, με την Κιτσοπούλου να μουγκανίζει, να αφρίζει και να ωρύεται ("Δεν μπορώ όλα αυτά τα ανούσια που λέμε!") και τον Κότσιφα, για ασήμαντη αφορμή, να κάνει μια φρενήρη επίθεση εναντίον της: "Θα σ’ το συνθλίψω το κρανίο να εκτονωθώ", δηλώνει. Κι αμέσως μετά, αιμόφυρτοι κι εξαντλημένοι, πέφτουν σε καταστολή, ηρεμούν και ξαναπιάνουν το κουβεντολόι. Επανέρχονται, δηλαδή, "στην ανουσιότητα του να ζεις"…

Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ ή η ανουσιότητα του να ζεις - εικόνα 2

Μια μακάβρια κομεντί διαδραματίζεται, έτσι, ενώπιόν μας: μια γκροτέσκα, γκραν-γκινιόλ, αιματηρή εκδοχή τηλεοπτικής κωμωδίας, σαν παρωδία της τηλεοπτικής σειράς "Σ’ αγαπώ-μ’ αγαπάς" (2000-2002) με τη Δήμητρα Παπαδοπούλου και τον Θοδωρή Αθερίδη. Όπως εκείνοι υποδύονταν ένα τυπικό αθηναϊκό ζευγάρι "της διπλανής πόρτας", με τους τσακωμούς, τις γλύκες και τις ανησυχίες τους, έτσι και εδώ, η Λένα και ο Γιάννης παίζουν (ομολογουμένως, απολαυστικά) δύο φίλους, "βαρεμένους" σαραντάρηδες του σήμερα. Μόνο που η δουλειά της Κιτσοπούλου είναι πολλά περισσότερα από μια μη πολιτικώς ορθή stand-up tragedy.
Σε μια απροσδόκητη αποστροφή, οι δυο ηθοποιοί απευθύνονται (και) σ’ εμάς, βρίζοντας ή, έστω, περιπαίζοντας το κοινό, σχολιάζοντας, ταυτόχρονα, την ίδια την κατασκευή της παράστασης. Τώρα γινόμαστε εμείς το θέαμα. Κι ό,τι συμβαίνει και λέγεται, λόγω της εμμονικής του διάρκειας και δομής, αποκτά μια διάσταση διδακτική ή, αν θέλετε, έως και αποτροπαϊκή. Ακούς τόση "βλακεία" επί σκηνής, ώστε σου φέρνει αποστροφή όταν αυτό συμβεί στην αληθινή ζωή.

Παρούσα στο σανίδι ως συγγραφέας, σκηνοθέτις και ηθοποιός, η Κιτσοπούλου μιλά με μια αυθεντικότητα που τσακίζει κόκαλα. Το κείμενό της, αν και γραμμένο από πριν, φαντάζει αυτοσχεδιαστικό. Είναι τόσο ζωντανό που θα μπορούσε (και θα έπρεπε) να αλλάζει, σε σημεία, κάθε βράδυ.
Η αθυρόστομη και ψυχαναγκαστική "ποιητική" της λειτουργεί πάντως... ομοιοπαθητικά: δείτε το "χάλι" μας, την παθητικότητα, το "βόλεμα", τη μισαλλοδοξία και το ξόδεμα της ζωής. Ας σκεφτούμε αλλιώς, λοιπόν. Κι ας πράξουμε αλλιώς. Μπορούμε; Τέτοιες διερωτήσεις μάλλον επιδιώκει η Κιτσοπούλου, υιοθετώντας, ωστόσο, μια μονολιθική οπτική που αγνοεί τη συνθετότητα του υπάρχειν.

ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ Αμερικής 2 (City Link), 2103210025. Διάρκεια: 80΄.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).