Εμιgrέδες

3,5

Η αναζήτηση ταυτότητας δύο μεταναστών, ενός διανοούμενου κι ενός εργάτη, σε μια παράσταση που αγγίζει ιδιαιτερότητες του Θεάτρου του Παραλόγου, με πρωταγωνιστές δύο ικανότατους ηθοποιούς.

Εμιgrέδες

Η αναζήτηση ταυτότητας δύο μεταναστών, ενός διανοούμενου κι ενός εργάτη, σε μια παράσταση που αγγίζει ιδιαιτερότητες του Θεάτρου του Παραλόγου, με πρωταγωνιστές δύο ικανότατους ηθοποιούς.

Εμιgrέδες - εικόνα 1

«Ζούμε σαν βακτήρια στο εσωτερικό ενός οργανισμού. Δυο ξένα σώματα. Παράσιτα. Εγώ που νόμιζα πως ήμουν ένα πολύτιμο κύτταρο. Και τώρα ένα παράσιτο συντροφιά μ’ ένα πρωτόζωο». Κάπως έτσι αισθάνεται για τη ζωή του, ο ένας από τους δύο απελπισμένους ήρωες του Μρόζεκ στους «Εμιgrέδες», ενός έργου του 1974, που επιβεβαιώνει πως ο εγκλωβισμός από το αδιέξοδο είναι οικουμενικώς ανθρώπινη υπόθεση. Μοναχικός και χωρίς όνομα είναι ο ΑΑ (Προμηθέας Αλειφερόπουλος), ένας διανοούμενος, πολιτικός μετανάστης^ μετανάστης είναι και ο ΧΧ (Θάνος Τοκάκης), ένας εργάτης που παλεύει για την επιβίωση. Ζουν χαμένοι μέσα σε μια μεγαλούπολη και «ενταφιασμένοι» στην υπόγεια κάμαρά τους.

Μοιράζονται το φαγητό, τον πνιγηρό αέρα και την υγρασία αλλά όχι και τις σκέψεις τους. Ανήσυχος πνευματικά και ιδεολογικά ο ΑΑ, γίνεται κυνικός παρατηρώντας τον συγκάτοικό του, έχει την ικανότητα της χειραγώγησης και τον χρησιμοποιεί ως αντικείμενο μελέτης για το βιβλίο του σχετικά με την απελευθέρωση από κάθε είδους πνευματική ή υλική σκλαβιά. Συναισθηματικός, απολιτικός και υλιστής, ο ΧΧ μαζεύει δεκάρα, δεκάρα το κομπόδεμα που θα του επιτρέψει να γυρίσει στην πατρίδα.

Οι μετανάστες του Μρόζεκ εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ψυχρού πολέμου. Ο Πολωνός συγγραφέας κάνει την κοινωνία παρατηρητή των επιζώντων αυτού του πολέμου. Χρησιμοποιώντας το στοιχείο του παραλόγου, θίγει το θέμα της ελευθερίας και προτείνει στους απόκληρους, τους εκπατρισμένους, τους περιθωριακούς να αντιμετωπίσουν επαναστατικά τη διεκδίκηση της ελευθερίας στο πλαίσιο εφαρμογής μιας υπό αμφισβήτηση κοινωνικής δικαιοσύνης. Στο σκηνικό χώρο που δημιούργησαν η Αλεξάνδρα Σιάφκου και ο Αριστοτέλης Καρανάνος ο σωρός αντικειμένων μοιάζουν σαν τοποθετημένα εκεί ανέκαθεν και οι αναμνήσεις σαν αποθηκευμένες για πάντα στη μνήμη, καθώς ο ΑΑ και ο ΧΧ «σκάβουν» συζητώντας, μαλώνοντας, το κατώφλι της συνείδησης.

Ο τονισμός του γκροτέσκου από τη Γιολάντα Μαρκοπούλου προσθέτει στο πνεύμα και την ουσία της κοινωνικοπολιτικής –και έως ένα βαθμό φιλοσοφικής– παραβολής του Μρόζεκ, όμως το αστείο πρόσωπο του ΧΧ με τα κόκκινα μάγουλα κλόουν και τα σπασμωδικά ξεσπάσματα, κάποιες στιγμές, ανέτρεπαν εκ των έσω τον ειρμό των εφιαλτικών σκέψεων και δεν βοηθούσαν τους ηθοποιούς να ανασύρουν το υπέδαφος του δραματικού προσώπου που ερμήνευαν. Η καθαρή εκφορά του λόγου και η ωραία χημεία ανάμεσα στον Τοκάκη και τον Αλειφερόπουλο, οι οποίοι «σκιτσάρουν» φιγούρες από την περιοχή του Θεάτρου του Παραλόγου, στηρίζουν και με το παραπάνω την παράσταση.

Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας – B΄ Σκηνή, Κεφαλληνίας 16, 2108838727.

Περισσότερες πληροφορίες

Εμιgrέδες

  • Κοινωνικό Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Δυο μετανάστες ένας διανοούμενος κι ένας εργάτης σε αναζήτηση ταυτότητας, σε ένα έργο περί ατομικής και κοινωνικής ελευθερίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.