Η Όπερα της Πεντάρας

2

Το εμβληματικό έργο-πείραμα του 1928 σε μια προβληματική παράσταση –συγκεχυμένη μορφολογικά, δραματουργικά, αισθητικά, ερμηνευτικά όσο και φωνητικά–, με έναν, ωστόσο, εξαίσιο πρωταγωνιστή: τον Χρήστο Λούλη, ο οποίος δίνει πλήρη υπόσταση στο χαρακτηρισμό του ρόλου του Μακχίθ ως «τζέντλεμαν των κακοποιών».

Η Όπερα της Πεντάρας

Το εμβληματικό έργο-πείραμα του 1928 σε μια προβληματική παράσταση –συγκεχυμένη μορφολογικά, δραματουργικά, αισθητικά, ερμηνευτικά όσο και φωνητικά–, με έναν, ωστόσο, εξαίσιο πρωταγωνιστή: τον Χρήστο Λούλη, ο οποίος δίνει πλήρη υπόσταση στο χαρακτηρισμό του ρόλου του Μακχίθ ως «τζέντλεμαν των κακοποιών».

Η Όπερα της Πεντάρας - εικόνα 1

Τίποτε δεν παραπέμπει στον υπόκοσμο του βικτοριανού Λονδίνου, όπου υποτίθεται ότι διαδραματίζεται το έργο, ή στο Μεσοπόλεμο της εποχής συγγραφής του (1928). Το σκηνικό περιβάλλον της Εύας Μανιδάκη πετυχαίνει τον εναρκτήριο στόχο του Μπρεχτ: ξενίζει. Είναι ένας κόσμος επιστημονικής φαντασίας, ψυχρός και αδιάφορος, με inox γραφεία-κουβούκλια, κάμερες, laptop και οθόνες plasma κάτω από μια κεντρική κονσόλα κι έναν τεράστιο, πανεπόπτη «οφθαλμό». Μη λειτουργική, όμως, και ανεκμετάλλευτη αποδεικνύεται αυτή η σκηνογραφική επιλογή, ενώ συνολικά η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά εδράζεται σε μια μάλλον ατυχή συνάντηση με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, οδηγώντας σε μια –συγκεχυμένη, ασαφή και φαινομενικά μόνο αντισυμβατική– προσέγγιση του αντικαπιταλιστικού μουσικού έργου

Η Όπερα της Πεντάρας - εικόνα 2

Ο Χουβαρδάς δίνει την εντύπωση πως σκηνοθέτησε βάσει έτοιμων σκηνοθετικών συνταγών: με την εξεζητημένη παραμόρφωση που αξιοποίησε έντεχνα στον πρόσφατο σαιξπηρικό «Ριχάρδο Γ΄», με τις παρουσίες-καρτούν (κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη) και τις ερμηνείες-κόμικς. Όμως, ο πρωταγωνιστικός θίασος (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Λυδία Φωτοπούλου, Νίκος Καραθάνος, Νάντια Κοντογεώργη, Κίκα Γεωργίου), με την εξαίρεση του Χρήστου Λούλη, μένει αναξιοποίητος και δεν συγκροτεί κώδικα και ανσάμπλ, ενώ λίγοι μόνο διαθέτουν επαρκείς ή συναφείς με το ύφος του έργου τραγουδιστικές ικανότητες. Μυριάδες σκηνοθετικά ευρήματα και επιτηδευμένοι συμβολισμοί συσσωρεύονται – από την πιθηκόμορφη μάσκα του αφηγητή και τα «γαλλικά φιλιά» του αρχηγού της αστυνομίας μέχρι τις αλά φιλμ νουάρ εικόνες δολοφονημένων θυμάτων (Δημοσθένης Γρίβας) ή τους άστοχους υπέρτιτλους.

Οπερατικά στησίματα στατικής λογικής, με το θίασο να στέκει μετωπικά απέναντί μας και να άδει «θυμωμένα», εναλλάσσονται με σκηνές μπουλβάρ, εξωθημένες όμως σε μια στείρα παρωδία, στην οποία υπακούουν ακόμη και τα περίφημα τραγούδια. Ο σαρκασμός προβάλλεται με τρόπο τόσο φαντεζί ώστε, τελικά, ακυρώνεται. Η φωνητική διδασκαλία (Μιχάλης Παπαπέτρου) μπλέκει άτεχνα το μιούζικαλ με το καμπαρέ, ενώ η προσεγμένη αλλά επίπεδη ενορχήστρωση (Θοδωρής Οικονόμου), εστιασμένη στη μελωδικότητα, με προβλήματα έντασης στην ηχοληψία, καθώς και οι παράτονα μεταφρασμένοι στίχοι (π.χ. «πεθανέ») δυσχεραίνουν (και) την ακουστική ευφορία που εγγυάται η μουσική του Κουρτ Βάιλ (μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας).

«Ένα πολύχρωμο κολάζ με απόλυτα ιδιόρρυθμους κανόνες»: έτσι χαρακτηρίζει, στο σημείωμά του, ο Χουβαρδάς την «Όπερα της πεντάρας». Αντί γι’ αυτό, όμως, αντιμετωπίζει αυτό το κατεξοχήν έργο-πείραμα που αρνείται κάθε μορφής «τέλος» σαν ένα έτοιμο και τελειωμένο προϊόν, μια υπερκατασκευή δίχως πνευματώδες χιούμορ ή συγκίνηση. Τι διακυβεύεται, τελικά, σε αυτό το τόσο διάσημο έργο; Η παράσταση, αντί να αντιμετωπίσει ανοίκεια αυτό το ερώτημα, αναμασά γενικόλογες θέσεις γύρω από την αλλοτρίωση της εξουσίας σε μια κατ’ επίφαση ιδιόρρυθμη συσκευασία. Και αντί να ξεβολέψει το αστικό κοινό της ή, έστω, να προάγει μια πρόσληψη της «Όπερας», μάλλον εξωθεί τους θεατές να παρεξηγήσουν το έργο του Μπρεχτ ως φλύαρο, παρωχημένο και αδιάφορο.

ΠΑΛΛΑΣ Βουκουρεστίου 5, 2103213100. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Όπερα της πεντάρας

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 150 '

Έργο με δάνεια και αναφορές από πολλά είδη, ανατέμνει τον υπόκοσμο του Λονδίνου και τις διασυνδέσεις του με την εξουσία, μιλώντας στην πραγματικότητα για τη μεταπολεμική κοινωνία της Γερμανίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.