![Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2513133/369.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.
![Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 1](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2513133/369.jpg)
Φοβερά πράγματα συμβαίνουν στο οικοτροφείο, όπου φοιτούν οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας. Συστηματικά, δύο από τους οικότροφους βασανίζουν λεκτικά, ψυχολογικά, σωματικά και σεξουαλικά έναν συμμαθητή τους. Ανάμεσα τους, ο νεαρός Τέρλες παρατηρεί αλλά δεν παρεμβαίνει, έστω και αν συνευρίσκεται ερωτικά με τον βασανιζόμενο...
Δεκατέσσερις λαμπτήρες, τέσσερις ένστολοι ηθοποιοί, ένα μικρόφωνο, μια άδεια σκηνή: με αυτά μόνο τα μέσα η Γ. Μαυραγάνη μεταφέρει, μέσω μιας εύστοχα επεξεργασμένης διασκευής βάσει της εξαιρετικής μετάφρασης του Αλ. Ίσαρη, τη σκοτεινή αυτή νουβέλα ενηλικίωσης – της εφηβείας, του υφέρποντος ναζισμού και της προπολεμικής ηθικής σύγχυσης. Είναι το πρώτο δείγμα γραφής του 26χρονου το 1906 Ρ. Μούζιλ, του Αυστριακού συγγραφέα που άφησε παρακαταθήκη ένα ημιτελές μυθιστόρημα-μνημείο λογοτεχνικότητας, το «Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες» (1930-1942).
![Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 2](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2513133/370.jpg)
Χάρη στις ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένες φωτοσκιάσεις (Τ. Παλαιορούτας), και μέσω ενός έντεχνα δουλεμένου κώδικα δομημένων αυτοσχεδιασμών και χειρονομιακής γλαφυρότητας, οι ηθοποιοί υποστηρίζονται επαρκώς σκηνοθετικά. Η αποστασιοποιημένη τριτοπρόσωπη εξιστόρηση των γεγονότων δεν απορρίπτει τις στιχομυθίες, ενώ οι συσχετισμοί φωνών, εκφωνήσεων και αντηχήσεων οργανώνονται σε ένα πρόσφορο υλικό, στα όρια του «ραδιοφωνικού έργου». Ωστόσο η λογοτεχνικότητα επιβάλλει τους δικούς της ρυθμούς, προκαλώντας μια αντι-θεατρική βραδύτητα.
Επιπλέον, η επιλογή να αναπαριστούν οι ηθοποιοί, γυμνοί ή/και ημίγυμνοι, σκηνές σεξουαλικής κακοποίησης ή/και συνεύρεσης κοντράρεται με το «αθώο» ύφος της υποκριτικής και ακυρώνει την παρακολούθησή της από το –ιδανικό ίσως για να τη δει– κοινό. Η νατουραλιστική αυτή περιγραφικότητα αντίκειται εξάλλου σε ό,τι έχει πει ο Μούζιλ: «το βιβλίο μου δεν είναι νατουραλιστικό αλλά συμβολικό. εικονογραφεί μια ιδέα». Παίζουν οι: Βαγγ. Αμπατζής, Β. Σαφός, Γρ. Μπαλάς, Μπ. Δαμπιράι. Κινησιολογική επιμέλεια: Ρ. Λόμπατς. Κοστούμια: Άρτ. Φλέσσα.
ΠΟΡΤΑ Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 80΄.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες
Ο Τέρλες ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του 20ού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας