Ταρτούφος

3

«Αγνώριστος» ο Αιμίλιος Χειλάκης ως δαίμων της υποκρισίας και πειστικός ο Άλκις Κούρκουλος ως εξίσου επικίνδυνος αστός, σ’ αυτήν τη διόλου τυπική, μεταμοντερνίζουσα, άνιση, αλλά με πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές παράσταση.

Ταρτούφος

«Αγνώριστος» ο Αιμίλιος Χειλάκης ως δαίμων της υποκρισίας και πειστικός ο Άλκις Κούρκουλος ως εξίσου επικίνδυνος αστός, σ’ αυτήν τη διόλου τυπική, μεταμοντερνίζουσα, άνιση, αλλά με πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές παράσταση.

Ταρτούφος - εικόνα 1

Βερσαλλίες, 1664. Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄, ο επονομαζόμενος Βασιλιάς Ήλιος, αναθέτει τη διοργάνωση μιας (ακόμη) φαντασμαγορικής γιορτής στο αγαπημένο καλλιτεχνικό του δίδυμο: το συνθέτη Λιλί και τον Μολιέρο. Η αυτοκρατορική φιέστα κλείνει με τον Μολιέρο μεταμφιεσμένο σε θεό Πάνα, να απαγγέλλει τις πρώτες πράξεις από τον ημιτελή ακόμη «Ταρτούφο» του. Ο βασιλιάς τον προειδοποιεί: «Μην τα βάζεις με τους θρησκόληπτους». Πράγματι, το έργο ολοκληρώνεται, ανεβαίνει και ευθύς απαγορεύεται από κάποιους προσβεβλημένους «ευσεβείς»: επισκόπους, κληρικούς, μέλη μυστικών εταιρειών. Μόνο ύστερα από πέντε χρόνια διαμάχης, δύο εκκλήσεις προς το μονάρχη και μια αναθεωρημένη εκδοχή θα μπορέσει ο «Ταρτούφος» να παιχτεί.
Μα τι ενόχλησε τόσο πολύ σε αυτό το έργο όπου ένας ψευτοθεοσεβούμενος εγκαθίσταται στο σπίτι ενός αστού, φέρνοντας τα πάνω-κάτω; «Οι υποκριτές δεν σηκώνουν αστεία», αποφαίνεται ο Μολιέρος. «Τόσο ο Ταρτούφος όσο και ο Οργκόν είναι κάλπικοι ευσεβείς», επισημαίνει η μελετήτρια Έρικα Φίσε-Λίχτε. «Ο ένας είναι απαραίτητος στον άλλο», διαπιστώνει ο ιστορικός τέχνης και συγγραφέας Γιαν Κοτ.

Οι δύο σκηνοθέτες εστιάζουν σ’ αυτή την εμπλοκή κρατικής και θρησκευτικής εξουσίας κι εμφανίζουν όλα τα πρόσωπα του έργου ως μασκαράδες, θεατρίνους, εν δυνάμει… ταρτούφους. Σαν μια μασκαράτα ξεκινά η παράστασή τους, με μια μπαρόκ διασκευή του «Personal Jesus» από τον Λάμπρο Πηγούνη κι ένα ξέφρενο χορευτικό στο «λοξό» σκηνικό του Κωνσταντίνου Ζαμάνη.

Ταρτούφος - εικόνα 2

Σαν άλλος Γκάρι Όλντμαν από τον «Κόμη Δράκουλα» προβάλλει ο Αιμίλιος Χειλάκης: ένας δαίμων της απατεωνιάς με την περιβολή του εξορκιστή της, ύπουλα ήμερος στην αρχή και συγκρουσιακός στη συνέχεια. Ο Άλκις Κούρκουλος, ως μυστακοφόρος Οργκόν, με λευκό προσωπείο και σκοτεινές διαθέσεις, δεν είναι ένας αμετανόητος φαν ούτε το θύμα της πλεκτάνης του Ταρτούφου αλλά ένας εξίσου επικίνδυνος εξουσιομανής, ικανός να φτάσει ως τον… κανιβαλισμό.

Σίγουρα δεν πρόκειται για μια τυπική παράσταση αλλά για μια προσέγγιση που κρύβει μόχθο και όραμα προκειμένου να αναδειχτεί η αέναη δραστικότητα του «Ταρτούφου». το σπλάτερ φινάλε είναι αποκαλυπτικό. Επικρατεί, όμως, μια μεταμοντερνίζουσα σύγχυση. Αρνούμενοι το ρεαλισμό, οι σκηνοθέτες εναγκαλίζονται το γκροτέσκο μεταφράζοντάς το σε πόζες, στιλιζάρισμα, χορογραφία της μαριονέτας, κλοουνερί και καρτούν. Επικρατούν υφολογική ασυνέχεια και ανομοιογένεια, που, σε συνδυασμό με τη σκηνική φλυαρία λειτουργούν αποπροσανατολιστικά και αδυνατίζουν το ρυθμό, δίνοντας την εντύπωση πως «το όλον» δεν έχει προκύψει οργανικά.

Ίσως προσδοκούσαν να αποδώσουν την αισθητική του ευρωπαϊκού παλίμψηστου που εμπεριέχει ο Μολιέρος: το συγκερασμό προγενέστερων φαρσικών και κωμικών ειδών (από τη ρωμαϊκή κωμωδία μέχρι την commedia dell’arte) σε μια νέα αστική κωμωδία-καθρέφτη των ηθών της εποχής της, κάτι στο οποίο προσβλέπει και η διασκευή της μετάφρασης του Γιώργου Μπλάνα. Ο θίασος, πάντως, είναι καλοκουρδισμένος και έτοιμος για μίνι ρεσιτάλ, με τη Ράνια Οικονομίδου να δίνει τον χολερικό τόνο και τον Τσιμάρα Τζανάτο τη σουρεαλιστική σφήνα, την Αθηνά Μαξίμου την ευφυΐα της καλλονής και τον Άγγελο Μπούρα τη φωνή της λογικής. Παίζουν επίσης οι Γιάννα Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιώργος Λιάντος και Φραγκίσκη Μουστάκη.

ΚΙΒΩΤΟΣ Πειραιώς 115, Γκάζι, 2103427426. Διάρκεια: 105΄.

Από 17/2/1017, υπάρχει μια αντικατάσταση: το ρόλο της Μαντάμ Περνέλ ερμηνεύει, αντί για την Ράνια Οικονομίδου, η Ρούλα Πατεράκη.

Περισσότερες πληροφορίες

Ταρτούφος ή Οι απατεώνες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Σύγχρονη προσέγγιση της κλασικής κωμωδίας για τον πανούργο Ταρτούφο, που με τις δολοπλοκίες του αναστατώνει τη ζωή της οικογένειας του εύπιστου Οργκόν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.