Το κουκλόσπιτο

4

Αντιδραστική και αντι-ιδεαλιστική είναι η ερμηνεία του εμβληματικού ιψενικού ρόλου από την Αμαλία Μουτούση – οργανωμένη δε με απαράμιλλη ακρίβεια και ψυχοσυναισθηματική προσήλωση. Ένας προσωπικός θρίαμβος, με άξιο συνοδό τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

Το κουκλόσπιτο

Αντιδραστική και αντι-ιδεαλιστική είναι η ερμηνεία του εμβληματικού ιψενικού ρόλου από την Αμαλία Μουτούση – οργανωμένη δε με απαράμιλλη ακρίβεια και ψυχοσυναισθηματική προσήλωση. Ένας προσωπικός θρίαμβος, με άξιο συνοδό τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

Το κουκλόσπιτο - εικόνα 1

Οι μοιραίες πλαστογραφήσεις ταιριάζουν στο «Κουκλόσπιτο» (1879). Πρώτη πρώτη, η πραγματική, εκείνη που ενέπνευσε τη συγγραφή του. Το 1869, μια φίλη του Ίψεν πλαστογράφησε ένα γραμμάτιο. Η αλήθεια μαθεύτηκε, ο σύζυγός της ζήτησε διαζύγιο, κέρδισε την επιμέλεια των παιδιών κι εκείνη, κατόπιν νευρικού κλονισμού, κλείστηκε σε ψυχιατρείο. «Καρδερίνα» αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Ίψεν την άτυχη αυτή γυναίκα. Μια αντίστοιχη πλαστογραφία διαπράττει και η Νόρα, η «καρδερίνα» του «Κουκλόσπιτου». Αντί, όμως, να την κλείσει στο ψυχιατρείο, ενδίδοντας στο μελόδραμα, ο μέγας Ίψεν τής επιβάλλει μια αξέχαστη έξοδο: από το σπίτι της, τον αιώνα της, τον εαυτό της. Η Νόρα θα είναι πάντα, όπως έλεγε ο Αντόρνο, «μια μοντέρνα γυναίκα».

Το κουκλόσπιτο - εικόνα 2

Η Νόρα της Αμαλίας Μουτούση φέρει τη ζηλευτή όψη της αστής και, συνάμα, τον αποτρόπαιο πειθαναγκασμό της συντήρησης αυτής της όψης. Η Νόρα/Μουτούση «πρέπει» να είναι η αυτάρεσκη κούκλα και το υπάκουο «ζωάκι» του συζύγου της. Καμιά επαναστατική προδιάθεση δεν μας αφήνει να υποψιαστούμε την τελική της μεταστροφή. Τουναντίον, εκείνη χαριεντίζεται με κοκεταρία, υποτάσσεται με πειθήνια ελαφρότητα, χειραγωγεί και αφήνεται να χειραγωγηθεί, αποσκοπώντας πάντα στο κέρδος. Η νεύρωσή, όμως, είναι ορατή – στο τρεμούλιασμα των δαχτύλων, στο κυμάτισμα της φωνής, στον ασταθή χορό, στο βουλιμικό μασούλημα ζαχαρωτών. Γιατί η τρίτη πλαστογραφία του «Κουκλόσπιτου» είναι οντολογικής φύσης. Αφορά τη μασκαράτα μιας ολόκληρης ζωής – της Νόρας και, μαζί, της μεσαίας τάξης του ύστερου 19ου αιώνα.

Η Μουτούση ντύνεται κατάσαρκα τη φορεσιά της μεσοαστής, αυτού του ψυχολογικού, κοινωνιολογικού και ιστορικού τύπου που προσδιόρισε με την πνευματική του ύπαρξη και την κοινωνική του δράση την καπιταλιστική οργάνωση της οικονομίας, εκχωρώντας τη σαν θέσφατο στο νεότερο δυτικό πολιτισμό. Ούτε η απάτη ούτε η αγάπη της Νόρας είναι αποκλειστικά δικές της – κοινωνικά επιβεβλημένες νόρμες είναι, σύμφυτες με το «νέο οικονομικό άνθρωπο», τον αστό. Όταν, όμως, η μασκαράτα τελειώνει, η Νόρα συνειδητοποιεί, σε μια στιγμή, το επίπλαστο της ύπαρξής της. Κλείνει με βρόντο πίσω της την πόρτα σε σύζυγο και παιδιά (τεράστιο σκάνδαλο για την εποχή συγγραφής του έργου, και όχι μόνο). Και φεύγει για το άγνωστο.

Περπατά προς το νέο αιώνα, τη γυναικεία χειραφέτηση, το τέλος των ψευδαισθήσεων, την επικύρωση της ελεύθερης βούλησης, την ανακάλυψη του εαυτού και των νέων αδιεξόδων. Αυτήν τη συνειδησιακή πορεία καταγράφει ο Ίψεν. Κι αν η μειλίχια σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα απλώς την ψυχανεμίζεται, παραμελώντας τους τρεις περιφερειακούς ρόλους (δανειστής, γιατρός και παλιά φίλη) και την τραγική βαρύτητα κάτω από την επίφαση του νατουραλισμού, υπάρχει η Μουτούση για να την ενσαρκώσει. Η ερμηνεία της είναι η θαυμαστή μονοκοντυλιά μιας μεγάλης ηθοποιού – ένα αναπόδραστο κι όμως ολοζώντανο σχήμα ρόλου που γραπώνει το βλέμμα του θεατή, επιτρέποντάς του να κοιτάξει ίσως μόνο τον Άρη Λεμπεσόπουλο: ο σύζυγος Τόρβαλντ ως μια κωμικοτραγική εκδοχή της ανδρικής υστερίας. εκείνος που ζει με το φόβο μήπως και πάψει να είναι ο αστός που ονειρεύεται! Παίζουν επίσης: Μαρία Ζορμπά, Γιώργος Συμεωνίδης, Νικόλας Παπαγιάννης.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ» Κυκλάδων 11, Κυψέλη, 2108217877. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Σε μια φαινομενικά ευτυχισμένη οικογένεια, η υπάκουη σύζυγος και μητέρα Νόρα Χέλμερ κάνει την προσωπική της επανάσταση και αλλάζει τρόπο σκέψης και στη συνέχεια τρόπο ζωής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.